Ilska över nya p-systemet i centrum
Långa inloggningstider. Maxbeloppet låst på kontot. Kommunens nya p-system har väckt irritation, ilska och många frågor.
– De långa väntetiderna orsakar mest irritation, säger p-informatören Evelina Sundqvist, 18.
Relaterat
Det är köer till parkerinsgautomaterna på den stora p-platsen vid Hebbevillan när LT är där.
– I det tidigare systemet tog det sju sekunder att logga in. Nu tar tar det 40 sekunder och utloggningen nästan lika lång tid. Så det är en rätt stor skillnad, säger Evelina Sundqvist, en av de skolungdomar som kommunen utsett för att på plats informera Södertäljeborna om det nya parkeringssystemet.
Detta andra stora irritationsmomentet är att när du loggat in reserveras maxbeloppet för den parkeringszon du befinner dig i på ditt konto och när du loggar ut får du besked om hur stor den faktiska kostnaden blir.
I lördagens LT: Så lång tid kan dina pengar reserveras av automaterna. Köp den digitalt genom att klicka på länken nere till höger.


4 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 mar 2011 06:28 perra (Ej registrerad)
södertälje har aldrig haft intresse att få kunder till centrum.
Skrivet 5 mar 2011 07:59 mormor (Ej registrerad)
När det gäller att hitta på negativa idéer, och krångla till det för kommuninnevånarna,då är Södertälje världsmästare.
Skrivet 5 mar 2011 08:26 Kyb (Ej registrerad)
Idiotisk!!!!!!!!!!!!
Konfiskering av mina pengar även om det gäller bara några dagar, bara för att parkera!
Måste vara en "stark hjärna" att hitta på detta.
Skrivet 5 mar 2011 08:57 Mike (Ej registrerad)
Det är så enkelt, bojkotta den här tokstan helt o hållet istället, det finns andra delar av länet att åka till och parkera GRATIS för att shoppa, uträtta ärenden. Jag gör det och det funkar jätte bra. Varför ska man gynna den här förlorade kommunen med massa pengar för!? Utbudet är ändå helt kasst.
Skrivet 5 mar 2011 09:20 Matte (Ej registrerad)
Tack för detta TäljeTokar! Nu fick jag en till anledning att åka vidare till Skärholmen, Kungens Kurva (Gratis P!) när vi ska ut och handla kläder + annat. Mat, öl och vin och sånt blir det fortfarande att handla vid Coop/Maxi i Geneta Lycka till med allt ni tar er för framöver, det kan ni behöva!
Skrivet 5 mar 2011 09:24 L (Ej registrerad)
Istället för att införa P-skiva så skrämmer politikerna iväg kunderna från centrum, inga mer besök från mig
Skrivet 5 mar 2011 09:40 ronine (Ej registrerad)
Man har verkligen slutat att förvånas över saker o ting som händer i södertälje, Man undrar ju hur denna anskaffning har gått till. Man måste ju verkligen lagt ner mycket tid för att leta efter det omständigaste och minst användarvänliga systemet... Och i nästa andetag så beklagar man sig över att stadskärnan inte lever......
Skrivet 5 mar 2011 09:45 MFE (Ej registrerad)
Varför kan inte Södertälje införa P-snurra med fri parkering i 2 timmar som andra småstäder istället för att suga ut så mycket som möjligt av bilägarna? Dessutom är alla gator runt Centrum avgifts belagda. Svar: a) Då det är M med Lofarsson i spetsen som bestämmer gör hon allt för att jaga ut bilisterna ifrån stan. Hon vill ha ett dött Centrum så att hennes spårbilar får plats. b) Då det nya statshuset byggdes glömde man att det skulle arbeta människor i huset. Många av dessa är beroende av att ta bilen till jobbet men de har ingenstans att parkera. För att förhindra dem ifrån att parkera på stadens gator under arbetstid införde (M) en hög P-avgift. Så nu är de kommunanställda dömda att parkera på Torekällbergets parkering.
Skrivet 5 mar 2011 10:09 Enhörnabo (Ej registrerad)
Verkar vara helt i linje med allt annat tok som de styrande i denna stad hittar på.
Telje Tokar förnekar sig inte utan underbygger sitt rykte, "Tokstan" är en realitet.
Detta nya fenomen är ännu en orsak till att centrum avfolkas.
Det förvånar mig att andra småstäder kan erbjuda gott om parkeringar i innerstaden, P-skiva eller oftast fri parkering.
Skrivet 5 mar 2011 10:23 DJ (Ej registrerad)
Södertälje Kommun har lyckats igen!Finns det ingen där med lite vanligt bondförnuft?
Skrivet 5 mar 2011 10:41 Fafhrd (Ej registrerad)
Det värsta som finns är att låsa pengar! Hur fan kan man ha ett sådant system? Samma vissa bensinmackar men där tankar man ju aldrig heller...
Vad var fel på det gamla där man drog kortet och drog när man kom tillbaka -klart, vad var fel på det?!
Skrivet 5 mar 2011 10:54 Lillgösen (Ej registrerad)
Man talar om Telge tokar, ja om inte förr så nu håller jag med.
Jag har kämpat o kämpat genom åren o "stått upp " för Södertälje sedan jag kom hit för 45 år sedan men nu ger jag upp.Det här var liksom den berömda droppen..... det är bara att kapitulera, vi är sannerligen alla Tälje....menar förstås,Telge, tokar.
Förresten, nu när vi ändå håller på , varför inte låsa alla södertäljbors löner på ett konto och så får vi "återbetalning" på det som blir över när alla betalat sina dagis-, va-,sopavgifter etc. På så vis är ju de kommunala intäkterna tryggade! Se där, vips så hade Telge uppfunnit den ultimata kommunalskatten!!!
Nobelpris runt hörnet kan tänkas....?
Skrivet 5 mar 2011 11:08 Tommy C (Ej registrerad)
Om man inför ett system som man vet kommer medföra ilska hos besökarna. Hur kommer det sig då att man låter skolungdomar sköta informationen? Tycker synd om dessa ungdomar som tyvärr tackar ja till jobbet för några extra kronor.
Tänk om de som tog beslutet istället kunna komma ner och förklara varför de införde sitt system och vad tanken var som låg bakom deras beslut.
Säger bara en sak. Klarar man inte av att stå och försvara sitt beslut, då ska man heller inte fatta dem!
Skrivet 5 mar 2011 11:13 Hasse Ehlert, Enhörna (Ej registrerad)
Vill bara påminna "bankkortsjättarna" om brottet olovligt förfogande. Utan att fråga mig så "lånar" de en hundring eller mer från mitt bankkonto varje gång jag parkerar min bil. Jag har inget avtal om detta varken med kommunen eller med bankerna. Kommunen borde ha varit mer rakryggad och sagt bestämt nej till bankernas krav.
Enkel matematik visar att när det här idiotsystemet är genomfört i hela landet - efter krav från bankerna - så lägger de beslag på flera miljarder kronor varje dygn som de använder i sin låneverksamhet och tjänar det så kallade räntenettot. en åklagare borde definitivt titta på det här - men först måste väl någon göra en polisanmälan.
Skrivet 5 mar 2011 11:56 Hasse Ehlert, Enhörna (Ej registrerad)
Vill bara påminna "bankkortsjättarna" om brottet olovligt förfogande. Utan att fråga mig så "lånar" de en hundring eller mer från mitt bankkonto varje gång jag parkerar min bil. Jag har inget avtal om detta varken med kommunen eller med bankerna. Kommunen borde ha varit mer rakryggad och sagt bestämt nej till bankernas krav.
Enkel matematik visar att när det här idiotsystemet är genomfört i hela landet - efter krav från bankerna - så lägger de beslag på flera miljarder kronor varje dygn som de använder i sin låneverksamhet och tjänar det så kallade räntenettot. en åklagare borde definitivt titta på det här - men först måste väl någon göra en polisanmälan.
Skrivet 5 mar 2011 12:14 Bengt (Ej registrerad)
Hahahhahaa seriöst, VEM kommer på dessa idéer egentligen. Har kommunen en thinktank som har som mål att få så lite kunder till centrum som möjligt?
Personligen besöker jag centrum få gånger redan som det är och detta lär inte öka, snarare tvärtom. Tänk om, gör om, gör rätt men gissar nog att det är för mycket begärt med tanke på historiken man sett.
Skrivet 5 mar 2011 12:25 Södertäljebo (Ej registrerad)
Jag tänkte skriva en hel del om vad jag tycker om politiker och hur stadskärnan ser ut. Men så ändrade jag mig och skriver istället.
SKÄRHOLMEN - KUNGENS KURVA - GRATIS P.
Tills man hittar en p-plats och betalar så har man redan hunnit till Skäris och parkerat.
Tack politiker. Ni gör det såååååååååå enkelt för oss att välja.
Skrivet 5 mar 2011 13:12 Anna (Ej registrerad)
Vilket idiotsystem. Är det verkligen lagligt att låsa pengar så här. Och om jag inte har maxbelopp på mitt konto i slutet av månaden, får jag inte parkera då? Inför P-skiva i stället. Det fungerar ju i många andra städer.
Skrivet 5 mar 2011 13:18 PF (Ej registrerad)
Bara en liten undran. Går det bara att betala med kort nu eller funkar det fortfarande med mynt?
Skrivet 5 mar 2011 14:18 katten (Ej registrerad)
Det tar mer än en bankdag att få tillbaka det reserverade beloppet! Parkerade i centrum den 2 mars och har fortfarande inte fått tillbaka de reserverade 120kr trots att 25kr är draget från kontot för den faktiska parkeringskostnaden. Himla tröttsamt!
Skrivet 5 mar 2011 14:59 khj (Ej registrerad)
"AVTALET"
TRÄR I KRAFT NÄR DU ANVÄNDER KORTET I PARKERINGSAUTOMATEN :-)
SLUTA ANVÄNDA DENNA STAD NÄR DET GÄLLER
SHOPPING,ÅK VIDARE O VA GLAD ISTÄLLET ;-)
Skrivet 5 mar 2011 16:13 Gammal Täljebo i flytt-tankar (Ej registrerad)
Inte nog med att pengarna är låsta, man bör ju också själv hålla koll på att de verkligen släpps tillbaka till kontot efteråt - ska vi döpa om Kringelstan till Krångelstan?
Skrivet 5 mar 2011 18:29 frågande? (Ej registrerad)
Så där ja, nu förstår jag varför de dragit 80:-- från kontot, eller reserverat?, och inte 10:-som parkeringen vid Centralen kostade i fredags!
Det var både första och sista gången, nu blir det utkanterna i fortsättningen, eftersom kommunen inte vill ha kunder i centrum!
Tycker faktiskt att vi borde ha bättre parkeringsmöjligheter o avgifter i centrum för att gynna våra lokala handlare. Tack för mig!
Skrivet 5 mar 2011 19:20 Båten nästa (Ej registrerad)
Så om man har ett ärende i stan och måste parkera så är det ett måste att ha minst 120 spänn på kortet? Livet blir bara värre för fattiga.
Skrivet 5 mar 2011 21:26 Förbannad bilist (Ej registrerad)
Kan det vara lagligt att "låna" pengar på detta sätt? Nu är det på tiden att alla bojottar Södertälje Centrum och åker till andra ställen. Tur man ska flytta från den här idiotstan.
Skrivet 5 mar 2011 22:45 Tomas (Ej registrerad)
Gör som i andra Europiska länder, håll ihop o bojkotta Södertälje ett par dagar med att parkera/handla.
Garanterat ett positivt resultat.
Problemet är att politikerna vet att folket i tokstan skickar insändare,gnäller i fika rummet,svär spottar men när det väl gäller så tycker man inte så mycket.
Nu behöver politikerna i Södertälje bara vänta tills dammet har lagt sig,så kan dom komma med mer komunistfasoner o folket i Tokstan bara sväljer.
Skrivet 5 mar 2011 23:17 AgatonSax (Ej registrerad)
Det värsta är att ingen av de oss folkvalda kommer att reagera på all kritik som framförs! De kommer först och främst att bevaka sina egna egoistiska intressen. Jag tror att snart måste vi lugna lojala svenskar uttrycka vår avsky för hur våra surt förvärvade skatter utnyttjas av politiker och kommunala tjänstemän. Vi måste visa vår avsky för detta genom officiella demonstrationer på stortorget.
Skrivet 6 mar 2011 01:18 Per Blomkvist (Ej registrerad)
KOMMUN ATT CENTRUM SKA SJÄLV-DÖ.
TROR KOMMUN VERKLIGEN ATT DET BILBURNA FOLKET KOMMER ATT FORTSÄTTA HANDLA I CENTRUM.
NEJ.
JAG HAR VARIT I MÅNGA STÄDER I MITT LIV, MEN DENNA STAD TAR ALLA REKORD I MYCKET.
SKRÄMMER ÄVEN BORT TURISTERNA MED ALLT TOK.
KANSKE LIKA BRA ATT STARTA EN DIREKT-BUSSLINJE TILL SKÄRHOLMEN MED GRATIS BILJETT. (MAN FÅR JU STARTA-EGET-BIDRAG) AV KOMMUN)
Skrivet 6 mar 2011 01:19 Per Blomkvist (Ej registrerad)
Fafhrd (Ej registrerad) skrev:
Det värsta som finns är att låsa pengar! Hur fan kan man ha ett sådant system? Samma vissa bensinmackar men där tankar man ju aldrig heller...
Vad var fel på det gamla där man drog kortet och drog när man kom tillbaka -klart, vad var fel på det?!
HÅLLER MED DIG.
ALLDRIG MER HANDLA I CENTRUM....
Skrivet 6 mar 2011 08:08 tummen (Ej registrerad)
Jag har hittills alltid använt mitt Statoilkort som inte är knutet till något visa/mastercard när jag parkerar. Då får jag räkningen på det utan avgifter och räntor i slutet på månaden. Jag hoppas det fortsätter fungera. Vad gäller parkering med visakort så är det problemet snart löst så var lugna. Södertälje kommun planerar ändå att bebygga varenda parkeringsplats i hela centrum inom något år. Behovet att några får bo i city är tydligen viktigare än att resterande 80 000pers besöker city.
Skrivet 6 mar 2011 10:57 1989 (Ej registrerad)
I papperstidningen står mycket om att de bara ska ta ett dygn, de är ren och skär lögn! Att de ens får påstå något sådant, jag var nere i torsdags på stan och upptäckte sedan reservationen.
På fredagen hade de inte släppt pengarna, vilket stökade till det en hel del för mig. Sen nu är det ju en välkommen helg, vilket också betyder att jag inte får se mina 103:- förrän förhoppningsvis måndag?
Är riktigt jäkla förbannad och jag som tidigare tyckt att man ska sponsra de lokalahandlarna ger nu upp den åsikten och åker hädan efter till skärholmen! Gratis parkering, inga reservationer, större utbud och inget krångel. Tråkigt med sant.
Skrivet 6 mar 2011 11:03 Eva (Ej registrerad)
Hasse Ehlert, Enhörna (Ej registrerad) skrev:
Vill bara påminna "bankkortsjättarna" om brottet olovligt förfogande. Utan att fråga mig så "lånar" de en hundring eller mer från mitt bankkonto varje gång jag parkerar min bil. Jag har inget avtal om detta varken med kommunen eller med bankerna. Kommunen borde ha varit mer rakryggad och sagt bestämt nej till bankernas krav.
Enkel matematik visar att när det här idiotsystemet är genomfört i hela landet - efter krav från bankerna - så lägger de beslag på flera miljarder kronor varje dygn som de använder i sin låneverksamhet och tjänar det så kallade räntenettot. en åklagare borde definitivt titta på det här - men först måste väl någon göra en polisanmälan.
Helt rätt!
Kommunen borde stå upp och ta denna fight!
Jag borde få ersättning för att låna ut pengarna, alla andra får ju ränta på de pengar de lånar ut. Dessutom har de valet att välja om de vill låna ut eller inte, himlans orättvist!
Var inne på ett bankontor för något år sedan och skulle föra över till annan bank, de sa att de skulle ta 3 bankdagar men då protesterade jag och upplyste om att det faktiskt är olagligt.
Då såg personen bakom disken till att pengarna fördes över direkt, med några timmars mellanrum men på rätt plats, samma dag kom dom iallafall in.
Skrivet 6 mar 2011 12:39 VoP (Ej registrerad)
Kommunen skickar ungdomar som p-informatörer. Vore inte detta ett utmärkt tillfälle för våra folkvalda att ge sig ut och träffa sina väljare och samtidigt förklara det förträffliga med det nya parkeringssystemet?
Jag läste att det tar 4-5 dagar innan de reserverade pengarna finns på kontot.
Skrivet 6 mar 2011 15:55 orkidee (Ej registrerad)
P-SKIVA ...DEN ÄR GRATIS OCH ENKEL
TILL OCH MED EN LITEN STAD SOM LJUNGBY I SMÅLAND HAR P-SKIVA
VARFÖR KAN INTE SÖDERTÄLJE HAR DET SOM ÄR STÖRRE ?????????
Skrivet 6 mar 2011 18:00 Trött på dessa politiker!!! (Ej registrerad)
Jag håller med alla andra. Era tokar ni har inte fått en enda positiv kommentar för er nya verk. Jag är så jävla trött på alla dessa nya regler som ni hittar på. Ni gör bara livet svårare för folket här. Va tjänar ni på det???
Kan ni inte göra det lätt och enkelt bara.
Va var det för fel på de gamla automaterna??? Då gick det fort o enkelt.
Ni lägger pengar och energi på fel saker....
Skrivet 6 mar 2011 18:28 i (Ej registrerad)
det är ju ett Modernt system det kan i ju glädja er åt sen kan i ni ju alltid hoppa i kanalen och dränka er när det blir förjävligt
Skrivet 6 mar 2011 20:30 Dalkullan (Ej registrerad)
Förstår INTE alla klagande här i kommentarerna - läste i papperstidningen, det stod ju att man även KUNDE BETALA MED MYNT SOM FÖRUT.....
enl. Kommunens talesman.
Är det så svårt för folk att ha KONTANTER i fickan/börsen?
Betalar de även "en varmkorv" med kort? nää, TÄNKTE VÄL DET!
Eller har jag MISSFÖRSTÅTT??
(som det går till med betalkort idag, det systemet används även av hotell/pensionat, p.g.a. alla bedrägerier)
Skrivet 7 mar 2011 03:28 Elmeri (Ej registrerad)
De e ju kännt att tjänstemännen i Tokstan inte e raketforskare eller hjärnkirurger, sinnesslöa va de e...
Elmeri
Skrivet 7 mar 2011 14:42 Jimmy (Ej registrerad)
Vilka klagomål!
Finns 2 bra sätt att slippa detta problem.
Det enklaste är helt enkelt BETALA MED MYNT!
Eller har man en miljöbil så kan man köpa ett tillstånd så får man stå gratis på alla kommunens platser!
Om man införde lite hårdare parkeringsregler i Sverige så kanske kommunerna inte behövde göra såhär! Titta på "Parkeringskriget" som går på TV4 så får ni se hur det funkar i Philadelphia och sen kan ni återkomma med era klagomål.
Jösses
Skrivet 7 mar 2011 14:49 Jimmy (Ej registrerad)
orkidee (Ej registrerad) skrev:
P-SKIVA ...DEN ÄR GRATIS OCH ENKEL
TILL OCH MED EN LITEN STAD SOM LJUNGBY I SMÅLAND HAR P-SKIVA
VARFÖR KAN INTE SÖDERTÄLJE HAR DET SOM ÄR STÖRRE ?????????
För att det inte fungerar så speciellt bra i STORA städer för då finns det till slut inga p-platser alls för att alla bara går ut och snurrar på P-skivan utan att flytta bilen!
Skrivet 7 mar 2011 20:07 Ida (Ej registrerad)
Enligt Södertälje kommuns hemsida:
"Om du vill att det ska gå snabbare vill vi tipsa dig om att du fortfarande kan betala med kontanter eller med bensinkort utan chip"
Bakåtsträvande kommun, alla företag vill gå ifrån kontanthantering, men inte Södertälje kommun, här uppmuntrar vi till det!
Skrivet 11 mar 2011 10:40 Ego (Ej registrerad)
Skrivet 7 mar 2011 20:07 Ida (Ej registrerad)
Bakåtsträvande kommun, alla företag vill gå ifrån kontanthantering, men inte Södertälje kommun, här uppmuntrar vi till det!
Jag förstår att du inte hänger med i utvecklingen,just nu härjar en liga i Malmö som scimmat P automater med kundernas kontonummer,men du kanske inte har så mycket pengar på banken,men det finns säkert andra som kan blir drabbade.