Södertälje – en dålig stad att bo i
I tidningen Fokus årliga granskning över vilken kommun det är bäst att bo i hamnar Södertälje i botten.
I förra årets ranking hamnade Södertälje på 278:e plats i rankingen av landets 290 kommuner – i år faller kommunen ytterligare till plats 287.
De kommuner som hamnar efter Södertälje är endast Oxelösund, Haparanda och Ljusnarsberg.
Nykvarns kommun rasar från plats 19 till plats 55. Framförallt är det kategorierna att vara gammal och att arbeta som drar ner den totala placeringen för Nykvarn. Däremot är Nykvarn enligt rankingen bra för familjer där man hamnar på en elfte plats i landet.
Gnesta kommun klättrar från plats 240 till plats 163 i totalrankingen.


4 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 maj 2011 15:46 tragic (Ej registrerad)
jag tycker det är en skandal!... det kan omöjligtvis finnas 3 kommuner som är sämre!.. jag kräver att listan görs om! :)
Skrivet 26 maj 2011 15:50 Bosse (Ej registrerad)
Ja, undrar varför??
Skrivet 26 maj 2011 16:02 dsg (Ej registrerad)
skitsnack, södertälje är en utav de bättre städerna i sverige. Speciellt om man ska jobba.
Skrivet 26 maj 2011 16:10 JrB (Ej registrerad)
äh va fan... vi kryssar väl av slentrian i sossarna även nästa val. Det går ju bra ju.
Skrivet 26 maj 2011 16:15 ex.invånare (Ej registrerad)
Konstigt att S-tälje åkte neråt,jag flyttade ju ut/bort därifrån??Det är nog fel med undersökningen men 1mindre kanske inte tillräckligt?
Skrivet 26 maj 2011 16:25 ILLE (Ej registrerad)
Ja ... vem vill inte bo i Slöddertälje, den staden som är så fin ?! Alla är så ödmjuka mot varandra och tar hänsyn TILL varandra! Det svenska språket kan alla"h". Så jag undrar vadför Södertälje kom sist??????
Den frågan kan vi alla ställa oss!!!
Skrivet 26 maj 2011 16:30 Realist (Ej registrerad)
Jadu vad har vi för problem i denna stad mån tro?
Södertälje är ju ändå en riktigt bra stad för sådär en 20 år sedan, vi har jobb här vi har en ganska bra geografisk position. Södertälje är en oerhört vacker stad om man räknar bort alla miljonprojekt så vart ligger problemen?
Endast Lago och migrationsverket kan svara på den frågan
Skrivet 26 maj 2011 16:34 Bengt (Ej registrerad)
Oj, det trodde man inte. Skulle själv gissat 290:e plats..men men, trevligt att man kan bli förvånad.
Skrivet 26 maj 2011 16:45 S:ta Ragnhild (Ej registrerad)
tragic (Ej registrerad) skrev:
jag tycker det är en skandal!... det kan omöjligtvis finnas 3 kommuner som är sämre!.. jag kräver att listan görs om! :)
Håller med tragic. Detta måste vara fel...... men om vi kunde gå tillbaka till åren före 1970 skulle vi ligga i topp.
Skrivet 26 maj 2011 17:02 anna (Ej registrerad)
Hur ska exempelvis signaturen "Typiskt Södertälje My Arse" bortförklara detta?
Alla ni som brukar skriva att Södertälje är fantastiskt och att vi andra bara gnäller... Nå?
Skrivet 26 maj 2011 17:02 SpearHead (Ej registrerad)
Men Håkan Juholt är imponerad av Södertäljemodellen ??????
Om detta kan man läsa i dagens pappers-LT!
Hur F-N kan man vara så världsfrånvänd???
Skrivet 26 maj 2011 17:04 Peppe (Ej registrerad)
Jag skulle gärna se att ansvariga politiker kommenterar resultatet.
Skrivet 26 maj 2011 17:07 Sven (Ej registrerad)
Har bott här hela livet och trivs som fisken i vattnet. Tänker inte flytta.
Sedan är det såklart att det finns problem och saker som måste bli bättre, men så är det på andra platser också.
Om man nu ska skriva en nyhet om det här så borde man redovisa på vilket sätt man gjort undersökningen.
Att Lomma kom först i undersökningen säger ganska mycket om undersökningen. Där höginkomsttagarna bor, där är det bra att bo. I så fall har en arbetarstad som Södertälje aldrig en chans.
Skrivet 26 maj 2011 17:19 cobra (Ej registrerad)
ILLE>>>jag undrar vadför Södertälje kom sist??????
Den frågan kan vi alla ställa oss!!!
Fråga kommunpolitikerna? det är väl dom som ska svara på frågan, och det är dom som är ansvariga.
Skrivet 26 maj 2011 17:41 giv akt (Ej registrerad)
Skärp er på Fokus och ta och samla alla goda krafter och stå upp för Södertälje!
Skrivet 26 maj 2011 17:41 nöjd man (Ej registrerad)
Skönt att man flyttat då! När jag var liten var det bra nu är det kaos.
Mådde illa när jag gick utanför dörren när jag bodde där (flyttade för ett år sedan långt därifrån)
Alla som vill veta vad mänskliga rättigheter är borde lämna staden.
Det bästa jag gjort! Tycker bara synd om min familj som bor kvar!!!
Skrivet 26 maj 2011 17:43 Nära havet (Ej registrerad)
Vi måste kämpa...Äntligen,tydlig statistik. Nu kan man som Södertäljebo inte blunda längre. Nästa år ligger kommunen sist. Man kan förstå för vissa att det inte är lätt att bara sticka,men gör ett försök iallafall. Jag lovar er-ett otroligt lyft för oss iallafall.
Skrivet 26 maj 2011 17:44 Snart sist (Ej registrerad)
Hur ska Södertäljes styre förklara den otroliga kräftgången i anseende som den här kommunen gjort under deras ledarskap? Istället för massa svammelartiklar om vilka satsningar man vill göra kan man ju förklara hur styret kunnat vara så urbota uselt så att en stad nära Stockholm och med relativt mycket arbetstillfällen i jämförelse kan vara en av Sveriges absolut sämsta kommuner. Hade detta varit i den verkliga världen och dvs ett företag fortsatt kräftgången så hade ledningen ifråga fått sparken för länge sedan. Detta är bara ännu ett bevis på de alla känner som bor i den här staden. Otroligt vilket uselt jobb Södertäljes ledning gjort de senaste 20 åren. Vet inte hur många jag känner med bra lön som lämnat staden senaste åren.
Skrivet 26 maj 2011 18:08 DN (Ej registrerad)
Ni som flyttat, sluta kommentera här...snälla. Varför skriver ni inte var ni bor? Skäms ni? Sedan ger jag inte mkt för Fokus undersökning, skillnaderna mellan plats 100 och neråt är förhållandevis små....jag tjänar långt över snittet, även i en jmf med flertalet av kommuner. Men min son går i en bra skola, har inte drabbats av ngt brott i kommunen osv. Flertalet av mina vänner har en trygg vardag, tyvärr sprider såväl LT som andra gnällisar ett rykte om kommunen som inte stämmer fullt ut. Av det skälet kanske man ska flytta för gnällisarna tagit över....
Skrivet 26 maj 2011 18:36 Fafhrd (Ej registrerad)
SpearHead (Ej registrerad) skrev:
Men Håkan Juholt är imponerad av Södertäljemodellen ??????
Om detta kan man läsa i dagens pappers-LT!
Hur F-N kan man vara så världsfrånvänd???
Ja den där Juholt... Tycker han detta är en "bra" modell då är han ju dum i huvet på riktigt!
Visar dessutom hur totalt frånvarande han är.
Bevare oss väl om de vinner nästa val men det kan ju inte finnas folk som tror på dessa när man har en sådan frånvarande verklighetsuppfattning..., det är ju som att välja mellan pest eller kolera om man inte... röstar på något annat i ren protest vilket det kanske är dax för...
Skrivet 26 maj 2011 20:01 Annica (Ej registrerad)
Hela Sverige skrattar åt Södertälje, och Södertälje skrattar åt Sverige...
Skrivet 26 maj 2011 20:33 Enhörnabo (Ej registrerad)
Hmm, klyschorna "stå upp för Södertälje" samt "man skall vara stolt att vara Södertäljebo" verkar vara en aning malplacerade i detta sammanhang.
Varje person med förståndet i behåll hade kunnat vänta sig detta resultat i den aktuella undersökningen.
Tur att det fortfarande finns kommundelar utanför gettot som det fortfarande är drägligt att bo i.
Skrivet 26 maj 2011 20:40 Joråmensåattdet... (Ej registrerad)
Jag märker att det finns många som tycker och tänker så illa om sin stad, men varför gott folk, kan vi inte engagera oss i att komma med tankar och idéer i stället. Om ni verkligen har en åsikt eller idé, fyll i en synpunkt och skicka den till kommunen. Det görs plättlätt via datorn, behöver inte ens lyfta stjärten från soffan. Alla synpunkter som kommer in måste hanteras, på ett eller annat sätt!
Kom igen nu gott folk, man kan faktiskt inte bara sitta och gnälla i det tysta, gör något!
Ciao!
Skrivet 26 maj 2011 21:06 SH (Ej registrerad)
dsg (Ej registrerad) skrev:
skitsnack, södertälje är en utav de bättre städerna i sverige. Speciellt om man ska jobba.
HAHAHAHAHA
Skrivet 26 maj 2011 21:09 Typiskt Södertälje, my arse! (Ej registrerad)
anna (Ej registrerad) skrev:
Hur ska exempelvis signaturen "Typiskt Södertälje My Arse" bortförklara detta?
Alla ni som brukar skriva att Södertälje är fantastiskt och att vi andra bara gnäller... Nå?
Varför skulle jag vilja bortförklara det? Jag har inget med denna lista att göra? Och det är ju knapapst unikt för Södertälje att hamna på en dålig plats i denna lista, eller hur?
För övrigt håller jag inte med. Jag s***r fullkomligt i hur de fick fram denna lista. Jag anser att de har fel. Södertälje är en fantstisk stad att bo i.
Ja, det finns även problem i Södertälje. Precis som på alla andra orter i världen. Typiskt Södertälje, my arse!
Skrivet 26 maj 2011 21:14 Johan (Ej registrerad)
Hur stolta är alla "södertäljesympatisörer" nudå? Nu måste ni väl ändå klia er hårlösa för att uppbringa ännu en bortförklaring till denna usla stad...
Skrivet 26 maj 2011 21:15 SA (Ej registrerad)
Visst är Södertälje botten. Värst av allt är nog att våra politiker och våra tjänstemän väljer att luta sig tillbaka på kontoret, slå sig själva för bröstet, ge varandra innehållsläsa kvalitetspris och ha mage att kräva av oss "undersåtare" att antingen tala positivt om stan eller tiga i församlingen.
Södertäljemodellen tycks bara vara ett annat ord för kommunal diktatur och kommunal hegemoni i skön förening med lokalblskan som aldrig verkar vilja skriva om något som inte är "clearat" med stadsledningen. Och oj, så bra den diktaturmodellen fungerar...
Skrivet 26 maj 2011 21:25 jn (Ej registrerad)
Södertälje,Södertälje , Jag gråter av att se denna stads förfall!
Skrivet 26 maj 2011 21:46 F Anderkil (Ej registrerad)
Ledsam läsning men kanske inte så oväntad? Jag är 33 år och uppväxt här, jag har aldrig trott på "det var bättre förr"-versionen, men jag menar att ändå det gått ordentligt fel i Tälje på så många plan. Jag har försökt göra "mitt" med att aldrig döma någon efter dess fodral, jag har varit aktiv i ett politiskt parti och volontärjobbat i olika organisationer. Jag har under en längre tid funderat på om jag skulle försöka bli ännu mer aktiv, göra mer etc. Men jag väljer att fokusera på mig själv och min egen framtids skull för en gångs skull och flyttar till en förort närmare Stockholm istället. Inte ens med ett kompetent styre kommer Tälje på fötter på många decennier. Jag har svårt att ge komplimanger till Lago som trots goda avsikter kört staden i diket. Vi körde i diket, oavsett vad han önskat eller velat så ligger vi diket.
Ni som röstar i nästa kommunval, byt styre - rösta på C/FP/KD/M och låt dem förvalta ditt förtroende genom att ställa högre krav på stat och enskild medborgare!
Skrivet 26 maj 2011 22:09 Där kadavret finns, finns gamarna (Ej registrerad)
anna (Ej registrerad) skrev:
Hur ska exempelvis signaturen "Typiskt Södertälje My Arse" bortförklara detta?
Alla ni som brukar skriva att Södertälje är fantastiskt och att vi andra bara gnäller... Nå?
anna, om du flyttar från södertälje så kommer vi absolut att vara bland tio bästa kommuner att bo i
Skrivet 26 maj 2011 22:26 Kajsa Anka (Ej registrerad)
SpearHead (Ej registrerad) skrev:
Men Håkan Juholt är imponerad av Södertäljemodellen ??????
Om detta kan man läsa i dagens pappers-LT!
Hur F-N kan man vara så världsfrånvänd???
Fafhrd (Ej registrerad) skrev:
Ja den där Juholt... Tycker han detta är en "bra" modell då är han ju dum i huvet på riktigt!
Visar dessutom hur totalt frånvarande han är.
Bevare oss väl om de vinner nästa val men det kan ju inte finnas folk som tror på dessa när man har en sådan frånvarande verklighetsuppfattning..., det är ju som att välja mellan pest eller kolera om man inte... röstar på något annat i ren protest vilket det kanske är dax för...
Av att döma dig på ditt sätt att uttrycka dig så tror jag att du vid förra
valet röstade på kalle anka partiet. Kvack på dig också
Skrivet 26 maj 2011 22:30 Ipren Mannen (Ej registrerad)
nöjd man (Ej registrerad) skrev:
Skönt att man flyttat då! När jag var liten var det bra nu är det kaos.
Mådde illa när jag gick utanför dörren när jag bodde där (flyttade för ett år sedan långt därifrån)
Alla som vill veta vad mänskliga rättigheter är borde lämna staden.
Det bästa jag gjort! Tycker bara synd om min familj som bor kvar!!!
Sökte du inte upp någon läkare när du mådde illa?
Idag finns det bra mediciner mot sånt!
Skrivet 26 maj 2011 22:35 Flitig som en myra (Ej registrerad)
cobra (Ej registrerad) skrev:
ILLE>>>jag undrar vadför Södertälje kom sist??????
Den frågan kan vi alla ställa oss!!!
Fråga kommunpolitikerna? det är väl dom som ska svara på frågan, och det är dom som är ansvariga.
alla som bor i kommunen har ett ansvar inte bara politikerna
alla måste dra sitt strå till stacken, även du din lilla myra
Skrivet 26 maj 2011 22:48 Carl Bildt liten hund som skäller högt(enligt Vita Huset) (Ej registrerad)
SpearHead (Ej registrerad) skrev:
Men Håkan Juholt är imponerad av Södertäljemodellen ??????
Om detta kan man läsa i dagens pappers-LT!
Hur F-N kan man vara så världsfrånvänd???
Sluta kritisera våran duktiga Juholt
Han är den ende som kan få ordning på sverige igen
Han kommer att sätta sverige på världskartan igen
det kan aldrig borgarna göra
Utan socialdemokratin blir sveriga en bananmonarki eller blåbärsmonarki
UPP TILL KAMP, KAMRATER
Skrivet 26 maj 2011 22:57 Drhfaf (Ej registrerad)
Fafhrd>>>Tycker han detta är en "bra" modell då är han ju dum i huvet på riktigt!
Håller med, och råge på allt han har ju C Jämtin som sin högra hand.
Skrivet 26 maj 2011 22:59 SCB (Ej registrerad)
Sven (Ej registrerad) skrev:
Har bott här hela livet och trivs som fisken i vattnet. Tänker inte flytta.
Sedan är det såklart att det finns problem och saker som måste bli bättre, men så är det på andra platser också.
Om man nu ska skriva en nyhet om det här så borde man redovisa på vilket sätt man gjort undersökningen.
Att Lomma kom först i undersökningen säger ganska mycket om undersökningen. Där höginkomsttagarna bor, där är det bra att bo. I så fall har en arbetarstad som Södertälje aldrig en chans.
Jag var i Lomma förra veckan.Bra kommun.
Där träffade jag på kommunfullmäktige, Bertil Jansson.
Han tyckte att vi i Södertlje kommun var en förebild till Lomma kommun.
Därför måste det vara något fel på den här undersökningen.
Jag misstänker att man anlitat en norskt undersökningsbyrå, samma byrå som
brukar göra sympatistödsundersökningar till Khaddaffi,det säger allt.
Skrivet 26 maj 2011 23:02 Esak (Ej registrerad)
DN (Ej registrerad) skrev:
Ni som flyttat, sluta kommentera här...snälla. Varför skriver ni inte var ni bor? Skäms ni? Sedan ger jag inte mkt för Fokus undersökning, skillnaderna mellan plats 100 och neråt är förhållandevis små....jag tjänar långt över snittet, även i en jmf med flertalet av kommuner. Men min son går i en bra skola, har inte drabbats av ngt brott i kommunen osv. Flertalet av mina vänner har en trygg vardag, tyvärr sprider såväl LT som andra gnällisar ett rykte om kommunen som inte stämmer fullt ut. Av det skälet kanske man ska flytta för gnällisarna tagit över....
Har du tänkt på oss som tjänar under snittet och inte har en lika trygg vardag? Jättebra för dig att du har det så bra och ser den "goda" sidan av Södertälje.. Kanske dags att kliva utanför dörren och se verklighetens Södertälje! Brott är vardagsmat där jag bor men det kanske inte du fått uppleva.. Jag gnäller inte om min situation. Jag lever det liv jag gör och försöker göra det bästa åt saken. Vem är det egentligen som blundar? Du eller jag?
Skrivet 26 maj 2011 23:10 DN (Ej registrerad)
Nykvarn rasar till plats 55...kan ju inte förklaras med hänvisning till invandring....ni som inte trivs, flytta till Lomma, de är nr 1...låter ju spontant oerhört lockande....sedan, vem trodde att Oxelösund skulle ligga långt ner? Många av de kommuner som ligger långt ner på listan har ingen särskilt hög andel invandrare...så det argumentet faller tungt...sorry ni som tror att det är förklaringen. Sverigedemokrater och andra för hitta mer hållbara argument...sedan är undersökningen kass...men det är en helt annan historia.
Skrivet 26 maj 2011 23:14 Winston Churchill (Ej registrerad)
jn (Ej registrerad) skrev:
Södertälje,Södertälje , Jag gråter av att se denna stads förfall!
Efter förfall, kommer storhetstiden, min vän. Gråt inte, för om du gråter så kommer jag också att gråta. Se på Europa efter 2:världskriget, allt var i ruiner.
Se på Europa idag, blomstrar som aldrig förr.
Om du ändå inte kan sluta gråta, så får du nog köpa näsdukar.
Efter regn så kommer sol, tänk på det!!!!!!!!
Skrivet 26 maj 2011 23:15 Lejonet (Ej registrerad)
Hur fan orkar ni alla gnällspikar. Om det är så jävligt, var vänliga och engagera er i politiken , så att ni kan göra förändringar till det bättre, som ni verkar ha kunskap om. Skaffa er ett liv. Det måste vara jobbigt att leva med all den bitterhet ni beskriver i era inlägg. Vår stad är väl som alla andra städer, vissa bra saker och vissa mindre bra.
Skrivet 26 maj 2011 23:40 samuel (Ej registrerad)
Lejonet (Ej registrerad) skrev:
Hur fan orkar ni alla gnällspikar. Om det är så jävligt, var vänliga och engagera er i politiken , så att ni kan göra förändringar till det bättre, som ni verkar ha kunskap om. Skaffa er ett liv. Det måste vara jobbigt att leva med all den bitterhet ni beskriver i era inlägg. Vår stad är väl som alla andra städer, vissa bra saker och vissa mindre bra.
Nja...
"vissa bra saker och vissa mindre bra"?
Vissa dåliga saker och vissa mindre bra, menar du väl?
När det gäller "Winston Churchill", "Ipren mannen", "Flitig myra" etc så föreslår jag att LT slutar posta tiotalet inlägg i följd under olika alias från en och samma person. Det är enbart tröttsamt.
Skrivet 26 maj 2011 23:45 Skattebetalare (Ej registrerad)
SpearHead (Ej registrerad) skrev:
Men Håkan Juholt är imponerad av Södertäljemodellen ??????
Om detta kan man läsa i dagens pappers-LT!
Hur F-N kan man vara så världsfrånvänd???
Carl Bildt liten hund som skäller högt(enligt Vita Huset) (Ej registrerad) skrev:
Sluta kritisera våran duktiga Juholt
Han är den ende som kan få ordning på sverige igen
Han kommer att sätta sverige på världskartan igen
det kan aldrig borgarna göra
Utan socialdemokratin blir sveriga en bananmonarki eller blåbärsmonarki
UPP TILL KAMP, KAMRATER
Vad har (L)ju(g)holt lyckats med? INTE ETT SKIT
Liksom sin föregångare klagar han på att allt är fel,och det spelar ingen roll hur mycket regerigen satsar så är det alltid för lite och "det skall vi bräckamentaliteten" som gäller.
Vi skall vara jävligt glada att vi har en borgerlig regering. Annars hade vi suttit med 2 olönsamma biltillverkare i knät, och resten av världen hade skrattat åt oss.
Då kunde man ju fått höra vid frukostbordet i ett annat land: "Jaha, där ser man. Nu har svenska staten köpt saab. Det verkar ju logiskt att staten skall äge företag som gått med brakförlust de senaste 18 åren".
Då hade vi hamnat på världskartan som idioter. Nu är vi där som det land i Europa har bäst kontroll på vår ekonomi och har full spruta i företagen.
Med det inte sagt att saker inte kan bli bättre, men med (L)ju(g)holt och sossarna vid makten skulle det bara bli värre..
Skrivet 26 maj 2011 23:56 samuel (Ej registrerad)
DN (Ej registrerad) skrev:
Nykvarn rasar till plats 55...kan ju inte förklaras med hänvisning till invandring....ni som inte trivs, flytta till Lomma, de är nr 1...låter ju spontant oerhört lockande....sedan, vem trodde att Oxelösund skulle ligga långt ner? Många av de kommuner som ligger långt ner på listan har ingen särskilt hög andel invandrare...så det argumentet faller tungt...sorry ni som tror att det är förklaringen. Sverigedemokrater och andra för hitta mer hållbara argument...sedan är undersökningen kass...men det är en helt annan historia.
"så det argumentet faller tungt"
Jag vet inte jag.
Jag läser följande om Lomma på Wikipedia:
"2003 hade kommunen 442 utländska medborgare, vilket motsvarar en relativ andel på 2,4%. 2000-2003 har i snitt 25 personer fått svenskt medborgarskap varje år."
Det är alltså Sveriges bästa kommun enligt undersökningen. Finns det kommuner med lägre andel invandrare? Jag är tveksam.
Jag läser i Fokus att det till stor del är satsningen på skolan som gör att Lomma vinner. Och jag vågar påstå att väldigt få delar av samhället påverkas mer av stor invandring än just skolan. Så nog har Lommas minimala invandring haft stor betydelse för framgångarna.
Skrivet 26 maj 2011 23:58 Johan (Ej registrerad)
Och där kom det bla ifrån "DN", "Lejonet" och "Ts,ma".
Bortförklaringen. Det är fel på undersökningen, även nykvarn har sjunkigt, södertälje är inte unikt - alla städer har problem...
Undersökningen är ett faktum och ganska väl utförd. Se här för info:
http://www.fokus.se/2011/05/sa-gor-vi-undersokningen/
Många städer har höjt sig och många har sjunkigt, att lyckats behålla bottennoteringar likt södertälje stad är dock svårt att bortförklara.
Nykvarn ligger ju faktiskt över 200 placeringar högre...
Nej. Alla städer har inte problem. Den myten kan vi ta död på här och nu.
Skrivet 27 maj 2011 00:03 Råttorna lämnar sjunkande skeppet..... (Ej registrerad)
Anledningen till att södertälje har så FRUKTANSVÄRT DÅLIGT RYKTE, vill Lago sprida även till andra städer i Sverige!
Nu när han ser, svart på vitt, vad hans gärning har lett till, så smiter han ut bakvägen....
KLOK STRATEGI, Lago!
Skrivet 27 maj 2011 03:39 Sven (Ej registrerad)
anna (Ej registrerad) skrev:
Hur ska exempelvis signaturen "Typiskt Södertälje My Arse" bortförklara detta?
Alla ni som brukar skriva att Södertälje är fantastiskt och att vi andra bara gnäller... Nå?
Där kadavret finns, finns gamarna (Ej registrerad) skrev:
anna, om du flyttar från södertälje så kommer vi absolut att vara bland tio bästa kommuner att bo i
Kan vara det bästa inlägget på lt.se på ett bra tag. "anna" och "bengt" och de andra från SD och ND som vill vinna röster på att kasta skit på stan - Ni gör mig förbannad.
Jag säger som ni brukar tänka. ÅK HEM med er.... Hem till stugan, och gå aldrig ut igen, säg upp internet och kasta telefon. Vi andra vill inte höra erat rasistiska gnäll längre!
Skrivet 27 maj 2011 03:48 Hallå Där! (Ej registrerad)
OMG Lt börjar bli som alla andra tidningar, finns de verkligen inget vettigare att lägga ner energin på än att skriva små skit artiklar ang saker som e helt betydelselösa?
Vi som bor här i stan vet ju hur den fungerar oavsett nationalitet.
Skriv nått vettigt snart, ingen vill läsa om skit som alla iaf redan vet men som man inte bryr sig om..Personligen skulle jag föredra om de gick att få till en bra och konkret artikel om HUR MAN SKALL GÅ TILL VÄGA FÖR ATT STYRA UPP DEN SÄMSTA STADEN I LANDET !!!
Skrivet 27 maj 2011 05:41 Gammal Södertäljebo (Ej registrerad)
Jag börjar tro att ni som tycker Södertälje är en bra stad skulle tycka likadant även om ni bodde på en soptipp. Den liknar ju mer och mer en soptipp också. Ska bli intressant att se hur den nya lagen om nedskräpning kommer att fungera i stan. Det är skrämmande att se hur fort ett bostadsområde kan omvandlas till en "soptipp".
Skrivet 27 maj 2011 05:41 bengt (Ej registrerad)
Kommunerna i botten har det gemensamt att de är sossestyrda.
Skrivet 27 maj 2011 05:57 Gammal Södertäljebo (Ej registrerad)
Lejonet (Ej registrerad) skrev:
Hur fan orkar ni alla gnällspikar. Om det är så jävligt, var vänliga och engagera er i politiken , så att ni kan göra förändringar till det bättre, som ni verkar ha kunskap om. Skaffa er ett liv. Det måste vara jobbigt att leva med all den bitterhet ni beskriver i era inlägg. Vår stad är väl som alla andra städer, vissa bra saker och vissa mindre bra.
Södertölje är INTE som alla andra städer! Åk runt lite och titta så kommer du att märka vilken skillnad det är! Gör du inte det så tror jag inte det spelar någon roll HUR eller VAR du bor - du skulle vara lika positiv hur illa det än är. Vad är det som är så bra med Södertälje? Skulle vara intressant att höra!