Lösspringande hund bet ihjäl Max valp "Den bet och tuggade sedan vilt på henne flera gånger"
Tioårige Max Samuelsson blev vittne till hur hans sex månader gamla chihuahua Chanel blev attackerad och ihjälbiten av en lösspringande hund. Men polisen kommer troligtvis lägga ner ärendet.
Klockan var cirka kvart över åtta på lördagskvällen när 10-årige Max Samuelsson tog de båda chihuahuorna Bellis och Chanel i varsitt koppel och gick ut genom ytterdörren för att ta kvällens sista promenad. Men de hann knappt ut på gården.
Bellis, den äldre av de två chihuahuorna, började skälla åt en lösspringande hund som dök upp runt husknuten några meter bort. Trots att det var Bellis som skällde sprang den rakt emot Chanel och satte tänderna i den bara lite över ett kilo tunga chihuahuan i hörnet mellan husfasaden och ett järnstaket.
– Den bet henne och tuggade sedan vilt på henne flera gånger. Jag blev så chockad att jag inte minns vad jag tänkte, jag bara plockade upp Chanel och sprang in, berättar Max Samuelsson.
Chanel dog en kort stund senare på golvet i hallen, med blod som rann från munnen och bildade en pöl på parketten. En veterinär konstaterade senare att dödsorsaken var grova krosskador i buken.
Familjen har polisanmält händelsen och kommer att kräva ersättning för hunden och kostnaderna de haft efter attacken, men polisen vill inte starta en brottsutredning mot hundägaren.
– Det känns för djävligt och signalerar ju att det är okej att mörda grannens hund, säger mamma Carina Blennefalk.
Läs mer i onsdagens pappers-LT: Därför lägger polisen ner under undersökningen. Köp och läs tidningen digitalt här.


3 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 1 feb 2012 09:54 GuD (Ej registrerad)
förbannade slöa polis h-vete.
ska ni lägga ner nästa utredning oxo när det är en liten unge som blir ihjälbiten av samma hund?
Skrivet 1 feb 2012 09:56 Gnirre (Ej registrerad)
Det mest skrämmande i den här historien är polisens agerande, eller snarare brist på agerande. Man ser bara en möjlighet att lägga ärendet till handlingarna utan att göra det minsta. En pinne i statistiken över åtgärdade anmälningar - va bra.
Hur tror polisen att pojken och hans kompisar i framtiden ser på polisen. Tilltro - knappast.
Kennelklubbens syn är också synisk och oförsvarbar. En hundägare måste fullt ut ta ansvar för sitt djur.
Skrivet 1 feb 2012 09:59 Bejo (Ej registrerad)
Vad har vi poliser till, är deras enda uppgift att ta emot anmälningar och lägga ner?
Skrivet 1 feb 2012 10:01 Maximus (Ej registrerad)
Det har blivit allt för vanligt att poliser inte sköter sitt jobb, och valt ett helt fel jobb om man tänker på det samhällsansvar jobbet kräver,vad är motiveringen att lägga ner ärendet? Leif G W Persson har helt rätt i sin kritik mot polisens "lathet".
Skrivet 1 feb 2012 10:20 pittbull all star. (Ej registrerad)
okej... ingen pittbull den här gången???
Då hade de målats upp som en mördar hund igen, istället kanske för att inse att de är ÄGARNAS fel,och INGEN annans!!!
faan att folk inte kan uppfostra sina hundar!!!!
Skrivet 1 feb 2012 10:26 GMS (Ej registrerad)
Max Jag beklagar din sorg o e ledsen över vad valpen fick utstå och vad du får gå igenom! (kommer så väl ihåg när min då 10 årige son fick sin katt ihjältrampad av en vilse tonåring!
En dag ny tag o ny valp när sorge lagt sig bästa botemedlet...
Säkerligen oxå svårt för polisen att hitta den lösspringande hunden och även identifiera den ....samt ägare!
mvh
Skrivet 1 feb 2012 10:26 JG (Ej registrerad)
Lägg ned polisen. Sparka dagens chefer inom polisen, de har totalt misslyckat. Lata chefer ger lata poliser.
Skrivet 1 feb 2012 10:50 Arg amstaff ägare! (Ej registrerad)
Jag förstår mig inte på LT för i deras tidning så står de "Hunden som dödade sen sex månader gamla chihuahundvalpen är enligt upgift en amstaff eller American Staffordcireterrier- en ras framavlad för att slåss mot andra hundar."
Det är helt fel!
Amstaff är en hund som kom till på 1700-talet i Irland och i England.
Den är framavlad för att jaga råttor och för att för att vara så kallad boskaps hund.
Man kan säga att Amstaff är framavlad för att göra precis samma sak som en vanlig border collie.
Så jag är så trött på att folk säger att dom är skapta för kamp för det är dom verkligen inte!
Alla hundar kan bli kamphundar till och med en chihuahua om det är de man tränar dom till!
Skrivet 1 feb 2012 10:54 ik (Ej registrerad)
Så här tror jag: Polisen gör en massa jobb för att försöka få tag i ligister, tycker sig ha kött på benen för en fällande dom, men det är inte polisen som är domare ... Det är åklagaren som försöker få till ett straff, det är domaren + nämndemän som tvingas följa våra alltför släpphänta lagar och många gånger inte anses få fram tillräckliga bevis för en fällande dom. Vad som krävs i vårt flata samhälle är skärpta lagar, speciellt för våra husdjur, som inte tycks ha något större värde i lagstiftarnas skallar. Bara en sådan sak som "att det krävs att en hund biter ihjäl flera andra hundar" för att rätten ska orka ta upp fallet - bara det är helt absurt!!!!! Håller med om att Leif GW´s åsikter borde spridas och efterföljas.
Skrivet 1 feb 2012 10:54 hundägare (Ej registrerad)
Fy fan vad ledsamt...
Skrivet 1 feb 2012 11:02 Pomeripossa (Ej registrerad)
Det är nog på tiden att vi skaffar oss en "djurmyndighet" här i Sverige också som dom har runt om i världen - utom i upplysta och präktiga Sverige då! Märkligt att något sånt inte finns ännu..? En egen liten polismyndighet som sköter alla våra små vänners ärenden.. så att våra vanliga poliser inte behöver överanstränga sig! Eller vi kallar det ju för resursbrist.. vilket jag inte heller förstår mig på! Utbilda fler då och sätt in de resurser som behövs! Vad är problemet? Pengar...!??? I h...e heller.. det finns gott om det och det handlar bara om man vill avsätta pengar åt nya parkbänkar eller öka säkerheten på gator och torg!
Skrivet 1 feb 2012 11:18 Nattvandraren (Ej registrerad)
Det finns många lös-springande hundar i Slöddertälje.
Utmed "kapsylstigen" vid kanalen sitter "folk" med lösa hundar.
Jag vet för jag har gått där förut med min hund och har blivit attackerad själv där. "Folket" där sket totalt i det.
Å ringa "harry blå" är ingen ide i södertälje, dom kommer ju ändå inte.
Skrivet 1 feb 2012 11:28 cw (Ej registrerad)
" Arg amstaff ägare" är typisk ägare av en sådan här aggressiv hundras. En Amstaff är precis som en bordercollie, menar Amstaffägaren.
Visst, och en krokodil är då som en liten gosig kanin.
Hundraser är inget annat än hundraser, med skilda sätt att vara. En Am staff är en hund som har ett alldeles klart beteende, oavsett vad deras ägare alltid, säger. En kamphund är alltid en kamphund. Och Amstaff är en kamphund, ingen liten gosig kanin.
Skrivet 1 feb 2012 11:34 också en arg amstaff ägare!! (Ej registrerad)
Först och främst vill jag säga att jag tycker att det är oerhört tragiskt att Max lilla valp blev ihjälbiten. Men att vända det emot rasen amstaff är helt befängt! Det finns massor av blandraser ute som folk kallar för amstaff. Jag undrar om polisen har fått tag i hunden och sett att den var chippad, registrerad, renrasig? Också tycker jag att det är totalt irrelevant vilken ras det var. Det är ALLTID. hundägarens ansvar att hålla reda på sin hund. Att en sån liten valp kan bli skadad när en större hund kommer i full galopp är inte konstigt. Även om syftet bara hade varit att leka. Därför måste vi hundägare se till att vi har full kontroll på våra hundar. Och de som inte har det borde åläggas med hundförbud och bli fråntagen hunden med omedelbar verkan. Det finns tyvärr många tvivelaktiga hundägare och inte sällan söker dom sig till raser som pitbull, amstaff, rottweiler.m.fl. Vilket i sin tur ger dessa raser dåligt rykte! När det i själva verket är hundägaren, INTE rasen, som är boven
Skrivet 1 feb 2012 11:38 bengt (Ej registrerad)
Polisens chefer är politiskt tillsatta, det är ni inte jag som röstat på sjuklövern. I hela den offentliga sektorn är cheferna politiskt tillsatta, det är därför det ser ut som det gör. Vi kan kalla det kvotering, politisk kvotering. Kanske något att ha i minnet inför kommande val.
Skrivet 1 feb 2012 11:43 Gnirre (Ej registrerad)
Pomeripossa (Ej registrerad) skrev:
Det är nog på tiden att vi skaffar oss en "djurmyndighet" här i Sverige också som dom har runt om i världen - utom i upplysta och präktiga Sverige då! Märkligt att något sånt inte finns ännu..? En egen liten polismyndighet som sköter alla våra små vänners ärenden.. så att våra vanliga poliser inte behöver överanstränga sig! Eller vi kallar det ju för resursbrist.. vilket jag inte heller förstår mig på! Utbilda fler då och sätt in de resurser som behövs! Vad är problemet? Pengar...!??? I h...e heller.. det finns gott om det och det handlar bara om man vill avsätta pengar åt nya parkbänkar eller öka säkerheten på gator och torg!
Vi har haft en sådan myndighet men den las tack och lov ner efter bara ett par år. Men det var många som fick sig goda skratt åt myndighetens vansinniga beslut. Djurens situation förbättrade den definitivt inte.
Skrivet 1 feb 2012 11:47 Robert (Ej registrerad)
Fy fan vad ledsamt. Jag beklagar Max.
Vart var det här någonstans?
Skrivet 1 feb 2012 11:53 Hundägare (Ej registrerad)
Jag vill börja med att jag håller med "också en arg amstaffägare". Ja äger en amstaff ihop med en chihuahua och dom är riktiga kompisar.
Hundarna blir som ägarna uppfostrar dom till PUNKT.
Allt annat är bara idiotiska fördommar. Behandla hunden illa och du får en osäker och aggresiv hund.
Att ringa polisen är ju nästan mer förödande. Vad gör dom??? Absolut det minsta möjliga. Är det inte lag på att ha sina hundar kopplade...eller? Jag efterlyser djurpoliser som kan se till att alla våra husdjur har det bra, och tar hand om idioter, som i det här fallet, inte får ha kvar sina vänner.
Skrivet 1 feb 2012 11:55 Hundägare (Ej registrerad)
Jag glömde att beklaga sorgen efter din hund, Max.
Skrivet 1 feb 2012 11:56 Krister M (Ej registrerad)
Skriv till Leif G W Persson på Veckansbrott och anmäl dom lata polisernas uppträdande. Han kan hjälpa er med utredningen och Polisen.....
Skrivet 1 feb 2012 11:56 Vi är Överallt (Ej registrerad)
Poliser ägnar sig nu mer åt att ta betalt för sina tjänster och slå ner Hockeysupportrar med batonger.
Det är de verkligen duktiga på, sett med egna ögon då de slår på en liggande man med batong.
Men att hjälpa folk med såna här saker BORDE dom syssla med, tyvärr så kräver detta mer arbete än de är kapabla till så....tyvärr så kommer ni säkerligen INTE få någon hjälp.
Skrivet 1 feb 2012 11:57 Hundägare (Ej registrerad)
Var hände detta?
Skrivet 1 feb 2012 12:03 HAHA (Ej registrerad)
cw (Ej registrerad) skrev:
" Arg amstaff ägare" är typisk ägare av en sådan här aggressiv hundras. En Amstaff är precis som en bordercollie, menar Amstaffägaren.
Visst, och en krokodil är då som en liten gosig kanin.
Hundraser är inget annat än hundraser, med skilda sätt att vara. En Am staff är en hund som har ett alldeles klart beteende, oavsett vad deras ägare alltid, säger. En kamphund är alltid en kamphund. Och Amstaff är en kamphund, ingen liten gosig kanin.
Hahaha... min väns bordercollie går till anfall mot min "kamphund" som gömmer sig bakom mej. Uhhhh vad farliga staffarna är....En hund blir vad man gör den till. Men sådana som du är typiska hundhatare
Skrivet 1 feb 2012 12:27 också en arg amstaff ägare!! (Ej registrerad)
cw (Ej registrerad) skrev:
" Arg amstaff ägare" är typisk ägare av en sådan här aggressiv hundras. En Amstaff är precis som en bordercollie, menar Amstaffägaren.
Visst, och en krokodil är då som en liten gosig kanin.
Hundraser är inget annat än hundraser, med skilda sätt att vara. En Am staff är en hund som har ett alldeles klart beteende, oavsett vad deras ägare alltid, säger. En kamphund är alltid en kamphund. Och Amstaff är en kamphund, ingen liten gosig kanin.
En kommentar helt utan grundläggande raskunskap, borde i mina ögon raderas. Men, eftersom den finns här så bör den rättas. En kamphund är en hund som är fostrad till att slåss mot andra hundar,ingenting annat! Ofta väldigt illa behandlad! Ett tragiskt hundöde i sig. Lyckligtvis förbjudet i dom allra flesta länder. Detta kan du trigga fram hos i stort sett vilken ras som helst om du misshandlar den tillräckligt! En del raser används dock mer frekvent.MEN blandraser är allra vanligast. Och jag vill återigen poängtera ATT det handlar om dåliga hundägare och ingenting annat. Vi människor har valt att ha rovdjur omkring oss, som sällskaps-, bruksdjur. Och när dessa hamnar i fel händer så sker det olyckor! Sen kan vi försöka skylla ifrån oss på ras efter ras efter ras.... Det är inte där problemet ligger. Och att man gör en jämförelse kaniner och krokodiler! Ja det talar väl för sig själv. Den ena är ett rovdjur och den andra en liten rädd gräsätare..... ingen vidare relevant jämförelse.
Skrivet 1 feb 2012 12:32 Ahmed (Ej registrerad)
Ett vapen blir man man gör det till och därför är det licens på vapen.
Skrivet 1 feb 2012 13:17 djurvän (Ej registrerad)
jag beklagar max! hur ska du våga gå ut med en hund i framtiden ? man blir så förbannad på lagar som inte existerar ! i detta fall skulle det räckt med vilken större hund som helst för att ta livet av den lilla... det är inte hundens fel men varför kopplar man inte sin hund ? varför ska det vara så lösa lagar med djurhållning ?
Skrivet 1 feb 2012 13:20 Hundrädd (Ej registrerad)
Fostra hundarna så de inte skäller och retar andra hundar. Bort med hundar i bostadsområdena de hör inte hemma här.
Skrivet 1 feb 2012 13:25 Maggan (Ej registrerad)
Har vi ens polis i Södertälje? Allvarligt talat? Jag räknar inte individer som ska "samtala" med kriminella eller som enbart tar fortkörare på motorvägen.
Det är ju uppenbart att lag och ordning inte längre prioriteras av kommunen.
Skrivet 1 feb 2012 13:31 Max Pappa. (Ej registrerad)
Hundrädd (Ej registrerad) skrev:
Fostra hundarna så de inte skäller och retar andra hundar. Bort med hundar i bostadsområdena de hör inte hemma här.
Det var korkat skrivet! En hund skäller oftast för att den blir rädd, inte för att reta andra hundar.
Max hälsar och tackar för din omtanke!
Skrivet 1 feb 2012 13:43 hundälskare (Ej registrerad)
Stackars dig Max som fick uppleva det här,sänder en tanke till dig.
Jag har inga andra kommentarer annat än att polisen måste ändå försöka få tag på ägare och hund,tror tyvärr att den kommer att göra om det annars.
Uppmanar dig som äger hunden att ta ditt ansvar och anmäla dig själv!!
Skrivet 1 feb 2012 14:08 Max Pappa. (Ej registrerad)
Hundrädd (Ej registrerad) skrev:
Fostra hundarna så de inte skäller och retar andra hundar. Bort med hundar i bostadsområdena de hör inte hemma här.
Det var korkat skrivet! En hund skäller oftast för att den blir rädd, inte för att reta andra hundar.
Max hälsar och tackar för din omtanke!
Skrivet 1 feb 2012 14:20 Medmänniska (Ej registrerad)
Hundrädd (Ej registrerad) skrev:
Fostra hundarna så de inte skäller och retar andra hundar. Bort med hundar i bostadsområdena de hör inte hemma här.
Det var den elakaste kommentaren i detta Lt.En tioårig pojke har förlorat en vän.Pga av att en slarvig och slö hundägare inte orkar ha sin löspringande best i koppel. Är det inte bättre att skälla på ägaren med lösa hunden istället för en ledsen pojke.Men som sagt allt ont man ger andra får man tillbaka även genom att skriva elaka kommentarer
Skrivet 1 feb 2012 14:32 Christer Karlsson (Ej registrerad)
Även om beteendet inte är brottsligt i Brottsbalkens mening, är det dock, helt klart, skadeståndsgrundande eftersom det måste anses vårdslöst att inte ha doggen kopplad. Max och hans mamma kan begära skadestånd för alla kostnader de haft med anledning av denna händelse, även för anskaffandet av en ny, likadan hund!
Skrivet 1 feb 2012 14:43 Hundmänniskan no1. (Ej registrerad)
Det finns väldigt bra böcker om just hundars beteende och uppfostran.
Skrivet 1 feb 2012 14:55 Max mamma (Ej registrerad)
Som föräldrar till Max har vi nu i våran egen förtvivlade sorg ett tungt jobb att få Max att inte känna skuld i detta vilket han så klart gör. Jag kan bara inte förstå hur en människa kan vara så kall och skylla händelse på att det inte var hon utan hennes son som var ute med hunden. Som hundägare har hon det yttersta ansvaret för sin hund och inte gömma sig bakom sin son. Om jag varit den hundägare som vållat en annan familj samma tragedi som hon skulle jag vara om möjligt ännu mera krossad än jag är idag. Kan inte tänka mig något värre än att själv vara orsak till andra människors lidande. Men nej då,,, detta är ju normalt beteende för denna hundras enligt henne själv. Hur dum får man vara igentligen? Med den inställningen förstår jag att hon inte är kapabel att ta hand om och fostra en sådan ras. Det krävs större inteligens och kundskap till det. Nästa gång kanske det är ett litet barn med teddymössa som råkar ut för denna hund. Är det vad som krävs innan hon tar sitt ansvar?
Skrivet 1 feb 2012 16:08 Mamma (Ej registrerad)
Det som inte ska/får hända (om alla hundar gick kopplade) har hänt. Tragiskt...Så himla tråkigt. Tyvärr e det inte första valp livet som går i en lösspringande hunds mun..Hände i Hovsjö för ett tag sen...Hur fan tänker man som hund ägare?Inte alls enl mig! Koppel p hund o vett i huve p ägaren! Sänder en tanke t Max m fam
Skrivet 1 feb 2012 16:18 MR (Ej registrerad)
Hundar ska vara kopplade i bostadsområdena, hur otroligt snälla och lydiga de än är.
Max ska absolut inte känna skuld för händelsen. Vilken hemsk upplevelse!
Skrivet 1 feb 2012 16:19 Dalkullan
bengt (Ej registrerad) skrev:
Polisens chefer är politiskt tillsatta, det är ni inte jag som röstat på sjuklövern. I hela den offentliga sektorn är cheferna politiskt tillsatta, det är därför det ser ut som det gör. Vi kan kalla det kvotering, politisk kvotering. Kanske något att ha i minnet inför kommande val.
VAD är det för kommentar till denna artikel??? Du bara gnäller över politikerna i alla dina kommentarer!!!
- Detta är ju hemskt, ska den hunden som bet ihjäl Max' hund bita ihjäl fler hundar? innan det "händer nå't"??
Eller hur ska man tolka det.......VAD MENAS? (har han varit på barn tro?)
Stackars lille Max och lilla vovven som fick lida!
Skrivet 1 feb 2012 16:25 E (Ej registrerad)
pittbull all star. (Ej registrerad) skrev:
okej... ingen pittbull den här gången???
Då hade de målats upp som en mördar hund igen, istället kanske för att inse att de är ÄGARNAS fel,och INGEN annans!!!
faan att folk inte kan uppfostra sina hundar!!!!
Det var mest troligt en amstaff, också det en kamphund och släkt med pitbull.
Skrivet 1 feb 2012 16:52 wolf (Ej registrerad)
Var det inte en varg? Dom gillar ju att käka hundar.
Skrivet 1 feb 2012 17:03 co (Ej registrerad)
man kan väl inte lägga ner det utan att leta efter hunden som har gjort det tycker jag som har hundar själv
Skrivet 1 feb 2012 17:33 Hundägare. (Ej registrerad)
Tycker synd om Max och hans familj som fått vara med om detta. Vilka psykiska ärr får Max efter att ha sett och upplevt en sådan hemsk sak som att se sin lilla hund bli ihjälruskad av en stor hund.
Kanske dags för Sverige att anamma fler djurtrender från USA och inte bara djurpolisen. Där får man kraftiga böter om hunden springer lös på annan plats än rastgård och riktigt saftiga böter om hunden skadar eller dödar ett annat djur.
Det är INTE normalt att en hund bara rusar fram och biter ihjäl en valp eller annan hund.
Skrivet 1 feb 2012 17:54 Dagmatte (Ej registrerad)
Något så vidrigt att vara med om!!! Skänker en stor tröstekram till Max och hoppas vi alla får veta vilken hund det var och därmed ..., ja, något ska vi väl göra för att få hundägaren på andra tankar - eller hur? Hörde på ABC att det tydligen finns en Djurpolis, kanske bara i Stockholm och inte i den här stan. Här skulle det behövas en stor styrka!
Skrivet 1 feb 2012 17:58 Vittne 61 (Ej registrerad)
Håll dig till sanningen, båda hundarna var lösa och mamma till grabben var inte ute vid tillfället som det inträffade.
Ingen hund är kamp hund om inte ägaren tränar dom till att bli en kamphund.
Skrivet 1 feb 2012 18:53 ankan (Ej registrerad)
Nu är det ägarens fel. Inte hundens. Ägaren borde gå en hund kurs innan han/hon skaffa en hund. Har hund ingen amsaff eller liknaden. Men har träffat flertal hundägare som inte vet hur hundar fungerar. En frisk hund dödar inte en annan hund. Sen tycker jag det är MYCE märkligt att någon från hundklubben tycker det är OK. Att andra hundar dödar varandra! . Hundar vargar dödar inte varandra, utan dom sätter grännser på vilken herarki dom tillhör. Dom dödar INTE varanda, om dom är friska i huvudet & fått lära sig lite lydnad.
Skrivet 1 feb 2012 19:03 ankan (Ej registrerad)
GuD (Ej registrerad) skrev:
förbannade slöa polis h-vete.
ska ni lägga ner nästa utredning oxo när det är en liten unge som blir ihjälbiten av samma hund?
Det är väll kanske ett som krävs...... skaffa hundkörkort för alla som har & vill ha hundar. Har hund själv men känner mig inte bekväm att gå ut med min hund. Rätt va det är så stöter man på någon hund, som är agrersiv mot min hund. Visar tänder så som den skulle äta upp min hund. Oftast är det unga killar som rastar hundarna som beter sig agresivt. TRÅKIGT VÄRRE att man inte kan rasta sin hund för att det finns hundägare som inte bryr sig
Skrivet 1 feb 2012 19:25 Em som såg! (Ej registrerad)
Så tråkigt det som hänt..Men många lögner i storyn i LT konstigt att inte dom kollar upp fakta innan dom skriver ut det.
Beklagar Max för det som hänt..
Men tror inte den andre familjen heller mår så bra..
Nu var ju båda hundarna lösa.
Så kanske man inte ska låta en 10 årig son gå ut själv med två hundar även om dom är små..
Skrivet 1 feb 2012 19:30 En som såg (Ej registrerad)
Glömde skriva att alla bara skriver att hunden dödade.
Men hunden tog ett grepp och tuggade inte som det står i tidningen.
När folk är med om olyckor där nån senar avlider skriver ingen att dom borde avlivas.
Nu är ju det ganska stor storleksskillnad på dessa hundar och kanske inte var meningen att den lilla skulle dö?
Skrivet 1 feb 2012 20:16 MK (Ej registrerad)
Tror det är precis samma jävla hund som flög på min för lite över ett år sedan här i blombacka, dom hade släppt löst två hundar för parning (där av en tik och en hane) och de första hanen gjorde va att flyga på min hund. Hade tur att han inte lät honom få tag i strupen (som han försökte) dock fick jag också ta till våld men som sagt dom hundraserna brukar ju inte bry sig.. Ägarna gjorde inte ett jävla skit men allt är polisanmält och nu ett år senare har dom börjat med utredningen, slutade med en halt hund men som tur va så överlevde han med lite hår bortdraget och små skador.. Tycker polisen ska göra mer som att leta upp hundägaren och ta hunden samt avliva den, tror knappast att den mår bra.. tyvärr
Skrivet 1 feb 2012 20:56 "Djuristen" (Ej registrerad)
Alla ni som skäller på polisen, har ni åkt dit för fortkörning eller vad är det fråga om? Om nu lagstiftningen är sådan att en åklagare bedömer att det inte går att få hundägaren dömd för detta då får åklagaren inte stämma vederbörande. Detta kan väl inte polisen rå för. De har bara att rätta sig efter reglerna. Sätt er in i saker och ting innan ni spyr galla. Däremot är det precis som Christer Karlsson mycket riktigt påpekar ett strikt skadeståndsansvar för hundägaren enl. § 19 i skadeståndslagen. Vore jag hundägare skulle jag gå upp med 10.000 - 15.000 kr, eller vad det nu handlar om, till Max föräldrar hellre än att riskera en dyr rättegång. Även de kostnaderna åker förmodligen hundägaren på.