Ledare

Publicerad 3 februari 2009 Uppdaterad 3 februari 2009
Textstorlek 1 2 3

Folkpartiet bör lyssna på Ninos Maraha

Arabiska siffror kallar vi de tal som vi alla tragglat med under mattelektionerna. Men att traggla arabiska siffor på just arabiska – nej, se där går gränsen för en arbetsgrupp i Folkpartiet.

Relaterat

Artikelbilder

Folkpartisterna Ninos Maraha och Christer Nylander.

Folkpartisterna Ninos Maraha och Christer Nylander. Fotograf: LT-arkiv och Scanpix

I måndagens Svenska Dagbladet berättar Christer Nylander att han vill förbjuda undervisning i matematik på andra språk än svenska. Han betraktar dessa som
”experiment” och lyfter särskilt fram ”matte på arabiska” som själva kärnan i sin skepsis. Christer Nylander slår i intervjun fast att ”den ordinarie grundskoleundervisningen ska ske på svenska språket”. 

Nu är det dessvärre så att Christer Nylander är ledamot i riksdagen för Folkpartiet och ordförande i partiets skolpolitiska arbetsgrupp. En grupp vars arbete, får vi räkna med, kommer att ha stort inflytande på hur den svenska utbildningspolitiken utformas eftersom partiledaren Jan Björklund är ansvarig minister. 

På sin blogg försöker Christer Nylander nyansera sin ståndpunkt. Där skriver han att de nationella minoritetsspråken – finska, samiska, meänkieli (tornedalsfinska), jiddisch samt romani chib – är undantagna och att det inte handlar om att ta bort modersmålsundervisning eller att stoppa läxhjälp på elevernas modersmål.

Folkpartiet har, det ska partiet prisas för, med full kraft tagit tag i den utförsbacke som den svenska skolan under socialdemokratiskt styre hamnat i. Kunskap är viktigt, man får ställa krav – och det är ett misslyckande när elever inte blir godkända.
Problemet för Christer Nylander är att det knappast är kunskapsmålet han har för ögonen när han vill förbjuda ”matte på arabiska”. 

Tvärtom. Det finns många undersökningar, och flera års erfarenhet, som visar att elever som får sin ämnesundervisning på sitt modersmål lär sig bättre. Och detta utan att svenskakunskaperna försämras.
I Södertälje har Ninos Maraha (FP) länge arbetat för mer av tvåspråkighet i skolorna, med det övergripande målet att öka integrationen och att fler niondeklassare ska kunna gå ut med fullständiga betyg. Bland annat vill han att lärare ska erbjudas utbildning i elevernas språk. 

Ninos Maraha sa i en LT-intervju i november: ”För att få ut deras potential vore det bra om läraren kan förstå deras modersmål och på så sätt inkludera de eleverna”.
När Ninos Maraha fokuserar på att öka elevernas kunskap, fokuserar partikamraten Christer Nylander på annat. Det är synd.

Publicerad 3 februari 2009 Uppdaterad 3 februari 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 3 feb 2009 10:42 trött (Ej registrerad)

Vad är problemet nu då??? Går man i svensk skola läser man väl på svenska. Annars blir man ju aldrig intregerad.

Skrivet 3 feb 2009 10:45 Anti Tanti (Ej registrerad)

Jag tycker det är synd när man inte tänker längre än att få fram bra statistik. Statistik som säger att si och så många procent går ut grundskolan med fullständiga betyg. Att ha en målsättning är bra. Men medlen att uppnå denna målsättning får aldrig äventyra annan inlärning. Hur många undersökningar det än finns, så är och förblir svenskan det språk vi alla skall lära oss hantera i vårt dagliga liv. Sunt förnuft säger att om mitt barn skall lära sig räkna (eller vilket annat ämne som helst!) på arabiska, sedan försöka förklara teori och beräkningar (eller sköta muntliga redovisningar) på svenska - vilket språk kommer mitt barn att välja som enklast ? Naturligtvis skall inte ämnesundervisning ges på respektive modersmål! Räcker det inte med den segregering av språkbehandling och användning som finns ??!! Svenska ingår snart inte i mångfalden längre.......

Skrivet 3 feb 2009 11:19 rabi (Ej registrerad)

Att ens skapa debatt kring detta är för mig totalt oacceptabelt, i sverige ska man läsa och lära sig på SVENSKA, av en anledning, öka förutsättningarna till att klara studier och arbete på ett tillfredsställande sätt längre fram i livet....
Patetiskt att denna diskussion ens får dra igång..nackdelen med demokratin.,

Skrivet 3 feb 2009 11:36 Goddag Yxskaf!? (Ej registrerad)

Goddag yxskaft!

"Habib Rabiat"

Skrivet 3 feb 2009 12:00 Rosen

Om man som flykting kommer till Sverige, ska man förväntas kunna prata och förstå svenska från dag ett? Ska man negligera all annan undervisning i skolan under de år man lär sig svenska? Att föra undervisning på ett annat språk än svenska är inget substitut till att lära sig svenska, det är ett hjälpmedel för att man inte ska ligga flera terminer efter i varenda ämne när man väl kan så bra svenska att man kan börja förstå undervisning på det språket.
Undervisning är till för att man faktiskt ska lära sig. Kan man inte prata svenska - hur ska man då kunna lära sig saker på svenska?

Skrivet 3 feb 2009 13:58 Lars (Ej registrerad)

Vad vi kallar för arabiska siffror är egentligen indiska. Men de har hittat sig till västerlandet via muslimerna

Skrivet 3 feb 2009 14:37 Lars (Ej registrerad)

I Sverige skall undervisningen ske på Svenska. Dock om vissa elever inte kan Svenska tillräckligt för att kunna lära sig så ska ändå;

--Undervisningen ska hållas på Svenska trots detta, MEN det måste finnas ytterligare en lärare i klassen för att hjälpa dessa elever. Om resursläraren är flerspråkig och undervisningen sker på Svenska--så kan visst stöd ges på hemspråk. Detta beroende på hur gamla eleverna är då de kommer till Sverige och skolan.

Detta skapar rättvisa möjligheter för alla elever och detta är viktigt. Det ger också eleverna Svenska.

Detta ger sk integration.

Dock om klassen också är stökig så bör också ytterligare vuxen rotera mellan klasserna, gärna en skolpolis eller någons föräldrar.

Kostar pengar? Javisst, men det bil dyrare för samhället annars.

Hemspråket som vissa vill ha kvar, får de som vill lära sig i sitt föreningsliv.

Samhället är Sverige och språket är Svenska.

Vi är ett export land och då är ytterligare språk av stort värde. Skolan erbjuder flera val

Skrivet 3 feb 2009 15:23 Sociologen (Ej registrerad)

I det globala samhället vi lever i är detta ett alldeles utmärkt förslag. Vad folk här reagerar på är främst att detta verkar vara ett slag mot den svenska kulturen, frågan var inte om svenska barn skulle få undervisning i matte på arabiska, utan tvärtom. Att minoritetsgrupper får undervisning i kärnämnen är väl inget slag mot den svenska kulturen, hur man nu får det till det. Snarare leder ökad kunskap till ökad integration bland dessa minoriteter som får möjlighet att tillgodogöra sig annan information via sina nyvunna kunskaper.

Skrivet 3 feb 2009 17:05 Lasse (Ej registrerad)

Personligen har jag aldrig förstått det här med "Hemspråksundervining" En känsla jag har är att den ges till väldigt många svenskfödda barn med föräldrar som är invandrare. Är inte dessa barn svenska medborgare, och borde då inte deras modersmål vara svenska? Annars skulle man ju som svensk kunna tycka att det är diskriminerande att invandrarbarnen ska ha tvåspråkiga lektioner. Mina barn då, ska dom inte få samma resurser. Ska det vara så här Nej då vill jag att mina barn ska ha matte på engelska.
Eftersom engelskan är ett obligatoriskt andra språk för alla svenska elever.

För alla ska väl ha samma chans! :o)

Skrivet 3 feb 2009 17:31 Jakthund (Ej registrerad)

Snart kommer ingen att tala svenska i den här gettostan.
Den här stan kommer att bli sveriges "Gaza"
Det borde vara ett långt straff på vad den här karln Anders Lago ställt till med i södertälje.

Skrivet 3 feb 2009 21:03 S (Ej registrerad)

Det är ganska tragiskt att läsa att barn som kanske tom är födda i Sverige ska få undervisning på sina föräldrars modersmål. Det borde ligga i föräldrarnas intresse att hjälpa sina barn in i samhället de har valt att bo i.
En väg in i samhället är språket.
Det är självklart att barn som kommit som flyktingar behöver extra hjälp med att lära sig svenska.

Skrivet 3 feb 2009 21:23 Blivande Lärare (Ej registrerad)

Studier visar att barn som har en bra grund för sitt hemspråk har lättare att lära sig ett nytt språk. Man är bekant med dem grammatiska regler och kan via sitt språk lära sig ett nytt. Detta har inget med försämring av integrering eller liknande att göra. Barnen är trots allt omringade av svenskan i samhället och i övriga ämnen i skolan. Men genom att lära dem sitt språk till 100% gör man det lättare för dem att förstå reglerna för ett annat. Tråkigt att läsa folk skriva massa skit om sånt dom ej är insatta i.

Skrivet 3 feb 2009 21:40 undrar (Ej registrerad)

I Engelska skolan i Bromma går det många svenskar som jublar över att lära sig engelska. Engelska används som språk även på matematiklektionerna och föräldrar och barn tycker att det är bra. Varför skulle då inte invandrarbarn tycka att det är bra att lära sig svenska i skolan?

Skrivet 3 feb 2009 22:02 Lasse (Ej registrerad)

Du jag kommer ihåg ett program som jag såg på TV1 (tror jag det var) Det hette Striptease och visades för några år sedan. Det hanlade om integration. Det var repotage från bland annat Ronna. Med nån brud som sade att det var ju inte bara svenskarnas land, bara för att dom bor här. I samma program var två ungdomar, härörande från Assyrien/Syrien, bosatta i småland, talandes klingande smålänska. Man kan ju undra om dom fått undervisning i sitt modersmål? Troligen inte!. Vem tror du lättast får jobb. Den som talar svenska med svår brytning, eller den som behärskar språket till fullo? Varför vill ni så envetet förneka dessa barn en god chans att lära sig tala Svenska. Som det är nu blir det mest svenska med svår brytning. Du säger att barnen är omringade av svenska. Jag frågar mig när? Hemma talar man sitt gamla modersmål. I skolan har man fler och fler lektioner på samma språk. Bland kamrater talar man samma språk som hemma. Hur ska detta lära dom tala svenska?

Skrivet 3 feb 2009 23:13 Förälder (Ej registrerad)

Till blivande läraren!
I en skola i Södertälje fanns 6 st Årskurs 7 i ena klassen fanns det 30 elever 9 svenskar resten av utländsk härkomst, 10 elever fick gå från klassen efter ett halvår för dom klarade inte av att hänga med i den svenska undervisningen, dom störde lektionen, men dom hade fått hemspråksundervisning, men något mer språk kunde dom inte. Hur många till klasser finns det som sådant händer i.

Skrivet 3 feb 2009 23:49 ll (Ej registrerad)

Vi har fortfarande en svensk skola här och då ska det vara på svenska. Om vi ska ta hänsyn till alla olika språk och deras krav kan vi ju lika gärna skrota den svenska skolan!

Skrivet 4 feb 2009 07:41 En annan blivande lärare (Ej registrerad)

Håller med dig, till en viss del, enligt studier har man lättare att lära sig ett annat språk om man kan sitt hemspråk ordentligt... har själv ett annat hemspråk än svenska och har haft ganska lätt att lära mig andra språk. Men jag håller inte med dig om att barn har svenska språket omkring sig i samhället, att de lär sig via den... kanske lite tv, reklam, tidningar och när man går i affären (inte alltid ens där) men många, precis som Lasse skriver, hör inte svenska eftersom föräldrarna, kompisarna pratar det egna språket och man dessutom tittar på tv via parabol... varför är det så många av barnen som bryter på svenska? Inte för att de inte fått nåt ämne på sitt hemspråk väl? De som har svenska som modersmål klagar på att barn får hemspråksstöd, hur tror du det är för svenskar säg i tex Spanien, tror ni att de barnen går i spansk skola och har alla ämnen på spanska???

Skrivet 8 feb 2009 20:47 Multikulti-Salle (Ej registrerad)

av alla svenskar och invandrare som jag diskuterat problemet med svenska språket med, så verkar det finnas en röd tråd och det är detta: Går andelen svenskar i ett område under en viss procent så tappar man "språkstandarden"... det vill säga, svenskan blir vid någon punkt inte längre den självklara standarden som alla använder. Jag tror också att när procenten "svenskar"(i detta fall personer som talar och skriver perfekt svenska) sjunker under en viss procent så börjar uppdelningarna bland invånarna alltmer. Säg att det då uppstår ett par grupper människor, där varje grupp har "sitt" språk som standarden. Exempel: en grupp talar arabiska, en grupp svenska, en grupp finska, en grupp syrianska/assyriska, en grupp spanska OSV.
I ett sådant scenario så kan man lattja med hemspråksundervisning eller "matte på serbokroatiska" hur mycket man vill, det har ändå gått mer eller mindre åt skogen med att hålla Svenska som den självklara språkstandarden ändå.

Innehåll

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation

DAGENS RUBRIKER

NYHETER

Inga artiklar har skapats ännu

SPORT

Inga artiklar har skapats ännu

KULTUR & NÖJE

Inga artiklar har skapats ännu

Mars 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32.  
  33.  
  34.