Skottskadad vittnade om Oasenmorden
Han slängde sig på golvet intill Eddie Moussa när mördaren klev fram med sitt automatvapen.
– Jag trodde att min sista stund var kommen, säger 53-åringen, som träffades av flera rikoschetter.
Relaterat
53-åringen befann sig inne på Oasen samma kväll som bröderna Yaacoub och Eddie Moussa sköts ihjäl. Igår kallade åklagarsidan honom att vittna om de dramatiska scenerna.
53-åringen berättar att han anlände till klubben strax före två på natten för att träffa vänner och prata fotboll.
– Jag reagerade på att nödutgången var olåst, det brukar den inte vara, säger 53-åringen.
Han satte sig i soffan och ropade efter en stund på Eddie, som gick fram till honom.
Då klev två maskerade svartklädda personer in genom nödutgången.
Pistolmannen gick snabbt fram till Yaacoub och började skjuta. Den längre personen med automatvapen gick mot Eddie, som kastade sig ner bakom soffan.
Det gjorde även 53-åringen, alldeles intill Eddie. Mördaren sköt skurar mot Eddies rygg, ett dussin rikoschetter träffade 53-åringen i huvudet, skuldran och ryggen.
– Det var de längsta sekunderna i mitt liv, jag väntade på att nästa kula skulle vara för mig. När det slutade så visste jag inte om jag levde eller var död. Men jag insåg att det var inte mig de var ute efter, säger han.
53-åringen hade i övrigt inga detaljerade minnesbilder av händelsen.
När han stapplade ut blodig ur lokalen hjälptes han in i en bil av en nära vän till Yaacoub för att föras till sjukhuset samtidigt som brödernas kroppar låg kvar i lokalen.
Vännen, en 39-åring, satt vid samma spelbord som Yaacoub inne på Oasen när morden skedde.
Samma 39-åring satt igår åtalad för grov utpressning i tingsrättens säkerhetssal. Tre månader efter morden beslagtog polisen en mobilfilm där 39-åringen firar nätverkets mordmisstänkte ledare, Bernard Khouri, på dennes 30-årsfest.
– Vi har funderat en hel del över detta, men alla inblandade i detta känner varandra sedan lång tid, säger en polis till LT.
I torsdagens pappers-LT: Yaacoub Moussas änka om dödshoten: "Yacooub sa att antingen får jag plocka dem själv eller så får de komma och ta mig". Köp och läs tidningen digitalt här.


2 m/s






















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 dec 2011 07:55 bengt (Ej registrerad)
Polisutredningen, domstolsförhandlingarna, den troliga fängelseförvaringen och den troliga kostnaden för utvisning, sätts dessa kostnader upp på kontot för invandringens kostnader?
Skrivet 8 dec 2011 09:00 Perkele (Ej registrerad)
Skrivet 8 dec 2011 07:55 bengt (Ej registrerad)
Polisutredningen, domstolsförhandlingarna, den troliga fängelseförvaringen och den troliga kostnaden för utvisning, sätts dessa kostnader upp på kontot för invandringens kostnader?
Som vanligt mörkas sådana siffror,förr eller senare kommer även sådana siffror i dagen, men det sker först när samhällen har kollapsat.
Skrivet 8 dec 2011 09:20 uppmärksam (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad)
Polisutredningen, domstolsförhandlingarna, den troliga fängelseförvaringen och den troliga kostnaden för utvisning, sätts dessa kostnader upp på kontot för invandringens kostnader?
Vad har det med denna artikel och rubrik att göra?
"Skottskadad vittnade om Oasenmorden"
Nästan 2 på natten, så säger 53åringen, "då insåg jag att dem inte var ute efter mig"
Låter som han är inblandad i något annat kriminellt med den kommentaren och kl 2 på natten i en spelklubb.
Skrivet 8 dec 2011 09:28 Lotta (Ej registrerad)
Detta styrker bara att SD har rätt.
Skrivet 8 dec 2011 09:37 Marshal (Ej registrerad)
Är det fler än jag som får en vision av gamla amerikanska cowboyfilmer?
"... antingen får jag plocka dem själv eller så få de komma och ta mig" (pappers-LT).
Mitt i eländet känns det väldigt gammaldags och avlägset.
Skrivet 8 dec 2011 10:25 Jakthund (Ej registrerad)
Man undrar var detta skall sluta med tanke på att skjutvapen i allt större utsträckning används och också mot polistationer?
Finns det inget annat parti mer än SD som tar detta på allvar?
Skrivet 8 dec 2011 11:20 bengt (Ej registrerad)
Jakthund (Ej registrerad) skrev:
Man undrar var detta skall sluta med tanke på att skjutvapen i allt större utsträckning används och också mot polistationer?
Finns det inget annat parti mer än SD som tar detta på allvar?
Svar, ett rungande nej. Sjuklövern är ett gäng mähän som kört/kör Södertälje och hela Sverige i botten. Detta går inte längre att förneka bevisen öses över oss dagligen och stundligen.
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Hej!
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället. Det är det som är problemet. Varje gång jag läser en kommentar som handlar om invandringen så ställer jag mig frågan vad är det som gör att denna person inte kan tänka med sin hjärna. Varför ställer man sig inte frågan vad har orsakat detta beteende. Ingen människa föds ond!
Media har också stor påverkan på folk. Den synen journalisten har smittar av sig på dess artiklar och i sin tur på läsarna. Vi läsare måste bli mer kritiska och se det verkliga problemet och inte effekten eller resultatet utav den.
Skrivet 8 dec 2011 12:04 Perkele (Ej registrerad)
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället.
Du har aldrig tänkt tanken, att även invandrare kan vara kriminellt belastade i sitt hemland?
Skrivet 8 dec 2011 12:05 Judge Judy (Ej registrerad)
Vi kan diskutera i all oändlighet om värdet av de kommentarer som blir följden av en artikel i LT.
Skrivsätten varierar, från knivskarpa analyser till flummiga inlägg med inslag av av både felstavningar, dålig språkbehandling och lågklassiga invektiv. Men, faktum kvarstår, det är hur viktigt som helst att detta, det så kallade "gangsterkriget", dras fram i ljuset och stöts och blöts tills de ansvariga är placerade där de hör hemma - inom lås och bom.
Vi får stå ut med lite käbbel, men jag tror ändå att alla kommenterare på sikt bidrar till ett bättre Södertälje. Heja Bengt!
Skrivet 8 dec 2011 12:18 Borgerlig (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället.
Du har aldrig tänkt tanken, att även invandrare kan vara kriminellt belastade i sitt hemland?
Just av denna anledning vill sverigedemokraterna stoppa all invandring av flyktingar och övriga till Sverige. Denna signaturs åsikter och tankegångar är exakt de ståndpunkter som anförs i sverigedemokraternas principprogram.
Skrivet 8 dec 2011 12:46 bengt (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället.
Du har aldrig tänkt tanken, att även invandrare kan vara kriminellt belastade i sitt hemland?
Borgerlig (Ej registrerad) skrev:
Just av denna anledning vill sverigedemokraterna stoppa all invandring av flyktingar och övriga till Sverige. Denna signaturs åsikter och tankegångar är exakt de ståndpunkter som anförs i sverigedemokraternas principprogram.
Om du skall tillskriva SD något vad det gäller invandringen så bör du nog vara någorlunda påläst om SD:s politik, nu framstår du bara som förvirrad.
Skrivet 8 dec 2011 12:51 Perkele (Ej registrerad)
Skrivet 8 dec 2011 12:18 Borgerlig (Ej registrerad)
Just av denna anledning vill sverigedemokraterna stoppa all invandring av flyktingar och övriga till Sverige. Denna signaturs åsikter och tankegångar är exakt de ståndpunkter som anförs i sverigedemokraternas principprogram.
Kan du bevisa att det inte finns kriminellt belastade invandrare? Det är inte åsikter utan det är något som inte stämmer, och då får du Borgerlig förklara som kan och vet?
Skrivet 8 dec 2011 12:52 SKAFFA LIV (Ej registrerad)
JAJAJA NOG OM RASISTISKA KOMMENTARER BLIR SÅ SJUK AV DE SKAFFA LIV. ALLA ÄR INTE DÖMDA ÄN ÄVEN OM NÅGRA KOMMER BLI DE EFTERSOM DE SÅ MÅNGA BROTT. SYRIANERNA HAR GJORT MYCKET GOTT FÖR STADEN OXÅ OTROLIGT MYCKET. ÄR SJÄLV SYRIAN SLUTA PEKA ALLA TILL SAMMA HÖRN HERREGUD
Skrivet 8 dec 2011 12:57 Perkele (Ej registrerad)
Skrivet 8 dec 2011 12:18 Borgerlig (Ej registrerad)
Just av denna anledning vill sverigedemokraterna stoppa all invandring av flyktingar och övriga till Sverige. Denna signaturs åsikter och tankegångar är exakt de ståndpunkter som anförs i sverigedemokraternas principprogram.
Jag har inte läst sverigedemokraternas principprogram utan den här tanken kom helt spontant, utan att vara hjärntvättad av Borgerligheten.
Skrivet 8 dec 2011 13:24 H.H (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället.
Du har aldrig tänkt tanken, att även invandrare kan vara kriminellt belastade i sitt hemland?
Jo det är klart, jag tycker att man ska jobba med grundproblemen i alla fall mest pga. att det är mer svenskar som är kriminella än vad det är invandrare men med nationellt filter så reagerar man på namn, hud färg osv. istället för själva handlingen.
Men tyvärr så vill man i staten inte bli av med alla svarta pengar och allt svart arbete. Det är själva smörjmedlet i landets ekonomi men inte något man vill prata om. Men självklart är det viktigt med balans man ser bl.a. Grekland, Italien och Spanien som fick problem eftersom dom tappade kontrollen på svarta marknaden.
Det som skrämmer mig med SD politik är dess bakgrund och undermedvetet sänder dom ut rasism. Inget vi kan använda oss av i Sverige idag. Kanske hade man kunnat för 20år sedan men inte i dagens samhälle. Vad skulle hända med Sverige om alla var välutbildade, vem skulle då utföra dom lägre värderade jobben?
Nu är vi utanför ämnet så jag lägger av här.
Tack
Skrivet 8 dec 2011 14:32 Svensk/Syrianen (Ej registrerad)
Undrar hur mycket perkele själv bidrar till den välfärd, som han är så mån att beskydda från allt och alla? Det verkar som att han/hon sitter och skriver kommentarer hela dagarna. Skaffa ett jobb, så ska du se att du kommer att må mycket bättre// företagaren med invandrarbakrund ( och ja jag är ärlig och betalar mina skatter ) Det var antagligen den första frågan som poppade upp i ditt huvud när du läste invandrarbakrund hahaha
Skrivet 8 dec 2011 14:36 HÅLLER INTE MED DIG (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället.
Du har aldrig tänkt tanken, att även invandrare kan vara kriminellt belastade i sitt hemland?
Hur vet du att dessa personer är invandrare.Bara för man förstör i samhället betyder inte att man är invandrare!!
Skrivet 8 dec 2011 14:54 Perkele (Ej registrerad)
Skrivet 8 dec 2011 14:32 Svensk/Syrianen (Ej registrerad)
Skaffa ett jobb, så ska du se att du kommer att må mycket bättre
Jag mår j..ligt bra och eo om du vet vad det betyder.Jag funderar på att flytta tillbaka Syrien till mina landsmän och kämpa för friheten.
Skrivet 8 dec 2011 15:32 Mäster grov (Ej registrerad)
Ett reportage om ett brottmål blir i kommentarsfältet en massa svammel om SD m m men ingen lyckas kläcka ur sig något vettigt, bara magsura konstateranden av enskilda tyckares märkliga uppfattning av vad som är sanning och konspirationsteorier om andras förtigande av sanningen. Inse att ingen av er bidrar med någonting som skulle kunna användas konstruktivt i samhällsbygget, det mångkulturella samhället är här och det för med sig förändringar, negativa och positiva. För min del svensk i sisådär sjätte led har mångkulturen till största delen haft en positiv inverkan såväl ur yrkessynpunkt som privat. Menar Bengt m fl att man ska starta godsvagnagarna och elda i krematorierna, kanske ett litet Bergen Belsen i Enhörna eller vad fan menas egentligen med allt insinuerande och mumlande i skägg. Normalt kan jag tycka att dumhet är lite kul men kommentarerna i Lt är mer än ja pallar. "Förr todde jag att folk var dumma, i dag kan jag bevisa det" citat F Zappa.
Skrivet 8 dec 2011 15:35 bengt (Ej registrerad)
Nu är ett gäng pk-ister i full gång med att göra svensken mer kriminell än andra folk. I och för sig ovidkommande och milt sagt något illa vald timing under pågående maffiarättegång. Nej utlänningar är inte mer kriminella än oss svenskar, men i Sverige har vi släppt in folk kravlöst utan att ha den minsta aning om vilka de är. Självklart så tar kriminella chansen då att komma hit och få en ny identitet och bli pånyttfödda. Detta gör lika självklart att denna grupp är kraftigt överrepresenterad i kriminalstatstiken. Andra länders medborgare är inte mer kriminella, men Sverige har upprättat en fristat åt kriminella och religiösa terrorister genom sin naivitet.
Skrivet 8 dec 2011 15:57 Christer K (Ej registrerad)
H.H (Ej registrerad) skrev:
Hej!
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället. Det är det som är problemet. Varje gång jag läser en kommentar som handlar om invandringen så ställer jag mig frågan vad är det som gör att denna person inte kan tänka med sin hjärna. Varför ställer man sig inte frågan vad har orsakat detta beteende. Ingen människa föds ond!
Media har också stor påverkan på folk. Den synen journalisten har smittar av sig på dess artiklar och i sin tur på läsarna. Vi läsare måste bli mer kritiska och se det verkliga problemet och inte effekten eller resultatet utav den.
Det är väl lättare för Svensson att reta sig på "importerade" brottslingar, antar jag, framförallt av den grova kalibern som förstört en tidigare trivsam stad som Södertälje! Därifrån till att dra slutsatsen att invandrare skulle vara, generellt sett, mera kriminella än "ursvennar" är ju enbart korkat! Kriminaliteten som fenomen är nog lika utbredd bland alla folkslag! Rösta på Sverigedemokraterna för att minska kriminaliteten är lika begåvat som att rösta på en meteorolog för att få bättre väder!
Skrivet 8 dec 2011 16:04 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
Svensk/syrianen, high five på dig! Ska vi dejta?
Många fler som inte har ett liv här, för att inte nämna en som börjar på b och slutar på engt som ett lysande exempel.
Och till alla smygrasister: ni är så duktiga på att skriva kommentarer om hur jävliga invandrarna är osv., sen blir ni så arga när man kallar er för "rasister eller smygrasister". Hur kommer det sig? Ni vet väl själva mycket väl att ni hör till den kategorin, förmodar jag?
Skrivet 8 dec 2011 16:20 bengt (Ej registrerad)
H.H (Ej registrerad) skrev:
Hej!
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället. Det är det som är problemet. Varje gång jag läser en kommentar som handlar om invandringen så ställer jag mig frågan vad är det som gör att denna person inte kan tänka med sin hjärna. Varför ställer man sig inte frågan vad har orsakat detta beteende. Ingen människa föds ond!
Media har också stor påverkan på folk. Den synen journalisten har smittar av sig på dess artiklar och i sin tur på läsarna. Vi läsare måste bli mer kritiska och se det verkliga problemet och inte effekten eller resultatet utav den.
Christer K (Ej registrerad) skrev:
Det är väl lättare för Svensson att reta sig på "importerade" brottslingar, antar jag, framförallt av den grova kalibern som förstört en tidigare trivsam stad som Södertälje! Därifrån till att dra slutsatsen att invandrare skulle vara, generellt sett, mera kriminella än "ursvennar" är ju enbart korkat! Kriminaliteten som fenomen är nog lika utbredd bland alla folkslag! Rösta på Sverigedemokraterna för att minska kriminaliteten är lika begåvat som att rösta på en meteorolog för att få bättre väder!
Än en gång, andra folk är inte mer kriminella än svenskar rent generellt. Men det finns ett men. Sverige är totalt krav och kontrollöst på vilka som släpps in, vilka som får PUT och vilka som får svenskt medborgarskap. Detta är orsaken till att våra invandrare är kraftigt överrepresenterade i Brås statistik. Orsaken till detta är totalt och fullständigt naiva politiker och tystad media.
Skrivet 8 dec 2011 16:48 Jakthund (Ej registrerad)
Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad) skrev:
Svensk/syrianen, high five på dig! Ska vi dejta?
Många fler som inte har ett liv här, för att inte nämna en som börjar på b och slutar på engt som ett lysande exempel.
Och till alla smygrasister: ni är så duktiga på att skriva kommentarer om hur jävliga invandrarna är osv., sen blir ni så arga när man kallar er för "rasister eller smygrasister". Hur kommer det sig? Ni vet väl själva mycket väl att ni hör till den kategorin, förmodar jag?
Jag tror att du fått det hela om bakfoten likt många andra som skriker rasist så fort någon tycker att det gått för långt.
Är det ok om jag kallar dig för smygkommunist?
Jag tror de flesta inte har något emot de hederliga invandrarna men de flesta gillar inte de kriminella invandrarna som härjar i Sverige.
Och så länge lagarna inte förändras så att man kommer åt problemen så kommer det att ge partier som SD ännu mera vind i seglen.
Skrivet 8 dec 2011 16:59 Jockey (Ej registrerad)
Sign. "Jante och rasse går hand i hand": Rasistkortet är helt passé, det är ingen som bryr sig längre. Har du inte något vettigare att komma med? Utan kebab stannar Sverige, kanske?
Skrivet 8 dec 2011 19:12 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
Nej min vän. Jag har inte fått något om bakfoten. Den här verkligenheten lever jag med varje dag. Svenskar som ler mig upp i ansiktet för att sedan bakom ryggen prata om "de jävla invandrarna" osv.(vi kan se tendenserna här också; folk som gärna skriver hur skitiga invandrare är men som i verkligheten inte vill stå för dessa åsikter upp i ansiktet på vederbörande). Jag tror nog heller inte jag talar för mig själv utan att många får stå ut med detta i dagens samhälle. Smygrasismen är så flagrant, det borde till och med du kunna urskilja om du har lite vett i hjärnan och inte dömer ditt eget subjektiva perspektiv! Huruvida man har något emot hederliga invandrare eller inte spelar nog inte så stor roll då man, jag vet inte hur många gånger, drar varenda invandrare som finns i den här staden över en kam när man talar om "kriminella" och "avskum". Jag tycker det är sorligt! Så kom snälla inte och säg att jag fått något om bakfoten, för i din värld finns inget som heter rasism.
Skrivet 8 dec 2011 20:47 Svensk/Syrianen (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 8 dec 2011 14:32 Svensk/Syrianen (Ej registrerad)
Skaffa ett jobb, så ska du se att du kommer att må mycket bättre
Jag mår j..ligt bra och eo om du vet vad det betyder.Jag funderar på att flytta tillbaka Syrien till mina landsmän och kämpa för friheten.
kul för dig att du mår bra perkele, men ett hederligt arbete skulle nog få dig att må ÄNNU bättre. Jag vill även passa på att önska dig och dina landsmän; lycka till i er frihetskamp nere i Syrien. Själv så är jag Svensk/Syrian och har därför ingenting med din och dina landsmäns frihetskamp att göra ( de som kommer från landet Syrien kallas för Syrier och har ingenting med Syrianer att göra ) men det visste du förstås sen tidigare. Jag vill än en gång önska er fred och demokrati i ert land, till jante och rasse går hand i hand; high five på dig med : ) // Peace
Skrivet 8 dec 2011 21:05 Svensk/Syrianen (Ej registrerad)
Det poppar upp en massa ogenomtänkta kommentarer här på LT i bland. Ena gången så klagas det på kriminella invandrare andra på smygrasister och så vidare. Men det verkliga problemet som behöver lyftas och diskuteras nämns knappt! Varför blir folk kriminella? Föds människor onda?vad är det som gör att en människa dödar en annan? hur kan vi förebygga detta hos våra kommande generationer? Oavsett etnicitet så borde folk börja lyfta dessa frågor i fikarummen, hemma i köket, på cafet, osv för någonstans har vi gjort något fel ( börja inte dravlet om att allt är invandringens fel, för då blir jag spyfärdig ) det har ALLTID funnits kriminella i Sverige och kommer alltid att finnas. Men frågorna borde diskuteras och luftas för att ett preventivt arbete ska lyckas så krävs det att alla de goda krafterna samarbetar, skola, polis, politiker, sociala myndigheter, föreningar, föräldrar, vuxna. Södertälje, ge aldrig upp! // Svensk/Syrianen
Skrivet 8 dec 2011 21:41 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
Till en tämligen förvirrad "Jockey": Ingen som bryr sig längre? Nu går du väl till överdrift? Du verkar ju bry dig såpass mycket att du tar åt dig och måste till och med ta dig (dyrbar) tid att kommentera! Hade det varit så att folk verkligen inte brytt sig längre, såsom du själv påstår, så hade personer som dig inte ens kommenterat då det faktum att rasistkortet är "passé" redan torde vara underförstått.
Säg mig nu "Jockey", hur kan rasistkortet vara passé? Det är ju lika enfaldigt som att hävda att hatainvandrarkortet är passé.
Vad du är intelligent.
Skrivet 8 dec 2011 23:59 Mikael (Ej registrerad)
Hur i hela världen får ni till, att några få indvandrare som inte köter sig "vilket är inte ok"
Men ska de få göra så att alla de andra som köter sig ska få utstå eran usla kommentarer. Hur kan ni tycka att vi Svenskar"ljushyade"Är bätre människor vi är inte kriminella vi är inte bidragsberoende, vi fuskar inte med skatter, avdrag, pedofiler mm. Jag blir så trött på er förvrängda ideolgi, kommentarer, slutsatser som grundar bara på ren dynga. Hopp om att inte andra S-Tälge bor har hjärna och fattar att kriminaliteten har inte hudfärg.Öppna ögona släpp hatet börja älska.
Att vara fördomsfull, vill jag tro att knappt någon eftersträvar. Full av fördomar vill ingen vara.
Ändå har vi dem - fördomarna, vare sig vi vill eller inte. Och ofta i betydligt större omfattning än vad vi ens vill tänka på eller kan förstå.
Fördom = För dom = du dömmer före (innan du vet)
Förutfattad = Förut fattad = innan du har fattat vad det egentligen handlar om. Ta till er och hällsa på invandraren.
Skrivet 9 dec 2011 00:20 Mikael (Ej registrerad)
Jockey (Ej registrerad) skrev:
Sign. "Jante och rasse går hand i hand": Rasistkortet är helt passé, det är ingen som bryr sig längre. Har du inte något vettigare att komma med? Utan kebab stannar Sverige, kanske?
Måste tillägga pizzan. Och ja a de är här för stanna hoppas jag:-)
Älskar maten vilket jag tror du gör med som tar upp d.
Skrivet 9 dec 2011 00:28 tråkigt (Ej registrerad)
tänk att ordet rasist och smygrasse, har blivit så tabu att man inte ens kan anklaga folk för det.
om det är en sak jag gav upp för länge sedan så var det att vara svensk, i väldigt tidig ålder fick jag lära mig att som svensk skulle jag ha blåa ögon, ljus hy och helst vara blond.
folk vill att man ska integreras i det svenska samhället, kmr ihåg att som barn trodde jag faktiskt att jag var svensk, men det slutade man tro på ungefär som tomten. fick väll frågan "vilket land kommer du ifrån?" alldeles för många ggr antar jag :)
Skrivet 9 dec 2011 00:40 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
Till en tämligen förvirrad "Jockey": Ingen som bryr sig längre? Nu går du väl till överdrift? Du verkar ju bry dig såpass mycket att du tar åt dig och måste till och med ta dig (dyrbar) tid att kommentera! Hade det varit så att folk verkligen inte brytt sig längre, såsom du själv påstår, så hade personer som dig inte ens kommenterat då det faktum att rasistkortet är "passé" redan torde vara underförstått.
Säg mig nu "Jockey", hur kan rasistkortet vara passé? Det är ju lika enfaldigt som att hävda att hatainvandrarkortet är passé.
Vad du är intelligent.
Skrivet 9 dec 2011 00:54 Tröttis (Ej registrerad)
Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad) skrev:
Nej min vän. Jag har inte fått något om bakfoten. Den här verkligenheten lever jag med varje dag. Svenskar som ler mig upp i ansiktet för att sedan bakom ryggen prata om "de jävla invandrarna" osv.(vi kan se tendenserna här också; folk som gärna skriver hur skitiga invandrare är men som i verkligheten inte vill stå för dessa åsikter upp i ansiktet på vederbörande). Jag tror nog heller inte jag talar för mig själv utan att många får stå ut med detta i dagens samhälle. Smygrasismen är så flagrant, det borde till och med du kunna urskilja om du har lite vett i hjärnan och inte dömer ditt eget subjektiva perspektiv! Huruvida man har något emot hederliga invandrare eller inte spelar nog inte så stor roll då man, jag vet inte hur många gånger, drar varenda invandrare som finns i den här staden över en kam när man talar om "kriminella" och "avskum". Jag tycker det är sorligt! Så kom snälla inte och säg att jag fått något om bakfoten, för i din värld finns inget som heter rasism.
Instämmer hellt med ovan. sd are är grupp av människor som enligt mig behöver sparka på någon annan för att själva må bra. Ex invandraren som misstänkts för brott är redan dömd i deras ögon vilket matar deras inre längtan om att de själva är bätre människor. Sedan till bidragen är bara till för invandraren som äter upp statens pengar och kör runt med BMW. Medans när det rör sd lite bidrags pengar välkomnas 1,4milj. Jag har inte viljat falla ner till samma nivå men tyvär. Sorry för det påängen kanse var att vi alla är i samma båt bort med ALLA kriminella. Jag tror att ni har glömt att svenskar kan med. Fördom = För dom = du dömmer före (innan du vet)
Förutfattad = Förut fattad = innan du har fattat vad det egentligen handlar om. (KLOCKRENT) Tack för den ;-) Dyslexi finnes
Skrivet 9 dec 2011 01:21 Jockey (Ej registrerad)
JanteRasse: Jag skulle tippa på att du är syrian? Hur vore det om vi började tala om "kärleken" mellan muslimer och syrianer innan vi anklagar alla andra för rasism och intolerans? När får vi se den första homovigseln i en syriansk kyrka? När ser vi syrianska tjejer hand i hand med svenska killar på stan? Som du märker finns det en hel del skit i din garderob så sluta spela offer, du får den respekt du förtjänar. Varken mer eller mindre.
Skrivet 9 dec 2011 11:31 Andersson (Ej registrerad)
Jockey (Ej registrerad) skrev:
JanteRasse: Jag skulle tippa på att du är syrian? Hur vore det om vi började tala om "kärleken" mellan muslimer och syrianer innan vi anklagar alla andra för rasism och intolerans? När får vi se den första homovigseln i en syriansk kyrka? När ser vi syrianska tjejer hand i hand med svenska killar på stan? Som du märker finns det en hel del skit i din garderob så sluta spela offer, du får den respekt du förtjänar. Varken mer eller mindre.
Riktigt bra formulerat Jockey!
Det är tankar jag själv haft .
Huvudet på spiken
Mvh
Andersson
Skrivet 9 dec 2011 13:34 Jakthund (Ej registrerad)
Jockey (Ej registrerad) skrev:
JanteRasse: Jag skulle tippa på att du är syrian? Hur vore det om vi började tala om "kärleken" mellan muslimer och syrianer innan vi anklagar alla andra för rasism och intolerans? När får vi se den första homovigseln i en syriansk kyrka? När ser vi syrianska tjejer hand i hand med svenska killar på stan? Som du märker finns det en hel del skit i din garderob så sluta spela offer, du får den respekt du förtjänar. Varken mer eller mindre.
Bästa inlägget och kunde inte säga det bättre själv.
Och precis, hur ligger det till med den här rasismen runt eran egen knut då jag aldrig någonsin sett en syrian tjej tillsammans med en svensk kille?
Skrivet 9 dec 2011 13:36 Jockey (Ej registrerad)
tillägg sign "Jante och rasse går hand i hand" / rasistkortet:
Behöver jag verkligen förklara något så grundläggande för dig?
Rasistkortet är naturligtvis passé för att det är överutnyttjat till den grad att ingen längre bryr sig. När någon drar rasistkortet är det ett säkert tecken på att några relevanta argument ej existerar och därför hoppas man att det ska lyckas tysta all opposition. Du är naturligtvis fri att kalla mig vad du vill när förståndet inte räcker till, du vet att jag har rätt och jag vet att det stör dig som fan.
Mikael: Naturligtvis gillar jag både pizza och kebab, det betyder dock inte att jag anser att hela världen ska ha rätt att flytta hit. Det är två helt olika saker. Frågor på det?
Skrivet 9 dec 2011 16:17 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
Där kom det! "Jag tippar att du är syrian". Vad säger man, fördomsfull eller hur var det nu Jockey?
Dina argument håller inte, varför försöker du gå runt mina frågor hela tiden? Nu kommer du in på något helt annat istället för att svara på en väldigt enkel fråga som jag ställde dig. Du vill helt enkelt inte förlika dig med den bittra sanningen antar jag? Du är inte ensam kan jag då säga, det är många som likt dig inte kan, vill eller ens vågar rannsaka sig själv.
För att inte upprepa dina missatg så får jag väl svara på din fråga som vilseleder oss från själva huvudfrågan: Såhär är det, i ALLA kulturer återfinns ÄN idag en form av antipati vad gäller homosexualitet. Det är löjligt hur du portrerar det som om frågan om homosexualitet enbart är en fråga för syrianer/assyrier etc. Till och med i Sverige återfinns än idag en negativ bild över homosexualitet, för att inte tala om de många gånger man läser om hur homosexuella misshandlas brutalt (där SVENSKA gärningsmän ligger bakom)f
Skrivet 9 dec 2011 16:48 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
forts.
Så, detta med homosexualitet är till och med ett problem för svenskarna i självaste Sverige (gäller nästan alla länder för övrigt, detta är ett problem man konstant brottas med och det kan därför sägas att i väst är homosexualitet ett tabubelagt ämne än idag, år 2011.
Fram till 79 ansågs det vara en psykisk störning att vara homosexuell här i Sverige. Hör och häpna, år 2009 fastställdes i svensk lag att det är OK med samkönade äktenskap. ÅR 2009! Vad säger det här dig? Att det är allmänt accepterat att vara homsosexuell i Sverige? Hur kommer det sig att man använder ordet "b*g" i Sverige såsom en svordom?
I den kultururen du anklagar återfinns inte detta ord som en nedvärderande svordom. Slutsatsen vi kan dra är då att den homosexuellfientliga terminologin återfinns framförallt i det svenska språkbruket och språketbruket reflekterar ju människors faktiska föreställningar.
Skrivet 9 dec 2011 17:02 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
forts.
Oj! Jag själv känner många syrianer/assyrier etc. och folk i övrigt från mellanöstern som är ihop och till och med gifta med svenskar, barn har de också, och gift sig i en syriansk/assyrisk kyrka. Du måste titta längre än vad näsan sträcker, du kan inte titta på "Mitt stora feta syrianska bröllop" och döma så abrupt och utifrån det. Det är en stor folkgrupp du anklagar. Bara för att det finns personer inom denna folkgrupp som inte kan tänka sig gifta bli gift med en svensk kan du inte stigmatisera en hel folkgrupp för detta. Det är väl allmänt känt att svenska föräldrar gärna ser till att deras barn avhåller sig från att ha en partner med invandrarbakgrund, men inte ska väl jag då hävda att varenda svensk har samma inställning som dessa!
I Södertälje ser vi ju många alkoholister omkring på parkbänkarna som inte har så mycket för sig än att just dricka om dagarna, majoriteten av dessa är svenskar. Ska jag anklaga hela den svenska folkgruppen för att vara alkoholister? Befängt!
Skrivet 9 dec 2011 17:36 Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad)
forts.
Oj! Jag själv känner många syrianer/assyrier etc. och folk i övrigt från mellanöstern som är ihop och till och med gifta med svenskar, barn har de också, och gift sig i en syriansk/assyrisk kyrka. Du måste titta längre än vad näsan sträcker, du kan inte titta på "Mitt stora feta syrianska bröllop" och döma så abrupt och utifrån det. Det är en stor folkgrupp du anklagar. Bara för att det finns personer inom denna folkgrupp som inte kan tänka sig bli gift med en svensk kan du inte stigmatisera en hel folkgrupp för detta. Det är väl allmänt känt att svenska föräldrar gärna ser till att deras barn avhåller sig från att ha en partner med invandrarbakgrund, men inte ska väl jag då hävda att varenda svensk har samma inställning som dessa!
I Södertälje ser vi ju många alkoholister omkring på parkbänkarna som inte har så mycket för sig än att just dricka om dagarna, majoriteten av dessa är svenskar. Ska jag anklaga hela den svenska folkgruppen för att vara alkoholister? Befängt!
Skrivet 9 dec 2011 17:46 Eva (Ej registrerad)
Jockey (Ej registrerad) skrev:
JanteRasse: Jag skulle tippa på att du är syrian? Hur vore det om vi började tala om "kärleken" mellan muslimer och syrianer innan vi anklagar alla andra för rasism och intolerans? När får vi se den första homovigseln i en syriansk kyrka? När ser vi syrianska tjejer hand i hand med svenska killar på stan? Som du märker finns det en hel del skit i din garderob så sluta spela offer, du får den respekt du förtjänar. Varken mer eller mindre.
Bravo Jockey!
Vilken bra kommentar av dig.
Man kan nog utöka listan med flera punkter.
Ex När ser man en kvinnlig präst i syrianska kyrkan?
Skrivet 10 dec 2011 09:42 Olik tänkandet (Ej registrerad)
Ser ingen skilnad på kriminella och sd och deras sympasitörer. Värför : Det finnes lagar och regler och de är till för alla ovsett hudfärg.
De kriminella gör att samhället bit för bit rasar vilket gör sd också med deras grund politiska ideologi som grundar sig på hudfärg och etnisk tillhörande. Själv klart så förnekar man det. Man förfinar nd ideologik. Det är grunden. Det är inte ok för invandraren att leva på bidrag men inte heller sd are. Men 1,4 milj välkomnar sd. Man blir förvirrad. Nog om det.
Det finns mycket olika tänkande i Sverige. Den som grundar den värme saklighet/ärlighet humaniskt i alla samhälles och livets områden. (RESPEKT) SKA DE MÄNNISKORNA HA. Men tyvär ser vi ett kallt Sverige i dag. Jag är medveten att jag är inte gud bästa barn men när man utgår från alla människors lika värde så är inte du bätre än mig heller.
Vill inte sätta mig över sd att jag skulle vara bätre på nått sätt Men bara för att jag är invandrare ska jag inte stämplas som kriminel
Skrivet 10 dec 2011 18:24 bussiness schule (Ej registrerad)
rasismen är lika nödvändig för konkurrensen mellan olika raser och människogrupper för överlevnaden och klasskampen som inflationen och arbetslosheten är för tillväxt och konjuktursvägningar-skillnaden är att i ekonomin kan man vidta åtgärder genom verktyget -ränta men i det här fallet är det fråga mer om känslor som avundsjuka tex och ekonomin inte alls regleras av känlor utan mer av rationellt tänkande kategoriserande och utbytbarhet.
till dig jocke jag kommer göra rent hus
Skrivet 11 dec 2011 16:53 Mia (Ej registrerad)
Jante och rasse går hand i hand (Ej registrerad) skrev:
forts.
Oj! Jag själv känner många syrianer/assyrier etc. och folk i övrigt från mellanöstern som är ihop och till och med gifta med svenskar, barn har de också, och gift sig i en syriansk/assyrisk kyrka. Du måste titta längre än vad näsan sträcker, du kan inte titta på "Mitt stora feta syrianska bröllop" och döma så abrupt och utifrån det. Det är en stor folkgrupp du anklagar. Bara för att det finns personer inom denna folkgrupp som inte kan tänka sig bli gift med en svensk kan du inte stigmatisera en hel folkgrupp för detta. Det är väl allmänt känt att svenska föräldrar gärna ser till att deras barn avhåller sig från att ha en partner med invandrarbakgrund, men inte ska väl jag då hävda att varenda svensk har samma inställning som dessa!
I Södertälje ser vi ju många alkoholister omkring på parkbänkarna som inte har så mycket för sig än att just dricka om dagarna, majoriteten av dessa är svenskar. Ska jag anklaga hela den svenska folkgruppen för att vara alkoholister? Befängt!
Mycket bra kommentar. Det är så sant!
Skrivet 13 dec 2011 09:44 andra G invandrare (Ej registrerad)
Det är inte bara svenskar sm röstar på SD, många invandrare är less också på det här-
de röstar också på SD.
Skrivet 13 dec 2011 09:48 andra G invandrare (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 8 dec 2011 11:34 H.H (Ej registrerad)
Jag blir så trött när jag läser kommentarer efter en artikel som denna, det är inte fel på invandrare, det är personerna i sig som är problemet, varför är dom problemet? Vad leder till dessa handlingar, varför hamnar ett få tal personer utanför det svenska samhället.
Du har aldrig tänkt tanken, att även invandrare kan vara kriminellt belastade i sitt hemland?
Borgerlig (Ej registrerad) skrev:
Just av denna anledning vill sverigedemokraterna stoppa all invandring av flyktingar och övriga till Sverige. Denna signaturs åsikter och tankegångar är exakt de ståndpunkter som anförs i sverigedemokraternas principprogram.
Heja SD
MVH
syrjan
Skrivet 14 dec 2011 05:30 sanna (Ej registrerad)
okej vi försår dom är döda det är synd men fatta ockå att det finns ett ordspråk som seger så här när snön smälter så syns alt skitt.
då åker den som har gort det på straff.