Telge Peab ordnar jobb till flyktingar
Telges samarbete med Peab skulle ge arbetslösa och flyktingar en chans att ta sig in på arbetsmarknaden. Daoud Saeed och Wisam Hasson är två av dem som tog den.
Relaterat
Den kommunala koncernen Telge inledde 2009 ett samarbete med Peab och bildade byggbolaget Telge Peab. Nu står företagets första hus klart.
De 77 lägenheterna i Brf Körsbärsblomman på Polhemsgatan i centrala Södertälje är redan sålda och inflyttningen har pågått sedan strax före jul.
Anledningarna till att kommunen genom Telge valde att aktivt ge sig in i bostadsbyggandet var två.
– Dels för att det de senaste åren knappt hade byggts några nya lägenheter i Södertälje och där såg vi ett behov. Men ytterligare en viktig anledning var att genom projektet kunna ge arbetslösa Södertäljebor, försörjningsstödtagare och flyktingar, en möjlighet till utbildning, praktik och arbete, säger Gerry Åkerström som är operativ chef på Telge Peab.
lärlingsplats. Daoud Saeed och Wisam Hasson är de två av totalt 17 som fått chansen att genom en utbildningsanställning, som i praktiken innebär en lärlingsplats på bygget, kunna ta sig in på arbetsmarknaden.
Efter flera tusen arbetstimmar kan de förhoppningsvis snart kvittera ut sina yrkesbevis.
– Då får man på papper att man kan yrket och det är vad man behöver för att kunna bevisa att man kan jobbet. Det känns väldigt bra, säger Saeed och får medhåll av arbetskamraten.
– Det vore stort, säger Wisam Hasson.
De kom till Sverige från Irak för fyra respektive tre år sedan och har båda en yrkesbakgrund inom byggbranschen. Men trots det fastnade de i stället i arbetslöshet i Sverige.
– Det finns en stor skillnad mellan byggteknikerna i Sverige och Irak. Där var jag elektriker men så mycket är annorlunda här. Så att få chansen i det här projektet ger mig en möjlighet att lära mig yrket från grunden. Vi har fått vara med från början och hela vägen till slutet, säger Daoud Saeed stolt och gör en svepande gest över de nu nästintill färdigställda bostadshusen.
Daoud Saeed betonar vikten av att ha ett jobb. Inte bara för inkomsten utan även för självkänslan och tryggheten.
– Man trivs bättre om man får känna sig självständigt och man mår mycket bättre när man känner att man gör något bra. Allt det får man med ett jobb.
Både Daoud Saeed och Wisam Hasson hoppas på en fortsättning i projektet även efter att de är klara med yrkesbeviset. Något som även Gerry Åkerström hoppas på.
– Absolut. Tanken är att de som kommit så långt sen ska finnas kvar i företaget och hjälpa till att handleda nya som kommer in


3 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 feb 2012 10:00 Svenne (Ej registrerad)
flyktingar ?
var går gränsen ?
Ibland står det att svenskar sitter på Guantanamo eller är terrorister!
Har flyktingar uppehållstillstånd ?
Skrivet 4 feb 2012 10:41 ajajajvapinsamt (Ej registrerad)
Telges samarbete med Peab skulle ge arbetslösa och flyktingar en chans att ta sig in på arbetsmarknaden.
Är det även ekonomiskt sammarbete?(att komunen på nått sätt ersätter telge peab för o anställa flyktingar och arbetslösa.)
Bara i sLöDdertälje.
Skrivet 4 feb 2012 11:44 M (Ej registrerad)
Härligt Telge Peab! Det är såna här artiklar jag blir glad av att läsa i LT! Skönt att se att det inte bara står elände i tidningen. Att vara arbetslös är bland det värsta man kan råka ut för så jag tycker det här är ett mycket bra initiativ!
Mycket bättre att jobba än att leva på socialbidrag!
Tycker det är vidrigt att se syrliga kommentarer när man försöker få in invandrare i arbetslivet.
Skrivet 4 feb 2012 12:18 Södertälje-bo (Ej registrerad)
ajajajvapinsamt (Ej registrerad) skrev:
Telges samarbete med Peab skulle ge arbetslösa och flyktingar en chans att ta sig in på arbetsmarknaden.
Är det även ekonomiskt sammarbete?(att komunen på nått sätt ersätter telge peab för o anställa flyktingar och arbetslösa.)
Bara i sLöDdertälje.
Och du är ett SLÖDDER enligt din definition på sLöDdertälje förstår jag.
Skrivet 4 feb 2012 12:52 solidaritet (Ej registrerad)
Jag tycker att LT använder begreppet flyktingar slarvigt. Dessa två som nu får arbete och kommer in på arbetsmarknaden är inte flyktingar utan asylsökande! När kommer svenska och invandrare som är födda i landet att få samma chans att glida in på ett bananskal till arbetsmarknaden. Vi som föräldrar har betalat skatt i landet och därför borde logiskt sätt också våra ungdomar få hjälp in i arbetslivet. Det är inte lätt att få jobb med så lågt utbud och en skyhög ungdomsarbetslöshet.
Skrivet 4 feb 2012 13:31 Rill3 (Ej registrerad)
ta hand om sverige och svenskarna först eller..?
Skrivet 4 feb 2012 15:12 GuD (Ej registrerad)
något är skevt i det svenska? samhället...
visst är det kul att någon får ett jobb men det är en tillverkad situation som kostat kommunen flera miljoner.
dessa som media väljer att kalla "flyktingar" är kvoterade in till detta där svenskar som levt i sverige hela sitt liv inte får möjlighet till.
jag tycker att sådana här artiklar är så enormt fel och borde ses som hets mot folkgrupp mot svenskar.
orsaken är att massor med arbetslösa svenskar ser detta och blir kränkta av kommunen som kvoterar in invandrare före svenskar.
valet av vilka som skulle få gå på alla dessa skattepengarslösar projekt ska inte vara vilken hudfärg personen har eller vilket land han/hon kommer ifrån.
min gissning är att sverigedemokraterna kommer att få ännu mer röster i nästa val för att kommunledningen och regeringen verkar försöka pissa på allt och alla som är infödda svenskar.
men men som man bäddar får politikerna ligga sen, kolla bara på malmö.
Skrivet 4 feb 2012 15:20 Gnällis (Ej registrerad)
Svenne (Ej registrerad) skrev:
flyktingar ?
var går gränsen ?
Ibland står det att svenskar sitter på Guantanamo eller är terrorister!
Har flyktingar uppehållstillstånd ?
Vad en flyktig är finns angivet i t ex FNs flyktingkonvetion. Att sedan media i dagens Sverige använder ord felaktigt och om alltför många bara för att det låter bättre än invandrare är något media inkl LT borde styra upp.
Skrivet 4 feb 2012 15:28 umumbo mombo.trött på detta. (Ej registrerad)
jaha.....okey....2 som fick en chans???? mmmm?? jag undrar...jag tror ej att peab betalar dom nån lön,utan att dom får jobba,och soc,ger dom bidrag,alltså lön. fast inget x-stra. bara sin vanliga bidrag. känner många som får jobba för att få ut sin bidrag från soc...och det tycker jag e helt jävla rätt..fast kommunen tjänar ju en jäkla hacka på det.ingen arbetsgivar avgifter,ingen pension(,kanske 1procent)!!!och istället att ge dom sen fast arbete,så sparkar man dom tillbaka till soc,o börjar om me andra.så kommunen tjänar en massa,och vi som e arbetslösa får typ inget hjälp alls,utan måste tvingas göra som dom säger,jag hellre jobbar än går på soc..o på deras jävla slav likanande arbeten. om det finns jobb,så går dom automatiskt ´till invandrare,det ser arbetsf,till,allt för att statistiken ska se bra ut på pappret till staten...fi faaaaan.
Skrivet 4 feb 2012 19:34 Varg i Veum (Ej registrerad)
Denna sortens utbildning ska naturligtvis erbjudas alla arbetslösa som är intresserade av att arbeta. Även högre teoretisk utbildning där den arbetslöse får studera med A-kassan. Helt fantastiskt att det inte sker sen årtionden tillbaka.
Skrivet 4 feb 2012 19:50 Ilsk.. (Ej registrerad)
GuD (Ej registrerad) skrev:
något är skevt i det svenska? samhället...
visst är det kul att någon får ett jobb men det är en tillverkad situation som kostat kommunen flera miljoner.
dessa som media väljer att kalla "flyktingar" är kvoterade in till detta där svenskar som levt i sverige hela sitt liv inte får möjlighet till.
jag tycker att sådana här artiklar är så enormt fel och borde ses som hets mot folkgrupp mot svenskar.
orsaken är att massor med arbetslösa svenskar ser detta och blir kränkta av kommunen som kvoterar in invandrare före svenskar.
valet av vilka som skulle få gå på alla dessa skattepengarslösar projekt ska inte vara vilken hudfärg personen har eller vilket land han/hon kommer ifrån.
min gissning är att sverigedemokraterna kommer att få ännu mer röster i nästa val för att kommunledningen och regeringen verkar försöka pissa på allt och alla som är infödda svenskar.
men men som man bäddar får politikerna ligga sen, kolla bara på malmö.
Gud? snarare Djävulen!
Min gissning är att SD dör ut precis som ND håller på att göra!
Jobbar inte invandrare är det ett jäkla gnäll på att de "snyltar" på "oss svenskar" och jobbar de så är det fel det också. Vad sjutton tycker du att de ska göra? det finns liksom inget däremellan.
Svenska avundssjukan är det värsta jag vet och den visar du mycket tydligt. Tror du på fullaste allvar att det är lika lätt för en invandrare som en svensk att få jobb på egen hand? En svensk ungdom/vuxen kan ta för sig och bör kunna fixa ett jobb på egen hand.
Blir riktigt upprörd när jag läser såna här inlägg!
Skrivet 4 feb 2012 20:42 Sputchi
GuD (Ej registrerad) skrev:
något är skevt i det svenska? samhället...
visst är det kul att någon får ett jobb men det är en tillverkad situation som kostat kommunen flera miljoner.
dessa som media väljer att kalla "flyktingar" är kvoterade in till detta där svenskar som levt i sverige hela sitt liv inte får möjlighet till.
jag tycker att sådana här artiklar är så enormt fel och borde ses som hets mot folkgrupp mot svenskar.
orsaken är att massor med arbetslösa svenskar ser detta och blir kränkta av kommunen som kvoterar in invandrare före svenskar.
valet av vilka som skulle få gå på alla dessa skattepengarslösar projekt ska inte vara vilken hudfärg personen har eller vilket land han/hon kommer ifrån.
min gissning är att sverigedemokraterna kommer att få ännu mer röster i nästa val för att kommunledningen och regeringen verkar försöka pissa på allt och alla som är infödda svenskar.
men men som man bäddar får politikerna ligga sen, kolla bara på malmö.
Men varför ska stödpartiet SD få fler röster när Moderaterna misssköter sig? SD stödjer Moderaternas politik i 9 av 10 fall!
Det handlar om att regeringens politik segregerar folk, de skiljer på fattig och rik. Moderaterna vill att fattiga ska bli ännu fattigare, en hungrig medborgare kräver lägre lön och sämre arbetsmiljö...
Skrivet 5 feb 2012 07:57 Melina (Ej registrerad)
GuD (Ej registrerad) skrev:
något är skevt i det svenska? samhället...
visst är det kul att någon får ett jobb men det är en tillverkad situation som kostat kommunen flera miljoner.
dessa som media väljer att kalla "flyktingar" är kvoterade in till detta där svenskar som levt i sverige hela sitt liv inte får möjlighet till.
jag tycker att sådana här artiklar är så enormt fel och borde ses som hets mot folkgrupp mot svenskar.
orsaken är att massor med arbetslösa svenskar ser detta och blir kränkta av kommunen som kvoterar in invandrare före svenskar.
valet av vilka som skulle få gå på alla dessa skattepengarslösar projekt ska inte vara vilken hudfärg personen har eller vilket land han/hon kommer ifrån.
min gissning är att sverigedemokraterna kommer att få ännu mer röster i nästa val för att kommunledningen och regeringen verkar försöka pissa på allt och alla som är infödda svenskar.
men men som man bäddar får politikerna ligga sen, kolla bara på malmö.
Ilsk.. (Ej registrerad) skrev:
Gud? snarare Djävulen!
Min gissning är att SD dör ut precis som ND håller på att göra!
Jobbar inte invandrare är det ett jäkla gnäll på att de "snyltar" på "oss svenskar" och jobbar de så är det fel det också. Vad sjutton tycker du att de ska göra? det finns liksom inget däremellan.
Svenska avundssjukan är det värsta jag vet och den visar du mycket tydligt. Tror du på fullaste allvar att det är lika lätt för en invandrare som en svensk att få jobb på egen hand? En svensk ungdom/vuxen kan ta för sig och bör kunna fixa ett jobb på egen hand.
Blir riktigt upprörd när jag läser såna här inlägg!
Jag håller inte med dig,jag tycker om någon vill flytta till Sverige de ska de ha hittat ett arbete för att de ska kunna få bo här inte få leva genom socialen.I USA får man inte flytta ditt om inte du har en utbildning eller ett arbete.. De bör inte bara ge arbete åt invandrare de mycket pengar som sätts på invandrare men lite på svenskarna!
Skrivet 5 feb 2012 09:28 södertäljebo (Ej registrerad)
solidaritet (Ej registrerad) skrev:
Jag tycker att LT använder begreppet flyktingar slarvigt. Dessa två som nu får arbete och kommer in på arbetsmarknaden är inte flyktingar utan asylsökande! När kommer svenska och invandrare som är födda i landet att få samma chans att glida in på ett bananskal till arbetsmarknaden. Vi som föräldrar har betalat skatt i landet och därför borde logiskt sätt också våra ungdomar få hjälp in i arbetslivet. Det är inte lätt att få jobb med så lågt utbud och en skyhög ungdomsarbetslöshet.
håller med dig, att människor behandlas olika skapar bara främlingsfientlighet. det är alltid bra att se till att flyktingar anpassas men dom kan likväl plocka skräp i stan. dessutom föds det nya flyktingar hela tiden så det är ingen lösning.
våra ungdomar vad får dom ? dom ska praktisera och af betalar arbetsgivaren som utnyttjar systemet. någon anställning får dom ändå inte men dom måste göra något för att få sin lilla ersättning. ungdomarna har ingen skuld till arbetslösheten, det är politikernas ansvar att skapa jobb ! nu kräver man att jobb ska ungdomarna skaffa själva och sälja sig själva. har alla glömt hur det är att vara en nittonåring ? sälja sig själv vara tuff och självsäker, något som inte ens vi vuxna klarar av.
Skrivet 5 feb 2012 10:12 bengt (Ej registrerad)
Om jag har förstått saken rätt så finns inte orter som Malmö, Södertälje, Borlänge, Katrineholm, Eskilstuna, Landskrona med flera. För om dessa fanns i verkligheten så skulle de ju utgöra ett bevis på att vår invandrings och asylpolitik är en katastrof. Men vår invandrings och asylpolitik är till fördel för oss svenskar har jag fått lära mig via politiker och media, ja då får jag väl finna mig i att ett antal svenska orter faktiskt inte finns.
Skrivet 5 feb 2012 13:45 123 (Ej registrerad)
Telges samarbete med Peab skulle ge arbetslösa och FLYKTINGAR en chans att ta sig in på arbetsmarknaden.
Är det inte bättre att ge unga svenskar jobb istället? Nej, för då är man rasist.
Skrivet 6 feb 2012 08:23 GuD (Ej registrerad)
vad flera personer inte har fattat här är att kommunen står för hela notan för det här telge/peab slöseriet.
peab tjänar storkovan på att få en massa invandrare att bygga hus åt dom gratis.
sen för den lilla publicitetens skull och för att kunna förklara detta multimiljons projekt ifrån kommunens sida en rykande framgång så måste ju några invandrare få ett jobb.
skulle vara kul med en publik redovisning på hur mycket pengar kommunen använt totalt för detta projekt tilsammans med hur många som har fått gå på detta projekt kontra hur många som har fått ett riktigt jobb av det(dvs ett jobb som kommunen inte betalar).
skulle vara mycket intressant.
saken är ju det att när allt fler människor blir arbetslösa så kommer allt fler att få se segrationen ifrån staten där ohyggliga mängder pengar läggs på projekt och utbildningar till invandrare medans om du är svensk så är du sh*t out of luck så att säga.
detta kommer leda till att ännu fler kommer att rösta på SD.
Skrivet 6 feb 2012 18:54 ankan (Ej registrerad)
ajajajvapinsamt (Ej registrerad) skrev:
Telges samarbete med Peab skulle ge arbetslösa och flyktingar en chans att ta sig in på arbetsmarknaden.
Är det även ekonomiskt sammarbete?(att komunen på nått sätt ersätter telge peab för o anställa flyktingar och arbetslösa.)
Bara i sLöDdertälje.
OCH vad kommer Tälje göra för allAa som blir atbetslösa nu när AZ gör sig av med folk!!!!!!!!! JAG VILL GÄRNA VETA DET, trodde i min enfald att V stog för lika lika för alla, ovasett om man är invadrare eller akademiker..... jag kan INTE se att v SER NÅGON SKILNAD. kAN VARA FÖR ATT Staffan i V har suttir förlänge & ser inte vad Vänstern står för, och vad jag har förstått så bor han inte i tälje längre. Tycker det är konstigt att politiker kan fatta beslut över en komun dom inte bor på.... Undrar varför han flyttade för????????
Skrivet 16 maj 2012 14:35 Gammal inföding (Ej registrerad)
GuD (Ej registrerad) skrev:
något är skevt i det svenska? samhället...
visst är det kul att någon får ett jobb men det är en tillverkad situation som kostat kommunen flera miljoner.
dessa som media väljer att kalla "flyktingar" är kvoterade in till detta där svenskar som levt i sverige hela sitt liv inte får möjlighet till.
jag tycker att sådana här artiklar är så enormt fel och borde ses som hets mot folkgrupp mot svenskar.
orsaken är att massor med arbetslösa svenskar ser detta och blir kränkta av kommunen som kvoterar in invandrare före svenskar.
valet av vilka som skulle få gå på alla dessa skattepengarslösar projekt ska inte vara vilken hudfärg personen har eller vilket land han/hon kommer ifrån.
min gissning är att sverigedemokraterna kommer att få ännu mer röster i nästa val för att kommunledningen och regeringen verkar försöka pissa på allt och alla som är infödda svenskar.
men men som man bäddar får politikerna ligga sen, kolla bara på malmö.
Ilsk.. (Ej registrerad) skrev:
Gud? snarare Djävulen!
Min gissning är att SD dör ut precis som ND håller på att göra!
Jobbar inte invandrare är det ett jäkla gnäll på att de "snyltar" på "oss svenskar" och jobbar de så är det fel det också. Vad sjutton tycker du att de ska göra? det finns liksom inget däremellan.
Svenska avundssjukan är det värsta jag vet och den visar du mycket tydligt. Tror du på fullaste allvar att det är lika lätt för en invandrare som en svensk att få jobb på egen hand? En svensk ungdom/vuxen kan ta för sig och bör kunna fixa ett jobb på egen hand.
Blir riktigt upprörd när jag läser såna här inlägg!
Det är inte den Svenska avundsjukan du tycker illa om - det är Sverige och allt Svenskt du inte gillar. Säg det rent ut i stället för att skylla på den sk avundsjukan.