"Homosexualitet är ett tragiskt handikapp"
Nationaldemokraternas nämndeman Mattias Karlstrand är anmäld för hets mot folkgrupp. Detta efter att han uttalat sig om att homosexualitet är en sjukdom och ett handikapp.
Homosexualitet är ett handikapp. Det anser Mattias Karlstrand och det anser också hans parti Nationaldemokraterna.
Detta har lett till att Karlstrand anmälts till Justitiekanslern, JK, för hets mot folkgrupp.
Ingen sjukdom. Anmälaren menar att Karlstrand i uttalanden på partiets hemsida bedriver hets mot folkgrupp och att Karlstrand anser att homosexualitet är en sjukdom.
– Jag tycker inte att det är en sjukdom. Snarare ett handikapp. Ett för individen tragiskt handikapp eftersom de inte kan få barn och bilda familj som är det högsta en människa kan önska sig. Däremot vill jag inte nedvärdera dem som människor, säger Mattias Karlstrand.
Han är också motståndare till den ”lössläppta gaykulturen”, att homosexuella ska få gifta sig eller skaffa barn.
– Ett barn behöver en pappa och en mamma, säger han.
Men de här åsikterna kommer inte att påverka hans uppgift som nämndeman, menar han.
–Jag och nationaldemokraterna är för allas likhet inför lagen. Jag kommer inte att bedöma homosexuella på annat sätt än jag bedömer andra. Och det här har vi också gått igenom när vi nämndemän fick information från tingsrätten, säger Mattias Karlstrand.
I torsdagens papper-LT: Karlstrand kan stängas av


2 m/s





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 mar 2011 09:03 robban (Ej registrerad)
Han har fullständigt rätt.
Skrivet 3 mar 2011 09:10 Jj (Ej registrerad)
Svenska myndigheter lever farligt de är säkerligen sekuläriserade. Men bibeln säger så här jag har skapat man och kvinna och de ska bli ett och den älskar med samma kön det vill jag inte här säga vad som händer med dem efter döden läs och titta själva.
Skrivet 3 mar 2011 09:18 GuD (Ej registrerad)
varför är inte KD anmälda då?
dom har ju sagt och tyckt samma sak hur länge som helst?
eller prästerna som sagt samma sak och vägrat viga bögar och flator?
kan det vara politiskt motiverat eller.....
hur lågt får politikersvin gå för att smutskasta andra?
Skrivet 3 mar 2011 09:21 messerbisser (Ej registrerad)
"Homosexualitet är ett tragiskt handikapp",
"den lössläppta gaykulturen”.
Man tager sig för pannan, sanslösa citat i Sverige anno 2011.
Skrivet 3 mar 2011 09:29 FYMF (Ej registrerad)
Har vi åsiktsfrihet här i landet eller inte?
Skrivet 3 mar 2011 09:38 Normal ? (Ej registrerad)
Skrivet 3 mar 2011 09:21 messerbisser (Ej registrerad)
Homo är det ett normalt beteende? Är det så vi människor kommer till? Eller hur gör vi för att föröka oss?
Skrivet 3 mar 2011 09:57 gollum (Ej registrerad)
Välkommen monumental inskränkthet och okunskap!
Skrivet 3 mar 2011 09:59 Kisk (Ej registrerad)
Prova att vidga era vyer, sluta vara inskränkta puckon och xenofober. Allt och alla som inte är som ni är inte farliga.
Skrivet 3 mar 2011 10:03 Nationalistfjolla (Ej registrerad)
Att vara nationaldemokrat är ett ännu mer tragiskt handikapp.
Statistiskt sett finns det ett antal personer i landet som är både nationaldemokrater och homosexuella (i smyg förstås). Tanken svindlar ...
Skrivet 3 mar 2011 10:07 sebastian (Ej registrerad)
Jag trodde att det endast var Södertäljepartiet och Kristdemokraterna som stod för detta sjujka sätt att ha sin världsbild. Jag delar inte hans politik för fem öre men han ska ändå ha heder för att han vågar säga det en del inte säger men delar hans världsbild pga det politiskt korrekta.
Skrivet 3 mar 2011 10:14 anders (Ej registrerad)
Utan att ta ställning i den aktella frågan är det ju intressant att veta att socialdemokraterna och svenska regeringen länge betraktade homosexualitet som en sjukdom och att man i samma lagskrivelse jämställde det med sexuellt umgänge med djur.
Skrivet 3 mar 2011 10:22 kapten miki (Ej registrerad)
anders (Ej registrerad) skrev: Utan att ta ställning i den aktella frågan är det ju intressant att veta att socialdemokraterna och svenska regeringen länge betraktade homosexualitet som en sjukdom och att man i samma lagskrivelse jämställde det med sexuellt umgänge med djur.
Idag trodde man ju att vi kommit lite längre... men okunskapen är väldigt stor hos många.
Skrivet 3 mar 2011 10:26 das (Ej registrerad)
anders (Ej registrerad) skrev:
Utan att ta ställning i den aktella frågan är det ju intressant att veta att socialdemokraterna och svenska regeringen länge betraktade homosexualitet som en sjukdom och att man i samma lagskrivelse jämställde det med sexuellt umgänge med djur.
----
Och på medeltiden trodde man jorden var platt. Whats your point?
Skrivet 3 mar 2011 10:32 CW (Ej registrerad)
anders kommentar är så gammat Urtids-tänk att man tar sig för pannan, och är det en ung kille från ND som säger att homosexualitet är fel. Men vad har det med sossarna att göra? Sossarna la väl ner böghatet och bögfobin - och med dem andra stora partierna också - för många år sedan. 20 år tillbaks. Vad har anders vaknat upp i? Inte kan du anklaga sossarna för böghat, eller ens något annat stort parti förutom den här lilla rädda grupperingen som heter ND i Södertälje. Vi hade det bättre förr och det var då bögfritt.....bögarna gör allt för djävligt, ja jösses!
Skrivet 3 mar 2011 10:33 Tony (Ej registrerad)
Har jag missat nåt, räknas homosexuella som en folkgrupp?
Skrivet 3 mar 2011 10:35 anders (Ej registrerad)
Om jag inte misstar mig så var det långt in på 80talet det betraktades så, säkerligen sitter många av dessa som var aktia då fortfarande i riksdagen eller ppå ledande samhällspositioner.
Skrivet 3 mar 2011 10:35 Emelie (Ej registrerad)
JAG BLIR MÖRKRÄDD! Sverige 2011 och man får visserligen tycka vad man vill - men att inte respektera att familjer ser olika ut i dagens samhälle skrämmer mig.
Om man älskar en man, en kvinna eller både och - va fan spelar det för roll? Det finns barn som växer upp med en mamma + pappa och far extremt illa eller blir väldigt väl omhändertagna - likaväl som det finns barn med två mammor som kan ha det likadant.
Det handlar inte om kön! Det handlar om värderingar och hur man uppfostrar sina barn - och hur mycket kärlek dom får!
HERREGUD har ni inte bättre saker att lägga energi på i erat parti!?
Skrivet 3 mar 2011 10:42 påskharen (Ej registrerad)
Normal ? (Ej registrerad) skrev:
Skrivet 3 mar 2011 09:21 messerbisser (Ej registrerad)
Homo är det ett normalt beteende? Är det så vi människor kommer till? Eller hur gör vi för att föröka oss?
Så du menar att om man inte kan få barn så har man inget normalt beteende? Alla dessa människor som inte är homosexuella och inte kan få barn är de också onormala?
Att säga att någon enbart pga sin medfödda läggning har ett handikapp är att sätta sig på höga hästar, tror att väldigt många med det du kallar ett handikapp har ett bra mycket bättre liv än tex dig, så varför känner du ett behov av att titta ner på andra bara för att de inte lever på samma sätt som dig?
Jag skulle också vilja höra dig förklara exakt vad deras handikapp är, förutom att de liksom många hetro inte kan få barn.
Jag tror att om man inte kan acceptera att andra människor inte är som en själv då är man ganska rädd och osäker på tex sin egna sexualitet, du vet att du inte blir homo bara för att du träffar nån som är det va ;p
Skrivet 3 mar 2011 10:50 anders (Ej registrerad)
Das
Min poäng är den att det för inte så länge sedan betraktades som en sjukdom och likställdes med djursex. Många av dom som var aktiva politiker då stod bakom det utan några invändningar alls säkerligen är aktiva politiker fortfarande och många har säkerligen viktiga samhällspositioner.
Det är något man borde rikta energi på, ifrågasätta varför ingen av dessa protesterade då, ställa dom mot väggen.
Det är så oerhört patetiskt att man från politikers håll ska vända kappan efter vinden. För 10 år sedan förvägrades homosexuella giftemål, adoptioner etc men ändå låtsas våra styrande som att man alltid sett homosexuella som jämlikar.
ND må ha fel men dom står för sina åsikter
Skrivet 3 mar 2011 10:52 anders (Ej registrerad)
Tony (Ej registrerad) skrev:
Har jag missat nåt, räknas homosexuella som en folkgrupp?
Tony
Alla räknas som folkgrupp utom svenskar som inte kan bli utsatta för det enligt lag.
Skrivet 3 mar 2011 10:57 undrar (Ej registrerad)
CW (Ej registrerad) skrev:
anders kommentar är så gammat Urtids-tänk att man tar sig för pannan, och är det en ung kille från ND som säger att homosexualitet är fel. Men vad har det med sossarna att göra? Sossarna la väl ner böghatet och bögfobin - och med dem andra stora partierna också - för många år sedan. 20 år tillbaks. Vad har anders vaknat upp i? Inte kan du anklaga sossarna för böghat, eller ens något annat stort parti förutom den här lilla rädda grupperingen som heter ND i Södertälje. Vi hade det bättre förr och det var då bögfritt.....bögarna gör allt för djävligt, ja jösses!
Så för 20 år sedan var sossarna mfl böghatarpartier? Det borde innebära att även Mona Sahlin och statsministern då tillhört ett böghatarparti?
Skrivet 3 mar 2011 11:34 M (Ej registrerad)
Till Emelie:
Jag har läst mycket i LT men jag har nog aldrig läst något så bra skrivet tidigare! Tack för att det ännu finns hopp om mänskligheten genom människor som dig.
För övrigt undrar jag hur någon över huvud taget röstat och röstar på detta parti! Har inte läst en enda vettig sak som de tycker!
Hoppas folk vaknar till nästa val och ser till att detta oseriösa parti försvinner för gott!
Skrivet 3 mar 2011 11:38 Oxå normal! (Ej registrerad)
Normal ? (Ej registrerad) skrev: Skrivet 3 mar 2011 09:21 messerbisser (Ej registrerad)
Homo är det ett normalt beteende? Är det så vi människor kommer till? Eller hur gör vi för att föröka oss?
Håller till fullo med dig, hur skulle vi föröka oss om alla var homo? Barn väljer inte sina föräldrar men föräldrar väljer konstulationen för deras framtid,,,, är det rätt?
Skrivet 3 mar 2011 11:41 Mikko
Jj (Ej registrerad) skrev:
Svenska myndigheter lever farligt de är säkerligen sekuläriserade. Men bibeln säger så här jag har skapat man och kvinna och de ska bli ett och den älskar med samma kön det vill jag inte här säga vad som händer med dem efter döden läs och titta själva.
bibeln är sagor
Skrivet 3 mar 2011 12:02 Kisk (Ej registrerad)
Normal ? (Ej registrerad) skrev: Skrivet 3 mar 2011 09:21 messerbisser (Ej registrerad)
Homo är det ett normalt beteende? Är det så vi människor kommer till? Eller hur gör vi för att föröka oss?
Oxå normal! (Ej registrerad) skrev:
Håller till fullo med dig, hur skulle vi föröka oss om alla var homo? Barn väljer inte sina föräldrar men föräldrar väljer konstulationen för deras framtid,,,, är det rätt?
-----
Nu är ju inte alla homosexuella, så argumentet håller ju liksom inte. Enligt era argument så kan det heller inte vara rätt att ensamstående ska få ha barn?
Men nationaldemokrater ska få skaffa barn tycker ni? Är inte det ett hot mot genpoolen? Vill vi ha en mindre intelligent befolkning?
Skrivet 3 mar 2011 12:05 ND som nämndemän- nej tack (Ej registrerad)
Eller en cancersvulst på samhällskroppen? Inte första gången vi hör dessa intelligenta uttalanden om våra medmänniskor.
Cred till LT dock för att ni hånar öppet.
Skrivet 3 mar 2011 12:25 wolfsbane (Ej registrerad)
messerbisser (Ej registrerad) skrev: "Homosexualitet är ett tragiskt handikapp",
"den lössläppta gaykulturen".
Man tager sig för pannan, sanslösa citat i Sverige anno 2011.
Enfald, okunskap och rädsla är nog några av orsakerna till dessa pinsamma citat.
Skrivet 3 mar 2011 12:44 Sanningsägaren (Ej registrerad)
Många här som är totalt ignoranta till att även de etablerade partierna var gayogillande förr i tiden. Ni väljer väl förmodligen att ignorera det bara för att få attackera ett visst parti som tycker precis som era älskade partier tyckte förr. Logiken: "allt är ok bara det kommer från rätt håll", i ett nötskal.
Skrivet 3 mar 2011 12:52 bigge (Ej registrerad)
"Ett för individen tragiskt handikapp eftersom de inte kan få barn och bilda familj som är det högsta en människa kan önska sig."
Skönt att Mattias Karlstrand en gång för alla slår fast vad det högsta en människa kan önska sig är, så slipper vi andra grubbla på det ...
Skrivet 3 mar 2011 12:54 bigge (Ej registrerad)
Sanningsägaren (Ej registrerad) skrev:
Många här som är totalt ignoranta till att även de etablerade partierna var gayogillande förr i tiden. Ni väljer väl förmodligen att ignorera det bara för att få attackera ett visst parti som tycker precis som era älskade partier tyckte förr. Logiken: "allt är ok bara det kommer från rätt håll", i ett nötskal.
Nyckelorden i ditt inlägg är "förr i tiden". I motsats till "nu". Världen har insett att det man trodde då inte stämmer.
Skrivet 3 mar 2011 13:11 Dolk (Ej registrerad)
Homosexualitet är fel! Kärnfamiljen är normen! Det är sådana konservativa dumheter som gör att man faktiskt måste idiotförklara hela eran rörelse!
Skrivet 3 mar 2011 13:11 Nina (Ej registrerad)
Hets mot folkgrupp oj inte visste jag att homosexuella var en egen folkgrupp. Tycker ND att handikappade oxå är det? Bara undra vem drabbas nästa gång av deras intolerans.
Skrivet 3 mar 2011 13:21 Leffe (Ej registrerad)
Hmm... Trångsynthet är däremot ett ganska tragiskt handikapp.
Skrivet 3 mar 2011 13:25 pg™ (Ej registrerad)
jag tycker alla politiker är mentalt handikappade.
om nu någon politiker vill anmäla mig för hets mot folkgrupp och då bevisa min tes så varsågod.
Skrivet 3 mar 2011 14:02 hulda (Ej registrerad)
jag blir så förbannad alla föds till att bli en person sen om man är homosexuel eller bisexuel har ingen betydelse man är lika mycket värd som människa för det
Skrivet 3 mar 2011 15:54 Svensk (Ej registrerad)
Alla som bor i Sverige är Svenskar, homo eller inte.
Skrivet 3 mar 2011 16:44 Verkligheten ÄGER (Ej registrerad)
Heja SD
Hoppas att friheten som alla andra har gäller.
Eller vad säger ni ny svänskar o gay grupper.
Skrivet 3 mar 2011 17:17 Den vetgirige (Ej registrerad)
Oj, så gaymänniskor är en folkgrupp?! Det visste jag inte. Vad talar de för språk inom den folkgruppen då?
Skrivet 3 mar 2011 17:37 Thomas H (Ej registrerad)
Skrivet 3 mar 2011 13:11 Nina (Ej registrerad)
Hets mot folkgrupp oj inte visste jag att homosexuella var en egen folkgrupp. Tycker ND att handikappade oxå är det? Bara undra vem drabbas nästa gång av deras intolerans.
jag förstår faktist inte ett dugg vad du skriver??
så vitt jag kan läsa av denna artikel så har ND inte utalat sig någon gång att homosexuella eller handikappade skulle vara en egen folkgrupp.
men däremot finns det folk som inte tycker att vi ska ha ytrandefrihet i detta land och går hur långt som helst för att ta ifrån vissa den friheten.
Skrivet 3 mar 2011 18:36 LM (Ej registrerad)
Det största tragiska handikapp är trångsynthet och idioti...vilket denna gosse besitter och alla hans lika.
Skrivet 3 mar 2011 18:38 LM (Ej registrerad)
"Ett för individen tragiskt handikapp eftersom de inte kan få barn och bilda familj som är det högsta en människa kan önska sig."
Hur ställer du dig till att par i hetrosexuellarelationer inte kan få barn då?
Och nej den högsta önskan är inte att skaffa barn, inte för mig, är kvinna och kommer aldrig skaffa barn. Längtan finns inte. Vad har jag för handikapp då?
Skrivet 3 mar 2011 19:04 K.K (Ej registrerad)
Kom igen man får väl tycka vad man vill så länge man inte skadar andra.
Själv tycker jag att vi finns till för att komplettera varandra kvinna+man.
Om det nu är så naturligt att vara homo, borde inte Moder Natur kunnat se till att en-könade får barn ihop??
Lägg av va, att ha sex med man el. kvinna är upp till var o en men bara för det så betyder det inte att det är naturligt.
Skrivet 3 mar 2011 19:13 maja (Ej registrerad)
Det här är det värsta jag någonsin har hört, hur kan man påstå att homosexualitet skulle vara ett sorts handikapp? Världen består utan 6,6 miljarder människor, och alla är vi olika! tur är väl de, för hur skulle världen annars se ut?
Det som också gör mig rädd är att jag läser igenom kommentarerna till denna artikel och jag kan se att folk håller med honom..vart är världen påväg? människosynen är INTE som den borde vara, snart har vi en värld som inte går att leva i om det försätter såhär.
Skrivet 3 mar 2011 19:23 T.S (Ej registrerad)
Måste ju säga att jag blir mörkrädd, Vad har hänt???
Vaff.. är det frågan om, en i vanliga fall, trevlig och sympatisk kille, som börjat visa sig från sin nedersida....
Patetiskt är vad det är, synd att detta inte kom fram tydligare redan vid valstugan i höstas, kan ju säga att dom aldrig fått några stolar vid kommunens barnstuga, än mindre hade dessa fått sitta som nämndemän!!
Detta är så otroligt omoget, har inte ord nog för för det äckel jag känner!!!
Skrivet 3 mar 2011 19:45 Invandrare1957 (Ej registrerad)
Egentligen behöver man inte tillägga någonting. Men i Sverige får man ha vilken åsikt som helst bara det är den rätta.
Skrivet 3 mar 2011 19:46 Sven-Olof Järn
Emelie gör ett mycket bra och sansat inlägg.
Någon skrev "Jag har läst mycket i LT men jag har nog aldrig läst något så bra skrivet tidigare! Tack för att det ännu finns hopp om mänskligheten genom människor som dig."
Jag instämmer helt.
Jag börjar undra över hur många fobier Nationaldemokrater lider av egentligen. Tydligt uttalad homofobi, islamofobi och xenofobi mm.
För att raljera, skulle jag kunna skriva att det borde söka psykiatrisk hjäp för sina problem. Fast det gör jag inte.
Många hänvisar till tidigare och mörkare perioder i vårt samhälle. Det ska inte förnekas.
Nu när vi har chansen, ska vi inte göra om misstaget. Vi ska inte placera homofober på strategiska positioner i samhället.
Skrivet 3 mar 2011 19:53 gl (Ej registrerad)
Varför skapades mannen och kvinnan?
Skrivet 4 mar 2011 01:54 Hanna (Ej registrerad)
Vad menar du med "Varför skapades mannen och kvinnan"? Har du läst människans historia? Vi är liksom inte skapade, vi härstammar från aporna (som har sex till höger och vänster utan problem, prisa norm och fördomsfriheten!)
Skrivet 4 mar 2011 07:54 henrik (Ej registrerad)
HBT maffian är bara 3% av människan, men låter som 50%.
Skrivet 4 mar 2011 08:53 bårstaberget (Ej registrerad)
När man läser vissa avsändare här förstår man ganska enkelt varför folk flyttar härifrån.
Dummare kommentarer får man leta efter.
Att ha en sån till nämndeman dessutom bara bekräftar mina farhågor.