Så tog de kriminella över stan
Förstärkningarna till Södertäljepolisen drogs bort trots vetskapen om Bandidos etableringsförsök, hävdar en centralt placerad poliskälla till LT.
– Vi häpnade över beslutet, säger han.
Relaterat
Såväl före som efter beskjutningen av polishuset 2005 skickades det flera rapporter från Södertäljepolisen till polisledningen i Stockholm om att det behövs ett långsiktigt arbete mot den grova organiserade brottsligheten.
Men med undantag från dagens pågående stora insats var allt som kom tillfälliga och bristfälliga satsningar, hävdar flera centralt insatta poliser till LT. En förklaring till att den grova kriminaliteten kunnat växa sig så stark, menar man.
Ett exempel är insats Marianne, som pågick från hösten 2007 till januari 2010. Förvisso ser statistiken över beslagtagna vapen och lagförda personer bra ut på papperet, men i praktiken var satsningen otillräcklig, hävdar en av flera erfarna poliser.
– Vi fick aldrig den numerär vi hoppats på och inte den kompetens. Det var sjöpoliser, ridande poliser, tunnelbanepoliser, som det tog lång tid att bara sammanföra.
Men inte nog med det, insatsen avbröts också, trots vetskapen om Bandidos etableringsförsök i Södertälje, enligt en centralt placerad källa inom polisen utanför Södertäljedistriktet.
–Beslutet togs på högsta ort av länspolismästaren. Vi häpnade över beslutet. Man visste vad som var på gång, ändå blåste man av. Det var befängt av ledningen att säga att ”det här skulle Södertälje klara av själv”, säger han.
Fler poliser. Länspolismästare Carin Götblad, som i april 2010 beslutade om dagens stora insats Tore, håller inte med om kritiken. Hon menar att myndigheten sedan skotten mot polishuset 2005 konstant haft olika typer av centrala förstärkningar i Södertälje.
Men förstärkningarna räcker inte, menar andra. En av dem säger:
– Den ökningen är till för att Södertäljepolisen ska kunna ta hand om sina egna balanser, att plocka ner piketpolisen någon gång för att visa upp sig är en tillfällig åtgärd för att kyla ner, men för att bekämpa den grova brottsligheten måste man ha folk som jobbar med detta i Södertälje varje dag konstant.
I dagens pappers-LT: Så började gangsterkriget - del 1. Köp och läs dagens tidning digitalt här.


3 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 nov 2011 10:45 bengt (Ej registrerad)
Vi kanske skulle ta och fråga de allvetande debattörerna Barbro Sörman och Sven-Erik Järn vilka de är dessa grupper av grova brottslingar som det handlar om. Vart kom dom ifrån, hur kommer det sig att de dök upp i just Södertälje, varför är det så svårt att komma åt dessa grupperingar?
Ser ni några likheter med ex.vis Malmö? Sörman och Järn får väl starta upp floskelmaskinen.
Skrivet 15 nov 2011 10:48 Kim (Ej registrerad)
Skulle vara glad om LT kunde skriva liter mer om vilka faktorer som ligger bakom brottsligheten. Polisens resurser må vara en fakator som begränsar men de grundläggande faktorerna måste vara andra.
Kan det bero på högarbetslöshet?
Lite personal i skolorna?
Hög invandring och bristande språkunskaper i svenska?
Klankulturer i vissa folkgrupper som har "sina" värderingar?
Hög andel hyresrätter i jämföresle med eget ägande av sin bostad?
Utflyttning av "etablerade" södertäljebor med utbildning och arbete och goda kunskaper i svenska språket?
Vänligen skriv mer om faktorerna ovan det ger en mer nyanserad bild om varför Södertälje ser ut som det gör idag.
Skrivet 15 nov 2011 11:08 Sören Andersson (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Vi kanske skulle ta och fråga de allvetande debattörerna Barbro Sörman och Sven-Erik Järn vilka de är dessa grupper av grova brottslingar som det handlar om. Vart kom dom ifrån, hur kommer det sig att de dök upp i just Södertälje, varför är det så svårt att komma åt dessa grupperingar?
Ser ni några likheter med ex.vis Malmö? Sörman och Järn får väl starta upp floskelmaskinen.
....
Hörru din kork! Ta och kom fram bakom den signaturen som du gömmer dig bakom. Järn och Sörman vågar i alla fall stå för sina åsikter medan du spyr ut din galla gömd bakom din datorskärm. Varför skulle någon vilja ta debatten med dig, då det enda man kan läsa är om din avsky mot alla som inte tycker som du! Du är ett skämt bengt! Ett fegt skämt!
Skrivet 15 nov 2011 11:10 Nils (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Skulle vara glad om LT kunde skriva liter mer om vilka faktorer som ligger bakom brottsligheten. Polisens resurser må vara en fakator som begränsar men de grundläggande faktorerna måste vara andra.
Kan det bero på högarbetslöshet?
Lite personal i skolorna?
Hög invandring och bristande språkunskaper i svenska?
Klankulturer i vissa folkgrupper som har "sina" värderingar?
Hög andel hyresrätter i jämföresle med eget ägande av sin bostad?
Utflyttning av "etablerade" södertäljebor med utbildning och arbete och goda kunskaper i svenska språket?
Vänligen skriv mer om faktorerna ovan det ger en mer nyanserad bild om varför Södertälje ser ut som det gör idag.
....
Jag flyttade på grund av den allt mer rasistbenägna bittra SD-kultur som växer fram i Södertälje. Man får ju skämmas för er som gammal Södertäljebo!
Skrivet 15 nov 2011 11:26 jakthund (Ej registrerad)
ALLA vet vad det beror på men INGEN får tala högt om det.
Eller hur moderatorn?
Skrivet 15 nov 2011 11:48 anders berglund (Ej registrerad)
Man blir förvirrad, en vecka säger polisen att dom har staden under kontroll och brottsligheten minskar och nästa gapar man efter förstärkningar.....
Skrivet 15 nov 2011 11:49 Klockan (Ej registrerad)
Hörru ... =du som inte törs skriva ett falskt namn ens
Du påstår att du flyttade pga sd? Inte pga av all kriminalitet altså?
Jag undrar: har sd eldat upp bilar och matbutiker? har sd mördat? har sd våldtatgit? osv
Skrivet 15 nov 2011 11:49 pensionär (Ej registrerad)
"bengt" skrev: Vi kanske skulle ta och fråga de allvetande debattörerna Barbro Sörman och Sven-Erik Järn vilka de är dessa grupper av grova brottslingar som det handlar om. Vart kom dom ifrån, hur kommer det sig att de dök upp i just Södertälje, varför är det så svårt att komma åt dessa grupperingar?
Ser ni några likheter med ex.vis Malmö? Sörman och Järn får väl starta upp floskelmaskinen.
Jag är nyfiken på svaret.
Skrivet 15 nov 2011 11:51 Pog (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Vi kanske skulle ta och fråga de allvetande debattörerna Barbro Sörman och Sven-Erik Järn vilka de är dessa grupper av grova brottslingar som det handlar om. Vart kom dom ifrån, hur kommer det sig att de dök upp i just Södertälje, varför är det så svårt att komma åt dessa grupperingar?
Ser ni några likheter med ex.vis Malmö? Sörman och Järn får väl starta upp floskelmaskinen.
---
Du menar som motpol för dina egna SD-floskler?
Skrivet 15 nov 2011 11:55 Henke (Ej registrerad)
Skrivet 15 nov 2011 11:10 Nils: "Jag flyttade på grund av den allt mer rasistbenägna bittra SD-kultur som växer fram i Södertälje. Man får ju skämmas för er som gammal Södertäljebo!"
Ytterligare en i raden av PK-iter som stoppar huvudet i sanden o tror saker i ting är ok i den här kommunen.Förresten är det de rödgröna, med passiv hjälp av allianspartierna, som styr den här kommunen, inte SD. Så skäll på dem i stället!
Skrivet 15 nov 2011 11:08 Sören Andersson: "Hörru din kork! Ta och kom fram bakom den signaturen som du gömmer dig bakom. Järn och Sörman vågar i alla fall stå för sina åsikter medan du spyr ut din galla gömd bakom din datorskärm. Varför skulle någon vilja ta debatten med dig, då det enda man kan läsa är om din avsky mot alla som inte tycker som du! Du är ett skämt bengt!Ett fegt skämt!"
Järn brukar inte heller visa någon tolerans mot de som inte tycker som honom!Jag förstår att många inte vågar skriva hela sitt namn här.Har man fel åsikter, så råkar man illa ut.
Skrivet 15 nov 2011 12:01 Leffe (Ej registrerad)
pensionär (Ej registrerad) skrev:
"bengt" skrev: Vi kanske skulle ta och fråga de allvetande debattörerna Barbro Sörman och Sven-Erik Järn vilka de är dessa grupper av grova brottslingar som det handlar om. Vart kom dom ifrån, hur kommer det sig att de dök upp i just Södertälje, varför är det så svårt att komma åt dessa grupperingar?
Ser ni några likheter med ex.vis Malmö? Sörman och Järn får väl starta upp floskelmaskinen.
Jag är nyfiken på svaret.
Jag är också nyfiken på hur dessa 2 typer ska spinna problemen som finns här. De tycker nog att det inte finns några stora problem i kommunen, mer än att det finns partier i kommunfullmäktige som de inte gillar o vill bli av med. Sedan tror de nog att problemen har löst sig.
Skrivet 15 nov 2011 12:33 TÄLJEBO (Ej registrerad)
Ni som inte trivs i Södertälje,flytta någon annanstans,med era sjuka komentarer.
Skrivet 15 nov 2011 12:48 hoppsan (Ej registrerad)
Täljebo: Är du en av dom kriminella? Eftersom du säger att man ska flytta. Hur kan du försvara när staden kryllar av grovt kriminella? Flytta du så blir vi av med en iallafall, bra början.
Skrivet 15 nov 2011 13:07 Trött på allt skitsnack (Ej registrerad)
TÄLJEBO (Ej registrerad) skrev:
Ni som inte trivs i Södertälje,flytta någon annanstans,med era sjuka komentarer.
Håller med hoppsan! Är du verkligen född i denna stad?? Man måste få ha en åsikt. Vill inte fly från denna stad som EN gång var en mycket bra och SÄKER stad,så måste man säga ifrån. Men som sagt...du är väl din egna beskyddare ....
Skrivet 15 nov 2011 13:24 Dolk (Ej registrerad)
TÄLJEBO (Ej registrerad) skrev:
Ni som inte trivs i Södertälje,flytta någon annanstans,med era sjuka komentarer.
Trött på allt skitsnack (Ej registrerad) skrev:
Håller med hoppsan! Är du verkligen född i denna stad?? Man måste få ha en åsikt. Vill inte fly från denna stad som EN gång var en mycket bra och SÄKER stad,så måste man säga ifrån. Men som sagt...du är väl din egna beskyddare ....
---
Precis! Man måste få ha en åsikt, men om den inte överensstämmer med de som skriker högst här, SD:arna och deras bundsförvanter är den tydligen inte värt ett dyft! Och att man dessutom blir kallad kriminell när den inte överensstämmer med eran? Omdömeslöst! Är det ok om jag kallar er fascister?
Skrivet 15 nov 2011 13:26 Dolk (Ej registrerad)
hoppsan (Ej registrerad) skrev:
Täljebo: Är du en av dom kriminella? Eftersom du säger att man ska flytta. Hur kan du försvara när staden kryllar av grovt kriminella? Flytta du så blir vi av med en iallafall, bra början.
---
Är det ok att bli kallad kriminell när man har åsikter som inte stämmer med dina? Kan jag kalla dig för fascist då?
Skrivet 15 nov 2011 14:18 hoppsan (Ej registrerad)
Täljebo; Kan du inte läsa heller? Jag skrev inte att du är kriminell, jag frågade om du är kriminell eftersom du verkar försvara dessa skitstövlar.
Skrivet 15 nov 2011 15:33 O.P. (Ej registrerad)
Bra att äntligen LT börjar rota i detta. Namn ska publiceras när det är befogat som i detta fall. För egen del så uppfattade jag det förut som att de mördade bröderna Moussa inte hade något med kriminalitet att göra. Men de hade de ju minst sagt. Vilka mer har med Södertäljenätverket att göra? Ta fram namn och kopplingar. Tycker dessutom inte att vi ska tycka synd om dessa. De har gjort ett fritt val. Och visst är de flesta förlorare i ett sådant "krig" som utspelats mellan de kriminella grupperna i Södertälje men annars är det nog många som tjänar grova pengar i detta.
Skrivet 15 nov 2011 16:02 O.P. (Ej registrerad)
Anar jag ironi i ditt inlägg "ssk". Hmm, ja krig inom citationstecken o det var det ord LT använde. Kanske bättre med "sammandrabbningar och uppgörelser mellan kriminella nätverk där skottllossning och av detta några dösfall förekommit"... SSK, Assyriska o Syrianska i all ära men det har väl inget med detta att göra. Å vad jag vet så har Kalle Anka något med detta att göra. Kanske "Björnligan"?
Skrivet 15 nov 2011 16:04 m (Ej registrerad)
Så ledsen och frustrerad över utvecklingen i staden, kriminalitet finns överallt ink södertälje, med en stor grupp syrianer så återfinns naturligtvis dessa bland de kriminella, så är vi stöpta- i de goda och de onda...
Men det jag inte förstår är varför i helvete jag ska försvara syrianer som grupp inför allt och alla, varför jag som född svensk med syrianska rötter för jämnan ska oroa mig för mina barns skolgång och uppväxt i södertälje och hur de sedermera kommer mottas av andra "ljusa" svenskar, förstår faktiskt inte det för jag bryter inga lagar, vaknar 06,00 dagligen för att tjäna ihop till att mätta mina barn, kan någon vänlig själ därute försöka få mig att förstå varför jag ska känna denna oron.
Kan någon därute förklara för mig varför någon som bor tryggt ute i nykvarn, taxinge järna med bra skolor, förskolor samt vårdinrättningar har rätt att peka ut mig och mina barn som trots viljan pga dålig ekonomi inte kan nyttja friheten att ha ett eget boende, bra skolor, bra vårdinrä
Skrivet 15 nov 2011 16:15 h (Ej registrerad)
forts.
inrättningar utan bor i skiten (geneta), där jag en gång i tiden växte upp i harmoni i en miljö som till majoriteten var präglad ljusa svenskar...
Tror ni neandertalare att majoriteten av oss syrianer njuter av att se våra grabbar inspärrade, skjutna, nerknarkade.Tror ni det verkligen??Tror ni att majoriteten av oss syrianer inte vill ha med er att göra, är det därför ni flytt områden med invandrarprägel", tror ni att majoriteten av oss syrianer inte vill våra egna barns väl o ve, utan uppmuntrar de till att skita i att sträva efter utveckling och sunt leverne och därmed göra livet surt för omgivningen...tänk efter lite och fundera över hur sjukt skapade ni är då ni ändå innehar den tydliga uppfattning som jag tror att de flesta numer bär på när det gäller syrianer som folkgrupp..Det mest frusterande i sammanhanget är ju att ingen "ledare" i den syrianska folkgruppen, varken politiker, föreningsledare
Skrivet 15 nov 2011 16:20 G (Ej registrerad)
forts:
gör ett dugg för att förbättra bilden omvärlden har av oss, ytterst frustrerande och jävligt destruktivt för hela den seriösa del av gruppen syrianer/assyrier som för en lång tid framöver får leva med en eländig stämpel på sig.
Jag kommer inte lämna södertälje för att slippa buset, för det finns överallt- men så fort jag har förutsättningarna så lämnar jag södertälje för att mina barn i sin uppväxt ej ska bemötas med den självklara misstänksamhet som just nu gäller i vår stad.Kan inte någon syrianledare träda fram och unna oss lite planer för framtiden, och hur man på bästa sätt kan integrera och inte tala i fabler och flosklar om hur fantastiskt det är att bo här, vår barn kommer för fan växa upp utan något som helst svenskt ikring sig, i ett sverige man väntar sig att de ska bidra till tillväxt och välstånd, hur många syrianska 10-20åringar kan idag rabbla upp vad som ingår i det svenska julbordet????
Tack och hej
Skrivet 15 nov 2011 16:42 Lektor (Ej registrerad)
Är själv syrian och då jag läser sista inläggen så ryser jag, med din glöd och din tydliga passion så förtydligar den frustration jag tror majoriteten av den syriansk/assyriska gruppen i tälje känner.Jag är övertygad om att det du skriver komm fungera som en väckarklocka för många därute, för de odågor som kallar sig för "ledare" i vår folkgrupp är inget annat än snyltare, oavsett om de råkar vara politiker, fören eller annat blaj, alla står med ryggen mot väggen och yppar inte ett skit för att förbättra synen på gruppen som de tillstår sig påstå att de företr.Vi lever i sverige och även om vi bör behålla våra rötter så är det såklart en självklarhet att våra barn ska växa upp på ett sätt som ger de bästa föruts för att fungera i skol och arb.liv senare i livet.Jag skulle verkligen vilja veta vem du är som skrivit de sista inläggen, för själv håller jag på med en avh kring politikers "prestation" i samh.vad bidrar alla dessa komm/landstp.som kost samh miljardar,startar med täljes sk p
Skrivet 15 nov 2011 16:50 Gammal och trött fd chef i kommunen. (Ej registrerad)
Jag blir faktiskt tårögd av att läsa de sista inläggen, de lyser av frustration och ärlig oro..
Tänker inte diskutera södertälje stad och dess problem här, men en sak borde ni som grupp kräva, och det är att det åtminstone återfanns lite kompetens bland de ska framträdande syrianerna, tänker framförallt på kommunpolitikerna men även föreningsledare och andra.
Kommunpolitiker/landstingspolitiker har jag sedan länge slutat bry mig om, för den frustration du känner känner även jag då jag tänker på hur många miljarder dessa odågor kostar oss skattepengar, och inget gör de förutom att skapa goda förutsättningar för släkt och vänner.
Har bott i staden i 50år och visst jobbat på vårt eminenta stadshus, så jag vet exakt vad jag talar om då jag säger det att i södertälje så råder djungelns lag, och då menar jag inte på gatorna utan i kommunledningen, har i flera skrivelser begärt nån form av tvångsförvaltning av kommunen, senast fick jag ett brev som ger hopp om ett sådant scenario!
Skrivet 15 nov 2011 18:35 egoistiska o matrialistiska jönsar till politiker (Ej registrerad)
Gammal och trött fd chef i kommunen. (Ej registrerad) skrev:
Jag blir faktiskt tårögd av att läsa de sista inläggen, de lyser av frustration och ärlig oro..
Tänker inte diskutera södertälje stad och dess problem här, men en sak borde ni som grupp kräva, och det är att det åtminstone återfanns lite kompetens bland de ska framträdande syrianerna, tänker framförallt på kommunpolitikerna men även föreningsledare och andra.
Kommunpolitiker/landstingspolitiker har jag sedan länge slutat bry mig om, för den frustration du känner känner även jag då jag tänker på hur många miljarder dessa odågor kostar oss skattepengar, och inget gör de förutom att skapa goda förutsättningar för släkt och vänner.
Har bott i staden i 50år och visst jobbat på vårt eminenta stadshus, så jag vet exakt vad jag talar om då jag säger det att i södertälje så råder djungelns lag, och då menar jag inte på gatorna utan i kommunledningen, har i flera skrivelser begärt nån form av tvångsförvaltning av kommunen, senast fick jag ett brev som ger hopp om ett sådant scenario!
Hoppas ochså på tvångsförvaltning då jag inser att kriminalliteten även finns bland politikerna. Fortsätt att jobba för en tvångsförvaltning för folkets bästa.
Skrivet 15 nov 2011 19:14 kneissl (Ej registrerad)
Det att 10-20 åriga syrianer inte vet vad ingår i svensk julbord är bara deras föräldrarnas fel. det är dom som skall se till att ungdomarna lär sig nytt.
Skrivet 15 nov 2011 19:23 Butto (Ej registrerad)
G (Ej registrerad) skrev:
forts:
gör ett dugg för att förbättra bilden omvärlden har av oss, ytterst frustrerande och jävligt destruktivt för hela den seriösa del av gruppen syrianer/assyrier som för en lång tid framöver får leva med en eländig stämpel på sig.
Jag kommer inte lämna södertälje för att slippa buset, för det finns överallt- men så fort jag har förutsättningarna så lämnar jag södertälje för att mina barn i sin uppväxt ej ska bemötas med den självklara misstänksamhet som just nu gäller i vår stad.Kan inte någon syrianledare träda fram och unna oss lite planer för framtiden, och hur man på bästa sätt kan integrera och inte tala i fabler och flosklar om hur fantastiskt det är att bo här, vår barn kommer för fan växa upp utan något som helst svenskt ikring sig, i ett sverige man väntar sig att de ska bidra till tillväxt och välstånd, hur många syrianska 10-20åringar kan idag rabbla upp vad som ingår i det svenska julbordet????
Tack och hej
Mycket bra skrivet, jag skriver under på allt...kliv fram ni företrädare och gör något i stället för att bara tala i tungor...
Skrivet 15 nov 2011 19:33 NA (Ej registrerad)
Sådärja, då var det klart att flytta härifrån efter 2½ år. Ska bli väldigt skönt att inte vara orolig för sambon när hunden ska rastas osv. Södertälje är inte en trygg stad oavsett vad som skrivs och folk måste arbeta annars blir det en så hög skatt. Nu får jag pengar över och kommer att känna mig tryggare. Sorgligt att läsa om låtsas-maffian som nära på lyckades ta över. Nu verkar det bra nog som att de får bita i gräset och leva i det fördolda. Jag tycker att Polisen gör ett bra jobb trots tufft om resurser, kommer att följa hur det går på avstånd.
Skrivet 15 nov 2011 20:42 Mikael. (Ej registrerad)
Hej på er alla glada!!!
Härre min gud va folk är trångsynta. Vuxna människor vilket skrämmer mig men samtidigt blir jag påvärkad så jag inte kan låta bli att citera. Ni som anser att invanrare som inte talar svenska är krimenella här i stan eller indvanrare över huvudtaget. SÖK HJÄLP HOS PSYKIATIKER. Jag måste tydligen påminna er att indvanringen har byggt upp S-Tälje. Ni som måste se ner på en annan hudfärg, Glöm inte att Bandidos är mestadels Svenskfödda, samma sak gäller hell ang.... brödaskapet uppsala mafian vissa politiker, polismen, läkare mm Listan kan göras lång. Får ni de Svenska tung krimenella att bli utlänningar? Ett litet tips är att rangsöka er själva först så öppnar sig en ny värklighet. Och du kommer att märka att utlänningen som bor i stan var inte så farlig. Vi kan alla, oavsett hudfärg, både de ena och det andra, tyvär. Sorry för stavfelen DYSLEXI...Kunde inte låta bli att citera. Go kväll
Skrivet 15 nov 2011 22:42 Skattebetalare (Ej registrerad)
Bra att det rotas i den grova kriminaliteten och brottsligheten. Det är bara ett fel med artikeln:
De kriminella tog inte över stan 2008, inte heller 2005. Det skedde långt tidigare. Dessvärre har politikerna likt en struts stoppat huvudet i sanden och blundat för den verklighet som Södertäljeborna under många år flaggat för och levt med...
Skrivet 16 nov 2011 06:19 agt (Ej registrerad)
Det som finns i Södertälje i dag, i form av brottslighet och otrygghet.
Där brotten består i mord, mordförsök, mordbrand, misshandel, utpressning. Det fanns inte på mina föräldrars tid.
Det är politikernas fel som styrt staden i fel riktning.
Skrivet 16 nov 2011 06:55 Nils Andersson (Ej registrerad)
Tyvärr är man förbjuden att tala om sanningen bakom kriminaliteten i Sverige och Södertälje.
Skrivet 16 nov 2011 07:42 Lotta (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Skulle vara glad om LT kunde skriva liter mer om vilka faktorer som ligger bakom brottsligheten. Polisens resurser må vara en fakator som begränsar men de grundläggande faktorerna måste vara andra.
Kan det bero på högarbetslöshet?
Lite personal i skolorna?
Hög invandring och bristande språkunskaper i svenska?
Klankulturer i vissa folkgrupper som har "sina" värderingar?
Hög andel hyresrätter i jämföresle med eget ägande av sin bostad?
Utflyttning av "etablerade" södertäljebor med utbildning och arbete och goda kunskaper i svenska språket?
Vänligen skriv mer om faktorerna ovan det ger en mer nyanserad bild om varför Södertälje ser ut som det gör idag.
Du glömde det viktigaste, FÖRÄLDRARNA!
Skrivet 16 nov 2011 10:41 GE (Ej registrerad)
Till MHG, du har lyckats beskriva det flertalet av oss syrianer känner. Du verkar vara en väldigt vältalig/bildad person som borde träda fram. Skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig. Kanske går det att spinna vidare på detta.
Skrivet 16 nov 2011 17:04 Etnisk svensk som älskar Södertälje (Ej registrerad)
"Så tog de kriminella över stan"...den där rubriken gav mig allergiska utslag. Visst händer det saker här i stan, men det är inte värre än nån annanstans. Visst finns det kriminella här, men inte värre än nån annanstans, att kriminella "tagit över stan" är årets överdrift.
Bra folk och skitstövlar finns bland alla folk och att Södertälje, som faktiskt ÄR en bra stad att leva i, fått dåligt rykte är för att ingen pratar om de BRA saker som finns här. Vänd fokus 180 grader, både media och gnällspikar.
Och betr. de kriminella: de skjuter på varandra och inte på oskyldiga. Jag känner mig lika säker här som jag gjorde för 20 år sen.
Skrivet 16 nov 2011 17:13 bengt (Ej registrerad)
Tyck inte synd om gangsters, de hade ett val, det hade inte deras offer. Det är just därför som media alltid skall publicera namn och bild på gangsters oavsett etnicitet.
Skrivet 17 nov 2011 06:00 Fafhrd (Ej registrerad)
TÄLJEBO (Ej registrerad) skrev:
Ni som inte trivs i Södertälje,flytta någon annanstans,med era sjuka komentarer.
Har du skygglappar på eller...??? Ta av dem och se verkligheten, fast det är klart det gör ju inte politikerna heller -de låtsas som om ingenting har hänt och fortsätter dalta vidare...
Skrivet 17 nov 2011 06:03 Fafhrd (Ej registrerad)
Etnisk svensk som älskar Södertälje (Ej registrerad) skrev:
"Så tog de kriminella över stan"...den där rubriken gav mig allergiska utslag. Visst händer det saker här i stan, men det är inte värre än nån annanstans. Visst finns det kriminella här, men inte värre än nån annanstans, att kriminella "tagit över stan" är årets överdrift.
Bra folk och skitstövlar finns bland alla folk och att Södertälje, som faktiskt ÄR en bra stad att leva i, fått dåligt rykte är för att ingen pratar om de BRA saker som finns här. Vänd fokus 180 grader, både media och gnällspikar.
Och betr. de kriminella: de skjuter på varandra och inte på oskyldiga. Jag känner mig lika säker här som jag gjorde för 20 år sen.
Hahaha, man har slutat förvånas över folk som vägrar inse sanningen och som övriga politiker låtsas att allt är bra...
Ditt uttalande påminner om f.d polischefen som påstod att misshandeln av 2 st 16 åriga tjejer kunde hända i precis vilken stad som helst.... och att det inte är värre än någon annan stad...
De flesta vet ju att det är ren lögn!!
Skrivet 17 nov 2011 11:10 Eva (Ej registrerad)
Till Etnisk svensk
Om Södertälje enligt Länspolismästaren har den största
organiserade brottsligheten i Sveriges historia.
Hur får du det till att det inte är värre än någon annanstans?
Skrivet 17 nov 2011 11:44 Etnisk svensk osv (Ej registrerad)
Käre Fafhrd...det handlar inte om att vägra inse sanningen, som i det här fallet är subjektiv. Det handlar om i vilken grad man själv tilllåter sig påverkas av saker man hör och läser, i stället för att tänka kritiskt och själv gå ut på stan och se vad som händer - och vad som INTE händer.
Att säga att "de flesta vet" nånting är ungefär som att säga att "folk säger" eller "jag har hört"...var ligger beviset i det? Din bedömning av läget i Södertälje är lika subjektiv som min - skillnaden är att vi tycker helt och hållet olika.
Skrivet 17 nov 2011 15:12 Etnisk svensk osv (Ej registrerad)
Eva: vad jag vänder mig mot är den High Chaparall-bild som visas upp och förstärks i media och av många som kommenterar. Att säga att gängen "tagit över stan" får det att låta som om det vid lunchtid springer omkring folk och skjuter varandra på Storgatan, och att Södertäljes invånare måste gömma sig hemma därför att mord, misshandel, rån, våldtäkt etc hör till vardagligheterna - för det gör det inte.
Organiserad brottslighet är något helt annat - det är verksamhet som till största delen sker bakom stängda dörrar, och först på lägsta nivå kan man, om man har maximal otur, råka vistas i samma stadsdel som en kriminell.
Vad beträffar skjutningar och liknande våldsbrott så är det för det allra mesta personer ur just denna organiserade brottslighet som skjuter på varandra. Det gör inte Södertälje till vilda västern
Skrivet 17 nov 2011 23:24 abc/ Pensionär (Ej registrerad)
Jag håller med "Lotta". För många år sedan kom polisen hem med en liten "gangsterunge" och sa att han togs på bar gärning när han försökte ta för sig av grejer som ligger i montrar i butiker och frestar ungar som inte har några pengar. Det tyckte jag var helt naturligt. Men föräldrarna sa till polisen "Han har vartit hemma hela kvällen. Han har inte gjort något." Det var onaturligt. Sådant skapar kriminalitet. Det ger
upphov till att 10 slynglar i tonåren slår ner en ung flicka i en tunnel nära stationen och står och sparkar henne på kroppen OCH I HUVUDET
När jag växte upp var det FEGT att fler än en gav sig på en ensam kille
och JÄTTEFEGT ja i det närmaste otänkbart att en kille misshandlade en
tjej. Vi har fått en vriden kultur här i sta´n att tjejer inte är värda nått
och att killar, som ska föra släkten framåt, är ursäktade för allt orätt dom gör. Det är föräldrarna som måste vända trenden.
Skrivet 18 nov 2011 06:32 Södertäljebo (Ej registrerad)
TÄLJEBO (Ej registrerad) skrev:
Ni som inte trivs i Södertälje,flytta någon annanstans,med era sjuka komentarer.
Trött på allt skitsnack (Ej registrerad) skrev:
Håller med hoppsan! Är du verkligen född i denna stad?? Man måste få ha en åsikt. Vill inte fly från denna stad som EN gång var en mycket bra och SÄKER stad,så måste man säga ifrån. Men som sagt...du är väl din egna beskyddare ....
Varför ska vi flytta för? Vi vill ju inte att de ska fÅ ta över Södertälje?Jag vill att de ska utvisa alla kriminella och alla kommande det ända de har gjort är att försämra vår stad .De har bränt upp bilar,dödat,ej betalat skatt, krossat glasrutor ,rånat butiker till och med så finns det kameror i Ronna centrum ska de sen lägga upp kameror över allt på gatorna pågrund av de kriminell .Allt detta är våra skattepengar som kunde gå till nåt vettigare tex äldre,bättre utbildningar till våra barn .
Skrivet 18 nov 2011 06:45 Södertäljebo (Ej registrerad)
m (Ej registrerad) skrev:
Så ledsen och frustrerad över utvecklingen i staden, kriminalitet finns överallt ink södertälje, med en stor grupp syrianer så återfinns naturligtvis dessa bland de kriminella, så är vi stöpta- i de goda och de onda...
Men det jag inte förstår är varför i helvete jag ska försvara syrianer som grupp inför allt och alla, varför jag som född svensk med syrianska rötter för jämnan ska oroa mig för mina barns skolgång och uppväxt i södertälje och hur de sedermera kommer mottas av andra "ljusa" svenskar, förstår faktiskt inte det för jag bryter inga lagar, vaknar 06,00 dagligen för att tjäna ihop till att mätta mina barn, kan någon vänlig själ därute försöka få mig att förstå varför jag ska känna denna oron.
Kan någon därute förklara för mig varför någon som bor tryggt ute i nykvarn, taxinge järna med bra skolor, förskolor samt vårdinrättningar har rätt att peka ut mig och mina barn som trots viljan pga dålig ekonomi inte kan nyttja friheten att ha ett eget boende, bra skolor, bra vårdinrä
De inte bara du som arbetar och har syrianska rötter ,är född i sverige och arbetar det är många många fler .Du kan inte heller veta att alla dessa kriminella är syrianer om inte du känner de? Jag själv är född i Sverige och med syrianskt påbrå och legitimerad sjuksköterska.Jag jobbar som en vanlig svensk ska jobba,42 timmar i veckan . Det är fler syrianer som gör det det är bara fåtal som är dumma i huvudet.Det sägs att man inte ska leka med elden och dessa grabbar har gjort det nu tycker jag de förtjänar långt straff fängelse
Skrivet 11 dec 2011 15:13 stolt ronna bo (Ej registrerad)
är så trött på alla dessa smyg rasse komentarer ni drar hela tiden. fega svin som gömmer sig bakom dator skärmen.. ni känner er trygga bakom datorn så ni passar på att skriva era äckliga komentarer ..jag är svensk och bott i södertälje i över 20 år och kan säga att svenskar står för stor del av kriminaliteten i södertälje oxå håll inte på och skyll på vissa folkslag vi är alla människor bor du i södertälje får du aceptera att det finns invandrare annars kan du flytta här ifrån,, själv ser jag ingen skilnad på invandrare och svenskar vi är väl människor allihopa..snälla det räcker med era rasse komentarer blir spyfärdig när jag läser vad vissa folk skriver specielt när ni i verkligheten inte vågar stå för era åsikter ni skulle bajsa på er i verkligheten och någon konfronterade er ..ni har så tråkigt svensson liv själv att ni måste lägga er i andras liv för att få någon sorts njutning i livet förutom när ni är hemma och spöar frugan efter några glas för det är ju inte *kriminellt*