Ångerfull 17-åring förhördes i rätten "Jag kunde aldrig ana att de skulle användas vid mord"
Order i Södertäljenätverket gick i fyra led – från ledaren till ”pojkisarna” längst ner. På tisdagen förhördes den yngste av de åtalade om uppdraget att stjäla mopeder.
17-åringen var bara 16 då han greps av polisen när han åkte runt på sin crossmotorcykel i Geneta den 14 juli 2010 – två veckor efter dubbelmordet inne på Oasen.
17-åringen hördes på tisdagen via videolänk från det ungdomshem han placerats på, kring de två mopedstölder han blev tillsagd att utföra dagarna innan morden. Han tillhörde det lägsta skiktet i nätverket, som i inspelade telefonsamtal kallats för ”pojkisar” av de äldre.
Under tiden i häktet har 17-åringen förhörts 20 gånger, i hans cell hittades en lapp där det stod: ”Förlåt Eddie och Yaacoub”.
– Jag hade ingen aning om att mopederna skulle användas till mord, jag trodde att de kanske skulle användas till ett rån eller en smash and grab. Men aldrig att någon kunde vara så sjuk i huvudet och utföra mord, sade han på tisdagen.
17-åringen gjorde klart att han inte vill peka ut andra.
– Jag vill bara ta ansvar för vad jag själv gjort, sade han.
Läs mer om rättegången i onsdagens pappers-LT. Köp och läs den digitalt här.


2 m/s






















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 feb 2012 17:51 bengt (Ej registrerad)
Han får väl tid att ångra sig efter avtjänat fängelsestraff och vid ankomsten till Damaskus. Sedan tycker jag inte om skrivningen "han körde omkring på sin crosscykel" sin vadå sin det var väl stöldgods som vanligt.
Skrivet 7 feb 2012 18:26 Curt (Ej registrerad)
Varför visas det ingen bild ????
Skall man skydda gangsters i Södertälje ???
Vems är det order är det
17 år eller inte ,vad spelar det för roll hur ågerfull han är
Det börjar osa UTVISNING !!!!
Skrivet 7 feb 2012 19:02 Dalkullan
Då kan man ju bara hoppas att han LÄRT SIG NÅGOT vad kriminalitet är...
- ja, även mord!
Men är man i 16-års åldern så borde man väl "haja" något tycker man, då det hänt så mycket innan, just i Ronna, det verkar ju vara samma gangsters han utnyttjats av, för nån tusenlapp.
Kan han, eller är det för sent, avhålla sig från den BROTTSLIGA BANAN i framtiden - så är ju samhället räddat mfrån EN gangster i framtiden.....
Skrivet 7 feb 2012 19:51 VSV (Ej registrerad)
Massmedia är inte på vår sida utan på dom andras . Man publicerar med förkärlek bilder på polisen ( dom kan inte göra nåt ) eller offret , utlämnat som den är . Men att visa en bild på boven . Nej där går gränsen . Men synden straffar sig själv . Man kan se med blotta ögat att tidningen blir tunnare för var dag .
Skrivet 7 feb 2012 21:25 Sheriffen
Man visar inte bild på dom som inte ÄR DÖMDA ÄN!
Så enkelt är det!
Han är ju på ungdomsvårdsskola nu eftersom han ej fick sitta i fängelse, på grund av sin unga ålder, under tiden rättegången pågår......
Och den lär ju pågå.......se'n vet vi ju inte VAD det blir för straff?!
Hur illa skulle inte det se ut om foton på alla som EJ ÄR DÖMDA visades,
då blev det ju en "bildtidning" som ej överensstämde med vrkligheten.
Isåfall ska väl bilder PÅ ALLA DÖMDA i nätverken visas senare......
Skrivet 7 feb 2012 21:53 Christer (Ej registrerad)
Ångerfull? Ha ha. Det tror jag inte alls på. Möjligt vis ångerfull för att han sitter inne nu. Nej publicera namn och bild. Och då han släpps ut (vilket tyvärr blir snart tror jag) ska det informeras i pressen att han är ute. Seda gång på gång talas om var han bor. Häng ut han. Då först tror jag han är ångerfull......
Skrivet 7 feb 2012 22:24 bengt (Ej registrerad)
Sheriffen skrev:
Man visar inte bild på dom som inte ÄR DÖMDA ÄN!
Så enkelt är det!
Han är ju på ungdomsvårdsskola nu eftersom han ej fick sitta i fängelse, på grund av sin unga ålder, under tiden rättegången pågår......
Och den lär ju pågå.......se'n vet vi ju inte VAD det blir för straff?!
Hur illa skulle inte det se ut om foton på alla som EJ ÄR DÖMDA visades,
då blev det ju en "bildtidning" som ej överensstämde med vrkligheten.
Isåfall ska väl bilder PÅ ALLA DÖMDA i nätverken visas senare......
Jag kan räkna upp massor av brottslingar som har visats upp med både namn och bild långt innan rättegång. Det som är gemensamt för dessa är att de i samtliga fall är etniska nordbor. Så fungerar politiskt korrekt media i Sverige, internationellt ökända. Men detta vägrar man att erkänna trots att vi ser bevisen dagligen.
Skrivet 7 feb 2012 23:00 Saynomore (Ej registrerad)
"17-åringen gjorde klart att han inte vill peka ut andra.
– Jag vill bara ta ansvar för vad jag själv gjort, sade han."
Skydd av kriminella bör generera samma straff som de de som utfört dåden förhoppningsvis får.
Han spottar ju på svensk lagstiftning och på offren. Den stackars 17-åringen...
Om han tar ansvar anger han de kriminella som utfört dessa avskyvärda handlingar. Annars är han bara en feg råtta som inte ångrar ett dugg. Tar han inte ansvar nu, kommer han aldrig att göra det.
Skrivet 8 feb 2012 00:38 JOHAN (Ej registrerad)
Jag vet inte äns om det hjälper att man äns skriver om det äns finns nån som läser och bryr sig 17 åringen sitter i ungdoms hem lever säkert ett lyxliv där bra mat och allt. om 2 3 år kommer han ut och kommer bli ännu värre och dessa slöder khouri och resten kommer sitta 10 12 år i fängelset lika så lyxfängelse med egen tv bra mat tränings hall mm. Sätt för helvete dit dom för livs tid med ett mycket hårdare straff hade sånt skett i arabiska länder hade dom antingen fått dödsdom eller nått dom där dom ångrar dagen dom kom till världen
JAG KRÄVER HÅRDARE STRAFF MOT SÅNA MÖRDARE OCH BROTTSLINGAR
VAKNA SVERIGE FÖR HELVETE FÄNGELSERNA ÄR LYX BEHANDLA DOM SOM DOM SJÄLVA BEHANDLAR SAMHÄLLET KROSSA DESSA NÄTVÄRK ELLER NI KANSKE BLIR OROLIGA ATT NI KOMMER HA LITE ATT GÖRA
Skrivet 8 feb 2012 03:01 Gör något! (Ej registrerad)
Tyvärr, så får de unga som halkat in i de kriminellas bana utrymme att se "de äldre kriminella" som förebilder och bli deras "springpojkar" under en längre tid. De unga som ser upp till de äldre blir utnyttjade. Varför? - därför att samhället tittar på utan att ingripa. Sätt in insatser på ett tidigt stadium - satsa pengar - det kostar mindre i slutändan!!!
Skrivet 8 feb 2012 08:28 bengt (Ej registrerad)
Batikhäxorna står redan på kö.
Skrivet 8 feb 2012 08:58 Boende i Geneta (Ej registrerad)
Han förstår säkert heller inte att han under lång tid riskerat mina barns liv på genetas gator och lekplatser med sin vansinneskörning, han hade tillsammans med andra (med kopplingar till nätv) gjort sig skyldiga till mordförsök under en jävla lång tid med sin vansinneskörning i framförallt geneta.
Snart sommar igen, och back to normal-undrar hur lång tid det dröjer innan ett barn blir överkört av dessa crossmarodörer eller för den delen BILARNA som fram fram på gågatorna och lekplatserna i geneta, och abolut ingen-varken kommun, graflunds eller någon annan tar ansvar för att sätta upp bommen som dårararna dragit ner vid skeppets förskola, eller varför inte bötfälla eller för den delen hota med vräkning då man ändå har tillgång till regnr, nu kom jag in på helt andra andra saker än rättegången, men kontentan är väl ändå att både kriminella likväl kommun och andra instanser minst lika mycket bidrar till otryggheten.
Skrivet 8 feb 2012 10:46 SURYOYE (Ej registrerad)
INGEN HÄR PÅ TRÅDEN FATTAR INTE ETT PISS SOM PÅSTÅR ATT SVERIGES FÄNGELSER O HÄKTEN ÄR HOTELL. VA?? DET STÄMMER VERKLIGEN INTE DET. MAN ÄR JU ÄNDÅ INLÅST JÄMT O STÄNDIGT OMGIVEN MED VÄSTA STÄNGSEL O MURARNA. FAN FÅR ENDAST RINGA O TA EMOT BESÖK AV DOM NÄRMSTA FAMILJEMEDLEMMARNA O DOM SKA OXÅ GÅS IGENOM FÖRST ATT BLI VISITERADE O SEN GÖDKÄNDA. VISITERINGAR HELA TIDEN LÄSA IGENOM BREVEN MAN FÅR SKICKADE. ENDAST 1TIMME OM DAGEN I PROMENAD RESTEN AV TIDEN SITTA INLÅST O KUNNA TRÄNA. SÄTT ER PÅ HALL,KUMLA ELLER TIDAHOLM VADÅ HOTELL. HOTELL ÄR DET NÄR DET ÄR ÖPPNA ANSTALTER DET ÄR DÄR FOLK HAR FEL. HAR SJÄLV SUTTIT PÅ BÅDE KUMLA O HALL JAG LOVAR ER MAN ÄR INLÅST O BEVAKAD HELA TIDEN. PERSONAL SKA MÅSTE VETA ALLTING SÅ NÅGON HOTELL ÄR DE VERKLIGEN INTE DESSUTOM ÄR DE RÖKFÖRBUD HELT O HÅLLET. TÄNK HUR MYCKET MAN SAKNAR SIN FAMILJ O SAMMA TILLBAKA.DE SJÄLVKLART DOM MÅSTE FÅ MAT SOM OXÅ ÄR SKRÄP MAT KAN JAG LOVA O SEN ÄR DE SJÄLVKLART ATT DOM INTAGNA SKA HA TIMMEPROMENADEN O FÅ SITT SKITMAT.TACK
Skrivet 8 feb 2012 12:19 Ante (Ej registrerad)
Ja syryoye , det är det som är meningen med fängelse att man ska vara bevakad.
Skrivet 8 feb 2012 15:55 Dalkullan
Saynomore (Ej registrerad) skrev:
"17-åringen gjorde klart att han inte vill peka ut andra.
- Jag vill bara ta ansvar för vad jag själv gjort, sade han."
Skydd av kriminella bör generera samma straff som de de som utfört dåden förhoppningsvis får.
Han spottar ju på svensk lagstiftning och på offren. Den stackars 17-åringen...
Om han tar ansvar anger han de kriminella som utfört dessa avskyvärda handlingar. Annars är han bara en feg råtta som inte ångrar ett dugg. Tar han inte ansvar nu, kommer han aldrig att göra det.
Jaa, jooo jag är benäget att HÅLLA MED!!
Skrivet 8 feb 2012 15:59 Undrande (Ej registrerad)
Du Suryoye..Varför ser Du till att behöva sitta på kåken när Du gnäller om att Du saknar familjen och dom Dej. Vaför tänkte Du inte på detta innan utan kommer på de nu? Förmodligen finns det några som drabbats av Dej efter som Du sitter på kåken. Ägnar Du dessa någon tanke. Finns ett ordspråk i Sverige som säjer att som man bäddar får man ligga. Läste om en kvinna som sitter på kåken nu och som kräver semester och semesterlön. smart. Är det så de ska fungera på kåkarna i framtiden?
Skrivet 8 feb 2012 16:13 Sheriffen
@ Till sign. "SURYOYE"
Jamen varför ÄR DET SÅ DÅ? just för det ÄR ett fängelse, och ni ska befinna er utanför samhället en tid!! (du har tydligen "suttit inne")
DET SKA JU AVSKRÄCKA!! Annars HAR DU MISSFÖRSTÅTT det hela -
Var glad att ni får mat på bestämda tider,spela musik, har toalett, träningslokal, FÅR ta emot besök, FÅR skriva brev mm mm
TYVÄRR AVSKRÄCKER JU DETTA INTE ALLA, NI VILL TYDLIGEN in igen och HA DET BRA!!??
Skrivet 8 feb 2012 17:42 Calle (Ej registrerad)
Suryoye, är du sådär dum eller spelar du bara? förresten, tryck på caps lock en gång till.
Skrivet 8 feb 2012 21:16 Ranger (Ej registrerad)
Finns ett annat ursvenskt uttryck också som kan vara ganska grymt:
Den som ger sig in i leken, får leken tåla.
Många kriminella startar upp saker dom inte kan hantera konsekvenserna av och då gråter dom ut på elaka staten sverige. Jag mår banne mig illa när jag tänker på det...
Skrivet 9 feb 2012 06:01 finskan (Ej registrerad)
".... därför att samhället tittar på utan att ingripa. Sätt in insatser på ett tidigt stadium - satsa pengar - det kostar mindre i slutändan!!! "
"Kan han, eller är det för sent, avhålla sig från den BROTTSLIGA BANAN i framtiden - så är ju samhället räddat mfrån EN gangster i framtiden.....".
Ja, ja. Samhällets olycksbarn, samhällets misslyckanden.
Utred, polisanmäl samhället, som inte garanterar sin nolltolerans, som saknar ett förebyggande filter och utsätter sina medborgare för allehanda ligister.
Vilka är de konkreta åtgärder ni har att föreslå, ni, krimkramare.
Skrivet 9 feb 2012 11:49 pliten (Ej registrerad)
Suryoye-Svenska fängelser är lyxhotell om du jämför med många andra länder,så var glad att du fick sitta ditt straff i Sverige.
Rökförbjud-stackars varför
Inlåst-varför
Bevakad-varför
Någonting har du uppenbarligen straffats för då du suttit både på Kumla och Hall,och till råga av allt skild från din familj...stackare
Tänk inte på dig själv utan de som blev utsatta och drabbade av din handling
Skrivet 9 feb 2012 15:33 SURYOYE (Ej registrerad)
JAG TYCKER OM ATT SKRIVA MED CAPSLOCK PÅ HAHA MÅSTE KUNNA SE VET DU!!!JAG HAR FAMILJ OCH ÄR GIFT MED BARN. JAG SATT UNDER HELA 90TALET 10ÅR SAMMANLAGT OCH IDAG HAR JAG VARIT HELT OSTRAFFAD NYKTERIST I SNART 12ÅR. JAG SKYDDAR INGEN AV DOM ÅTALADET JAG TROR DOM OXÅ VÄXER UPP NÄR DOM KOMMER TILL MIN ÅLDER 50ÅRING MÅNGA FÖRÄNDRAS BLIR TRÖTTA VILL HA FAMILJ O HEM. JAG SVARADE PÅ FRÅGAN ATT SVERIGES ANSTALTER SOM TIDAHOLM KUMLA,HALL DÄR JAG VARIT ÄR INGEN HOTELL. DET ÄR BARA HOTELL PÅ DOM MINDRE ELLER ÖPPNADE ANSTALTERNA
Skrivet 9 feb 2012 15:38 GLAD SURYOYO (Ej registrerad)
håller med suryoye jag förstod stämmer helt
Skrivet 9 feb 2012 16:19 STOLT SÖDERTÄLJEBO (Ej registrerad)
Stort heder till min vän suryoye håller med dej helt. GRATTIS TILL 12ÅR SOM OSTRAFFAD NYKTERIST
Skrivet 14 feb 2012 16:24 SFC (Ej registrerad)
Vet vem suryoyo är ovanför och jag vill säga GRATTIS i övrigt håller jag med dej. Sverige är dessutom demokratiskt o allt ska gå rätt till inget annat. Folk fattar inget dom tror alla sveriges anstalter och häkten är hotell dom är dåligt pålästa bara
Skrivet 14 feb 2012 16:34 GUD SKA GE RÄTTVISA (Ej registrerad)
komentar till ante ovanför. PRECIS SÅ ÄR DET MEN ALLA HÄR PÅ TRÅDEN TROR ATT ALLA SVERIGES FÄNGELSER O HÄKTEN ÄR HOTELL VILKET JU ÄR TOTALT FEL. JAG HAR PERSONLIGEN SUTTIT DRYGT 10ÅR OCH JAG LOVAR DÄR JAG HAR SUTTIT HALL, TIDAHOLM OCH KUMLA ÄR INGA HOTELL. HOTELL ÄR DET PÅ DOM MINDRE ANSTALTERNA ELLER ÖPPNADE SOM EXEMPEL SVARTSJÖ,KOLMÅRDEN OCH ASPTUNA ÄR HOTELL. TACK FÖR MEJ MÅ GUD GE RÄTTVISA TILL DOM OSKYLDIGA OCH SKYLDIGA
Skrivet 14 feb 2012 16:38 Gud välsigna Syrianska (Ej registrerad)
TACK TILL NÅGON SOM FÖRSTÅR SOM ÄVEN OVAN !SFC! JAG TROR I ÖVRIGT OXÅ ATT DOM SKYLDIGA KOMMER STRAFFAS MEDANSN DOM OSKYLDIGA SLÄPPS MÅ GUD FÖRLÅTA DOM
Skrivet 14 feb 2012 16:50 SURYOYE (Ej registrerad)
TILL SHERRIFFEN SOM HADE SYNPUNKT PÅ MITT INLÄGG. SITTER MAN INLÅST PÅ TOPP 3ANSTALTERNA I SVERIGE HALL,KUMLA TIDAHOLM I DRYGT 10HELA ÅR SÅ ÄR DET INGET HOTELL. SOM DU SA MENINGEN ÄR ATT DE SKA AVSKRÄCKA O DET GJORDE DET PÅ MEJ EFTER ATT JAG SATT MINA 10HELA ÅR KOM JAG UT SOM EN GLAD 40ÅRING O TRÄFFADE VÄRLDENS BÄSTA FRU SOM JAG FÅTT 3BARN MED OXÅ NU. DET FINNS VISST SLAPPA BRA FÄNGELSER OFTAST SÅKALLADE ÖPPNA ANSTALTER DOM KAN KALLAS HOTELL LOVAR ER. MEN ANNARS HAR VI I SVERIGE ÄNDA UPP TILL 5 GROVT SLUTNA ANSTALTER MED HÖGST SÄKERHET. SEN VILL PÅPEKA ATT JAG SKYDDAR INGEN AV DOM ÅTALADE MEN OM DOM NU DÖMS TILL FÄNGELSE SÅ ÄR DET INTE NÅGOT HOTELL SOM MÅNGA HÄR TROR. OM DOM NU INTE HAMNAR PÅ ÖPPENANSTALT DÅ ÄR DE HOTELL.TACK
Skrivet 14 feb 2012 17:02 SURYOYE (Ej registrerad)
Till pliten!! Jag satt 4år på Kumla,5år på Hall och slutligen muckade jag från Tidahom där jag satt sista 18månader. Vad jag suttit för är inte relevant då jag lagt de bakom mej och jag idag är ostraffad nykterist sedan 12år jag är gammal nu fyller 50 de va på 90talet. Vi får se hur denna cirkusrättegång slutar och sen TUSENTACK TILL LT SOM HÅLLER OSS BRA INFO OM LÄGET ÄLSKAR ER