Efterlängtad tv-kanal sjösatt
Politik, kultur och sport är ämnena som ska dominera assyriernas egen tv-kanal, som efter 15 år av planer sjösattes i går.
Relaterat
På söndagen var det invigning i S:t Jakobs Katedralen i Södertälje med hundratals besökare. Kanalen Assyria TV, som faktiskt redan testkört sin sajt sedan nyår, ska sända webb-tv-program riktat särskilt mot ungdomar.
Ungdomarna har också fått säga sitt om kanalens innehåll, som blir med fokus på historia, politik debatt och sport med assyrisk anknytning, som till exempel fotbollsklubben Assyriska.
Men framför allt historia visade sig vara populärt att göra program om.
– Det som förvånade mig var att så många ungdomar är intresserade av historia. Det verkar som att många är sökare efter sitt ursprung, sa Sonya Aho från Assyria tv:s redaktion.
ungdomsinitiativ. Sonya Aho har bakgrund som journalist och är styrelsemedlem i Assyriska Mediainstitutet, AMI, som startades förra året på initiativ från assyriska ungdoms-, kvinno- och riksförbundet. Det lade grunden för den egna tv-kanalen efter 15 år av planer.
Ordföranden Johanun Akcan Yoqen hade fullt upp men såg upprymd ut.
– Det känns mycket spännande. Det har länge funnits intresse för en kanal bland assyrier från hela Europa. Jag tror på att kanalen får en stor funktion hos ungdomar inte bara i Sverige. Vi har även fått varma reaktioner från andra länder, sa han.
Läs mer i måndagens pappers-LT. Köp och läs den digitalt här.


3 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 feb 2012 10:57 Pensionär (Ej registrerad)
Hoppas bara att Södertäljes skattepengar inte har sponsrat detta.
Vi har tillräckligt hög skuld som det är tack.
Skrivet 6 feb 2012 11:23 bengt (Ej registrerad)
Låter trevligt, jag undrar bara hur finansieras detta, hur bidrar detta till assimileringen och inlärning av det svenska språket?
Skrivet 6 feb 2012 11:38 Assyrisk Södertäljare (Ej registrerad)
Bra initiativ och fantastisk tillställning. Hoppas att denna TV kanal tar upp ungomsproblemen som händer i Södertälje bland vårt folk och verkligen tar tag i det. En sådan debatt behövs. Ställ de lokala politikerna till svars och även andra självutnämnda ledare. Eftersom SVT/TV4 eller LT inte vågar så hoppas jag verkligen att AssyriaTV tar tag i det.
Skrivet 6 feb 2012 11:58 Kim (Ej registrerad)
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Skrivet 6 feb 2012 12:12 Ashurbanipal (Ej registrerad)
Jag vill gratulera hela det assyriska folket. Detta känns helt fantastiskt!
Skrivet 6 feb 2012 12:17 Turken (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Den dagen Sverige och svenskar accepterar oss som svenskar och vill att vi assimileras, så kommer invandrare assimileras. Kolla bara på USA man är amerikan om man är medborgare och man blir inte kallad invandrare.
Skrivet 6 feb 2012 12:22 Egen TV-kanal, Egna kyrkor... (Ej registrerad)
..Assyriska Mediainstitutet, Assyriska ungdomsförbundet, Assyriska kvinnoförbundet, Assyriska riksförbundet...
Kan någon som vet berätta hur allt detta finasieras?
Skrivet 6 feb 2012 12:25 Gnällis (Ej registrerad)
Alla ledande personer i Södertälje förnekar att staden är delad i olika folkgrupper. Denna "efterlängtade TV-kanal" är väl då ett tydligt bevis på uppdelningen. Dessutom skriver signaturen "assyrisk södertäljare" om "vårt folk" och det är helt klart inte svenskar som åsyftas trots att Södertälje ligger i Sverige. Södertälje behöver få bort denna etniska uppdelning. Ett första steg är att erkänna att den existerar nästa steg blir att ta ställning till hur ALLA skall bidra till att den avvecklas.
Skrivet 6 feb 2012 12:33 Sadd (Ej registrerad)
Jag och de flesta språkforskare i hela världen med mig tror att Assyriska språket är utdött!Vilket språk kommer de tala i kanalen Arameiska med häftiga benämningar så som ny ,öst väst mm mm eller kurdiska eller suriunaniska??? Viket samanträffande att detta jippo sker när biskopen är förlamad efter stroke och på sjukhus!Vad säger han om detta att "Assyriska " börjar dominera i hans Syrisk ortodoxa kyrka ? Jag tror att väldigt många av medlemmarna i St Jacob ogillar detta !Men framtiden får utvisa vilket de får agera med fötterna i så fall det finns flera alternativ!
Skrivet 6 feb 2012 12:44 messer bisser (Ej registrerad)
Om man läser artikeln i papperstidningen så framgår det tydligt att de de vanliga gnällspikarna som dyker upp i kommentarsfältet inte kommer att bli belastade via skattsedeln.
Grattis Sonya och hela redaktionen från en "Ursvensk"
Skrivet 6 feb 2012 12:50 SpearHead (Ej registrerad)
Och som jag har längtat. NOT
Skrivet 6 feb 2012 12:52 Ha (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Vi flydde inte till Sverige för bli svenskar utan för att fortsätta kunna få vara kristna syrianer (dvs vara oss själva).
Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen, ett där vi behåller vår kultur och rika arv och ett med det svenska folket där vi utbildar oss, jobbar och betalar skatt och lär oss om svensk historia och kultur.
När ni är redo att se oss som jämlika svenskar så kan vi börja diskutera intergration.
Skrivet 6 feb 2012 13:08 Vad menar du ? (Ej registrerad)
Till Turken .. I USA är du tungen att skriva på ett dokument där du svär på heder och samvete. om invandrare som kom till Sverige ochså gjorde det och även fick genomgå samma tester som i USA för att bli medborgare i detta land Skulle vi inte ens behöva disskutera invandrarnas vara eller icke vara i detta land . Dessutom de som åker till USA för att bli medborgare bygger inte upp egna samhällen i ett redan befintligt samhälle utan respekterar landets befintliga samhällen annars är de inte välkomna . vill du att det här landet fungerar som i USA ? inte mig emot
Skrivet 6 feb 2012 13:16 Assyrisk södertäljare (Ej registrerad)
Gnällis (Ej registrerad) skrev:
Alla ledande personer i Södertälje förnekar att staden är delad i olika folkgrupper. Denna "efterlängtade TV-kanal" är väl då ett tydligt bevis på uppdelningen. Dessutom skriver signaturen "assyrisk södertäljare" om "vårt folk" och det är helt klart inte svenskar som åsyftas trots att Södertälje ligger i Sverige. Södertälje behöver få bort denna etniska uppdelning. Ett första steg är att erkänna att den existerar nästa steg blir att ta ställning till hur ALLA skall bidra till att den avvecklas.
Jag står inte för alla andra med assyrisk bakgrund men jag har aldrig påstått att jag är något annat än assyrier och kommer att fortsätta att göra det. Med det sagt, betyder det inte att jag älskar Sverige och är stolt över att bo här. Det visar jag genom att anpsassa mig, jobba hårt, betalar skatt och utmana de som endast utnyttjar välfärden och kräver sina rättigheter utan att bry sig om skyldigheterna, oavsett bakgrund eller tillhörighet.
Puss och kram
Skrivet 6 feb 2012 13:18 Insatt (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Låter trevligt, jag undrar bara hur finansieras detta, hur bidrar detta till assimileringen och inlärning av det svenska språket?
den finansieras av privatpersoner och andra organisationer som tror på iden så nej, inga kommunala pengar har betalats till denna kanal. Assimilering tror jag inte att TVkanalen kommer att propagera men jag är säker på att de kommer att ta upp integrering och utmaningen till att integrera, både utifrån det svenska samhället men också den assyriska. Inlärning av det svenska språket ingår i integreringen
Skrivet 6 feb 2012 13:43 bengt (Ej registrerad)
"den finansieras av privatpersoner och andra organisationer", svarar Insatt. Så då kan jag också vara säker på att dessa privatpersoner och organisationer inte är finansierade via våra skatter, eller?
Det är inte så att jag missunnar någon folkgrupp att ha en egen TV-kanal, jag är bara så trött på att vi skattebetalare skall stå för allt som folk önskar sig oavsett om det handlar om svenskar eller invandrare.
Skrivet 6 feb 2012 14:39 VoP (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Turken (Ej registrerad) skrev:
Den dagen Sverige och svenskar accepterar oss som svenskar och vill att vi assimileras, så kommer invandrare assimileras. Kolla bara på USA man är amerikan om man är medborgare och man blir inte kallad invandrare.
Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara Svensk medborgare och att kallas för invandrare? Svensk medborgare är man i nutid, benämningen invandrare talar om att man är född utanför Sveriges gränser och det är inget fult med det. En riktigt dålig ursäkt...
Skrivet 6 feb 2012 15:07 E (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Låter trevligt, jag undrar bara hur finansieras detta, hur bidrar detta till assimileringen och inlärning av det svenska språket?
Om du läser artikeln, vilket du sällan verkar göra, så står det att webb-tvkanalen finansieras av assyriernas riksförbund och föreningar på lokal- och distriktsnivå runtom i landet.
Eller kanske är du som har problem med inlärningen?
Skrivet 6 feb 2012 15:09 Slut med drömmar (Ej registrerad)
Alltid domedagskommentarer om samma eviga negativa inställning om allt som handlar om invandrare. Jag upprepar, det är mestadels invandrare som drabbas hårdats av all sönderfall som en del invandrare sysslar med, det är ”svenska” politiker som har sett till att det har blivit så, inse det. Assyriska TV kanalen är inte EMOT det svenska samhället, sluta fantisera om saker och ting för att det skjuts hej vilt i Malmö eller vad ni nu associera era tankar till. Folk jobbar väldigt mycket, sköter sig, betala skatt, följer lagar och om man är stolt över sin kultur är det inget negativt om det svenska. En del spelar Tennis, en del annat, och att lägga en del av sina pengar på att stödja en mycket bra TV Kanal är bara väldigt bra. De mest nyfikna får gärna medverka och framföra sina åsikter LIVE. Puffff
Skrivet 6 feb 2012 15:14 E (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
"den finansieras av privatpersoner och andra organisationer", svarar Insatt. Så då kan jag också vara säker på att dessa privatpersoner och organisationer inte är finansierade via våra skatter, eller?
Det är inte så att jag missunnar någon folkgrupp att ha en egen TV-kanal, jag är bara så trött på att vi skattebetalare skall stå för allt som folk önskar sig oavsett om det handlar om svenskar eller invandrare.
Då undrar jag Bengt.
Hur mycket skattepengar inbringar du egentligen genom att kommentera artiklar på nätet 24/7 på sidor som LT, Folket (m.f)?
Du verkar ha mycket fritid.
Skrivet 6 feb 2012 15:23 Hans (Ej registrerad)
Det är endast en webbtv och har minimala kostnader.
Skrivet 6 feb 2012 15:46 Perkele (Ej registrerad)
Efterlängtad tv kanal för vilka svenskar? kolla om dom efterlängtade också betalar tv licens?
Skrivet 6 feb 2012 16:25 bisser messer (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Efterlängtad tv kanal för vilka svenskar? kolla om dom efterlängtade också betalar tv licens?
Det är web-tv, pucko!
Skrivet 6 feb 2012 16:56 GRIGHO (Ej registrerad)
Till Ha
Det här handlar inte om syrianer , det handlar om Assyrier o en Assyrisk TV kanal.
Till Saad
Vi pratar inte Arameiska, vårt språk är Assyriska med tvä dialekter öst o väst Assyriska. S:T Jakob katedralens medlemmar är Assyrier allihop så det är ingen av medlemmarna som misstycker din svartsjuka typ.
Tihe umtho Suryoyto Othoroyto, länge lever vår kära biskop Abdelahad Gallo Shabo som är modig o står upp för sitt folk, länge lever Assyria TV.
Skrivet 6 feb 2012 18:08 ankan (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Turken (Ej registrerad) skrev:
Den dagen Sverige och svenskar accepterar oss som svenskar och vill att vi assimileras, så kommer invandrare assimileras. Kolla bara på USA man är amerikan om man är medborgare och man blir inte kallad invandrare.
Kan ju bara tala om för dig att Finländare ej är axepterade ännu. Ändå så kom dom på 60 talet. Finländare kallas för Finnar, vilket va ett själsord på en tiden. man kan jämföra tex att man säger svartskalle med finnjävel. Det är inte roligt att bli kallad det. Så rasims mot finnländare finns än i dag. Men samtidigt finns det folk o fä som säger jävla Svenne, det är omvänd rasist. Så många som kastar sten i glashus..... Hur många tänker på andra o inte bara på sig själv????????????????????? Många många många
Skrivet 6 feb 2012 18:26 Jag stödjer Assyria TV (Ej registrerad)
Till alla som frågar hur detta finansieras:
Det är ganska simpelt.
1. Via medlemmarna i AMI. Dvs de associationer som är medlemmar i AMI betalar en viss summa varje år och får på så sätt rösträtt proportionellt till bidragssumman.
2. Via privatpersoner. T.ex. så samlades det in minst 300 000 kr under denna invigning från skaran som närvarade.
3. Via sponsorer. AMI är ju webb-baserat vilket betyder att sponsorintäkter kommer att rulla in via reklam på hemsidan och vissa tv-klipp.
Var det några fler frågor om hur detta finansieras? Ingen från radiotjänst kommer i alla fall att ringa hem till er och fråga om ni betalar Assyria TV...
Skrivet 6 feb 2012 19:22 Fafhrd (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Ha (Ej registrerad) skrev:
Vi flydde inte till Sverige för bli svenskar utan för att fortsätta kunna få vara kristna syrianer (dvs vara oss själva).
Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen, ett där vi behåller vår kultur och rika arv och ett med det svenska folket där vi utbildar oss, jobbar och betalar skatt och lär oss om svensk historia och kultur.
När ni är redo att se oss som jämlika svenskar så kan vi börja diskutera intergration.
"Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen"
Gör ni...det har jag inte märkt?!
Skrivet 6 feb 2012 20:56 Maria (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Ha (Ej registrerad) skrev:
Vi flydde inte till Sverige för bli svenskar utan för att fortsätta kunna få vara kristna syrianer (dvs vara oss själva).
Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen, ett där vi behåller vår kultur och rika arv och ett med det svenska folket där vi utbildar oss, jobbar och betalar skatt och lär oss om svensk historia och kultur.
När ni är redo att se oss som jämlika svenskar så kan vi börja diskutera intergration.
Fafhrd (Ej registrerad) skrev:
"Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen"
Gör ni...det har jag inte märkt?!
Dra inte alla över en kam jag är svensk
Men har föräldrar med en annan bakgrund jag följer både mina föräldrars traditioner och våra svenska traditioner .
Skrivet 6 feb 2012 23:42 Henrik (Ej registrerad)
Gnällis (Ej registrerad) skrev:
Alla ledande personer i Södertälje förnekar att staden är delad i olika folkgrupper. Denna "efterlängtade TV-kanal" är väl då ett tydligt bevis på uppdelningen. Dessutom skriver signaturen "assyrisk södertäljare" om "vårt folk" och det är helt klart inte svenskar som åsyftas trots att Södertälje ligger i Sverige. Södertälje behöver få bort denna etniska uppdelning. Ett första steg är att erkänna att den existerar nästa steg blir att ta ställning till hur ALLA skall bidra till att den avvecklas.
Assyrisk södertäljare (Ej registrerad) skrev:
Jag står inte för alla andra med assyrisk bakgrund men jag har aldrig påstått att jag är något annat än assyrier och kommer att fortsätta att göra det. Med det sagt, betyder det inte att jag älskar Sverige och är stolt över att bo här. Det visar jag genom att anpsassa mig, jobba hårt, betalar skatt och utmana de som endast utnyttjar välfärden och kräver sina rättigheter utan att bry sig om skyldigheterna, oavsett bakgrund eller tillhörighet.
Puss och kram
Till assyrisk södertäljare
Jag blir så glad att läsa vad du skriver. Tänk om all är som du, då fanns det inga problem. Kramar från en ursvensk
Skrivet 7 feb 2012 01:01 Pewe (Ej registrerad)
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Ha (Ej registrerad) skrev:
Vi flydde inte till Sverige för bli svenskar utan för att fortsätta kunna få vara kristna syrianer (dvs vara oss själva).
Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen, ett där vi behåller vår kultur och rika arv och ett med det svenska folket där vi utbildar oss, jobbar och betalar skatt och lär oss om svensk historia och kultur.
När ni är redo att se oss som jämlika svenskar så kan vi börja diskutera intergration.
Fafhrd (Ej registrerad) skrev:
"Vi syrianer klarar av att kunna leva i två samhällen"
Gör ni...det har jag inte märkt?!
Klart vi gör men vi är fööda här så vi gör det när vi reser till andra länder. Där vi respekterar deras kultur och seder .......
Skrivet 7 feb 2012 07:50 Dagab (Ej registrerad)
wow, denna stad måste ha landets mest cyniska invånare när man debatterar om vilka skattepengar som finansieras hit och dit. Att attackera folks bakgrund för att man satsar på utveckling inom själva folkgruppen.
Jag undrar egentligen varför ni samtliga som är tuffa bakom rutan inte ställer upp i politiken och gör en ändring så att våra "skattepengar" förskingras inte på sådana rörliga kostnader. Ni bör kanske satsa mer från er själva att våga se det positiva ur livets synvinkel istället för att tycka synd om er själva och peka finger åt alla håll. Största fingret kan ni ger er själva, ni har er själva att beklaga på att ni har inte lyckats att gå framåt i livet.
Gällande webb-tv, jättekul och initiativrik där pengar kommer från privat personer och företag.
Skrivet 7 feb 2012 09:25 Jockey (Ej registrerad)
Snurrigt, det här...
Om assyriern inte kallar sig svensk "värnar han om sin kultur och sina rötter" och om jag då i logikens namn håller med om att han inte är svensk kallas jag "rasist", då är assyriern helt plötsligt lika "svensk" som jag hävdar mig vara? När jag samtidigt kallar mig "svensk" heter det att "det inte finns några svenskar, alla är vi invandrare". Då är alltså assyriern den egentliga "svensken" och jag "invandraren"?
Att med tvång frånta assyrierna deras identitet och tvinga dem att vara svenskar mot deras vilja, är det den officiella politiken som etablissemanget saluför? I så fall behövs inte SD.
Skrivet 7 feb 2012 09:28 Jockey (Ej registrerad)
Turken: "Kolla bara på USA man är amerikan om man är medborgare och man blir inte kallad invandrare."
Indianerna kanske inte har något ord för "invandrare" och därmed inte kan göra sina röster hörda från reservaten de sitter i, vad vet jag?
Skrivet 7 feb 2012 10:24 Assyrisk södertäljare (Ej registrerad)
Jockey (Ej registrerad) skrev:
Snurrigt, det här...
Om assyriern inte kallar sig svensk "värnar han om sin kultur och sina rötter" och om jag då i logikens namn håller med om att han inte är svensk kallas jag "rasist", då är assyriern helt plötsligt lika "svensk" som jag hävdar mig vara? När jag samtidigt kallar mig "svensk" heter det att "det inte finns några svenskar, alla är vi invandrare". Då är alltså assyriern den egentliga "svensken" och jag "invandraren"?
Att med tvång frånta assyrierna deras identitet och tvinga dem att vara svenskar mot deras vilja, är det den officiella politiken som etablissemanget saluför? I så fall behövs inte SD.
Jag tycker att du ska kalla dig för vad du själv identifierar dig som och samtidigt tillåta andra att identifiera sig i det namn de själva ser sig som.
Jag kommer aldrig kalla dig för rasist om du tycker olika. Jag kommer endast att kalla dig för rasist för att du ser din ras (inkl etnisk tillhörighet eller whatever) mer överlägsen än min. Allt annat som klassas som rasistisk ser jag som fördomsfullt eller resultat av dålig erfarenhet av ett visst grupp som försvinner när vi väl träffar och lär känna andra som tillhör den gruppen, om det är etnisk, religiöst, område eller annat som leder till diskriminering.
Hur som haver. Grattis AssyriaTV och jag hoppas att ni tar upp ämnen som de andra sattelitkanalerna inte vågar eller har förstått sig på är viktigt.
Skrivet 7 feb 2012 10:33 en ointegrerad invandrare (Ej registrerad)
Många, som jag förmodar "helsvenskar", kommenterar att syrianer/assyrier inte "integrerat" sig, att de lever i parallell samhällen m.m.
Så här är det, i era ögon, ni ("helsvenskar"), kommer en invandrare aldrig någonsin kunna bli betraktad som just SVENSK. Det spelar ingen roll att man heter Sven Svensson och bor i ett rött hus med vita knutar och firar midsommar varje år. Den här personen, Sven Svensson, som faktiskt är den mest integrerade "invandraren", som faktiskt har lämnat bakom sig sitt språk, sitt förflutna, sina traditioner och pratar klockren svenska utan brytning kommer aldrig någonsin att betraktas som en fullvärdig svenk. Han har en annan hår- eller hudfärg. TYVÄRR!
Så gör verkligen er själva, och alla andra en tjänst. Kom inte och prata om integration. För i era ögon är en invandrare ALLTID en invandrare och kommer aldrig räknas som en svensk i fullvärdig mening.
Skrivet 7 feb 2012 12:10 håller med (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
"den finansieras av privatpersoner och andra organisationer", svarar Insatt. Så då kan jag också vara säker på att dessa privatpersoner och organisationer inte är finansierade via våra skatter, eller?
Det är inte så att jag missunnar någon folkgrupp att ha en egen TV-kanal, jag är bara så trött på att vi skattebetalare skall stå för allt som folk önskar sig oavsett om det handlar om svenskar eller invandrare.
E (Ej registrerad) skrev:
Då undrar jag Bengt.
Hur mycket skattepengar inbringar du egentligen genom att kommentera artiklar på nätet 24/7 på sidor som LT, Folket (m.f)?
Du verkar ha mycket fritid.
Det bästa jag läst på länge! Tror att Bengt är det största socialfallet näst efter kungen då..för nåt jobb verkar han inte ha!
Han borde inte klanka ner på andra. Och han ställer en fråga och får ett konkret svar, men ändå ska han ifrågasätta?! Är innerligt trött på hans negativa inställning.
Skrivet 7 feb 2012 16:10 Mikko
Kim (Ej registrerad) skrev:
Jag känner inte att det är detta som stärker integreringen i samhället mellan den Assyriska folkgruppen och andra folkgrupper.
När det gäller historia så är det viktigt att känna till historien för den plats och det land som man lever i. Jag önskar att se hur den assyriska folkgruppen anstränger sig för att integrerar sig i det svenska samhället istället för att isolera sig i ett parallellsamhälle.
Turken (Ej registrerad) skrev:
Den dagen Sverige och svenskar accepterar oss som svenskar och vill att vi assimileras, så kommer invandrare assimileras. Kolla bara på USA man är amerikan om man är medborgare och man blir inte kallad invandrare.
ankan (Ej registrerad) skrev:
Kan ju bara tala om för dig att Finländare ej är axepterade ännu. Ändå så kom dom på 60 talet. Finländare kallas för Finnar, vilket va ett själsord på en tiden. man kan jämföra tex att man säger svartskalle med finnjävel. Det är inte roligt att bli kallad det. Så rasims mot finnländare finns än i dag. Men samtidigt finns det folk o fä som säger jävla Svenne, det är omvänd rasist. Så många som kastar sten i glashus..... Hur många tänker på andra o inte bara på sig själv????????????????????? Många många många
Finländare ger igen i Finland mot alla som pratar svenska
Skrivet 7 feb 2012 16:12 Tony (Ej registrerad)
Vad menar du ? (Ej registrerad) skrev:
Till Turken .. I USA är du tungen att skriva på ett dokument där du svär på heder och samvete. om invandrare som kom till Sverige ochså gjorde det och även fick genomgå samma tester som i USA för att bli medborgare i detta land Skulle vi inte ens behöva disskutera invandrarnas vara eller icke vara i detta land . Dessutom de som åker till USA för att bli medborgare bygger inte upp egna samhällen i ett redan befintligt samhälle utan respekterar landets befintliga samhällen annars är de inte välkomna . vill du att det här landet fungerar som i USA ? inte mig emot
Hahaha....bygger inte egna samhällen, ska jag nämna några välkända???
Bronx, China town, little italy.....
Skrivet 7 feb 2012 16:18 Tony (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Efterlängtad tv kanal för vilka svenskar? kolla om dom efterlängtade också betalar tv licens?
Det finns en massa program på SVT från UR med finska språket kolla gärna om all med det språket också betalar tv licens
Skrivet 7 feb 2012 18:30 Malle (Ej registrerad)
Som vanligt blir det "paj kastning" när det e sådana här artiklar...Vilka vinner?? Dom vita eller dom svarta???
Skrivet 7 feb 2012 18:38 2012 (Ej registrerad)
För min del är det helt ointreesant! Inte ett dugg efterlängtad. Nä visa lite nya tv- serier istället, än sånt där skit!
Skrivet 7 feb 2012 22:55 Gich (Ej registrerad)
Vad än vi invandrare gör så kommer Svenskarna inte gilla...så det är normalt att ni är mot detta. Lycka till Assyrian TV...
Skrivet 8 feb 2012 04:54 Finsk medborgare (Ej registrerad)
Perkele (Ej registrerad) skrev:
Efterlängtad tv kanal för vilka svenskar? kolla om dom efterlängtade också betalar tv licens?
Tony (Ej registrerad) skrev:
Det finns en massa program på SVT från UR med finska språket kolla gärna om all med det språket också betalar tv licens
Batalar dubbla TV licenser! En till Finland via skatten, andra till Sverige. Vill du ha licens Nr?
SVT och UR med finska kan mycket väl strykas ur tablån. Ta säden som den är dit man kommer!
Skrivet 8 feb 2012 07:07 dagab (Ej registrerad)
2012 (Ej registrerad) skrev:
För min del är det helt ointreesant! Inte ett dugg efterlängtad. Nä visa lite nya tv- serier istället, än sånt där skit!
det är webb-tv, det visas på internet....dags att sluta o sniffa på t-sprit?? hahaha
Skrivet 8 feb 2012 12:18 Tony (Ej registrerad)
Sadd (Ej registrerad) skrev:
Jag och de flesta språkforskare i hela världen med mig tror att Assyriska språket är utdött!Vilket språk kommer de tala i kanalen Arameiska med häftiga benämningar så som ny ,öst väst mm mm eller kurdiska eller suriunaniska??? Viket samanträffande att detta jippo sker när biskopen är förlamad efter stroke och på sjukhus!Vad säger han om detta att "Assyriska " börjar dominera i hans Syrisk ortodoxa kyrka ? Jag tror att väldigt många av medlemmarna i St Jacob ogillar detta !Men framtiden får utvisa vilket de får agera med fötterna i så fall det finns flera alternativ!
Sadd du och de flesta "språkforskare" tror att det assyriska språket är utdött?? Bra att du också tillhör gruppen självutnämnda forskare.
Detta "jippo" skedde samtidigt som minnesdagen av Naum Faik och denna minnesdag har firats i decennier innan biskopen. Eftersom Assyriska föreningens lokaler inte återställts efter den anlagda branden så valde föreningen att hyra kyrkans lokaler och Assyria Tv valde att inviga tvkanalen samtidigt.
Undrar vad patiriarken säger om detta att Indiska dominerar i hans Syrisk ortodoxa kyrka?
Varken biskopen, patiriarken kan gå emot den kristna tron eller Syrisk ortodoxa kyrkans trosbekännelse. Varken Jesus eller kyrkan har emot att assyrier eller andra folkslag bekänner den Syrisk ortodoxa tron.
Lukas 4:40 "Vid solnedgången kom alla till honom med dem som led av olika sjukdomar, och han lade händerna på var och en av dem och botade dem."
Jesus frågade inte om hudfärg, kön, politisk syn eller religion. Jesus helade alla.
Skrivet 18 feb 2012 23:40 sam (Ej registrerad)
men gud assyriatv fattar ingenting är ni syrianer eller vad vi är väldigt trötta på sånna konstiga nam