Fornbacka fritidsgård stängd efter hot
Fornbacka fritidsgård har ännu en gång tvingats stänga på grund av hot. Hur länge gården förblir stängd den här gången är det ingen som vet.
Relaterat
I veckan tvingades fritidsgården stänga av arbetsmiljöskäl.
– Det har varit en hotfull situation mot personalen med bland annat skadegörelse mot privata bilar, säger kultur- och fritidschef Staffan Jonsson.
Han säger att kommunen tillsammans med facket bestämt att stänga gården för personalens säkerhets skull.
– Vi vill inte stänga och hoppas kunna fortsätta med viss verksamhet och speciella arrangemang, men gården kommer inte vara regelbundet öppen, säger Staffan Jonsson som inte kan säga när den kan öppna igen.
Hur påminner det här om tidigare gånger då gården varit stängd?
– Jag kan inte uttala mig om det är samma personer och/eller motiv som förut eftersom vi inte vet vad som ligger bakom.
Vad händer nu?
– Vi har samarbete med polis, fältare, kommunens säkerhetsavdelning och företagshälsan för personalen. Ungdomarna hänvisar vi till kommunens andra gårdar.
Hewan Temesghen, chef för Ung fritid, säger att situationen är allvarlig men inte alarmerande.
– Jag hoppas att det kan komma något gott ur det hela. Att Fornhöjdens unga söker sig till andra gårdar, att det blir ett sätt att skapa integration där man vågar
sig utanför sin egen stadsdel, säger hon.


3 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 feb 2012 20:03 bengt (Ej registrerad)
"– Jag hoppas att det kan komma något gott ur det hela. Att Fornhöjdens unga söker sig till andra gårdar, att det blir ett sätt att skapa integration där man vågar sig utanför sin egen stadsdel, säger hon"
Påminner en hel del om kvarteret Sveved i Malmö där slöddret tagit över samhällsfunktionerna. Även Malmö är en socialistisk katastrof. Hur många tokdårar hänger kavar vid detta 2014?
Skrivet 10 feb 2012 20:09 trött på daltet (Ej registrerad)
Jaha, nu är det dax att stänga igen, varför har inte dom andra gårdarna stängt någon gång när det händer saker.Vad är det med personalen kan dom inte reda ut problemen. Måste man stänga varje gång en unge förstör. Ta tag i problemet te.x Ungen har väl föräldrar som bör få reda på vad han/hon sysslar med. Sluta att dalta.
Skrivet 10 feb 2012 20:20 Eva (Ej registrerad)
Vad är det man tolkar som hot, och vad är det man sagt?
Annars brukar bortförklaringen
av illdåd bestå i att: vi har ju ingen lokal.
Skrivet 10 feb 2012 20:22 Habib (Ej registrerad)
"Att Fornhöjdens unga söker sig till andra gårdar, att det blir ett sätt att skapa integration där man vågar
sig utanför sin egen stadsdel, säger hon."
Verkar som om inte chefen för fritidsgårdarna har koll på läget. Problemet är väl inte att de inte vågar sig utanför området, utan att ingen annan vågar sig in!!
Skrivet 10 feb 2012 20:28 En urgammal fritidsledare (Ej registrerad)
Stäng!
Skrivet 10 feb 2012 20:28 Karin (Ej registrerad)
Någon borde ju snacka med personalen på Ronna fritidsgård, de hade väl liknande problem för ett par år sedan.
Personalen där är kunnig och har en kanon relation till ungdomarna och de boende. Ser en massa ungdomar i gröna jackor som brukar dela ut reklam och diverse parkarbeten när vädret tillåter.
Så vitt jag vet så blomstrar den gården nu och det har väl aldrig varit så lungt i Ronna som på senare tid?
Hur har de gjort för att vända den negativa trenden?
Någon borde ju ta reda på detta och skicka ett par råd till fornhöjden.
Skrivet 10 feb 2012 20:35 Dani (Ej registrerad)
"Hewan Temesghen, chef för Ung fritid, säger att situationen är allvarlig men inte alarmerande."
Nähe, situationen har uppståt ca 20+ggr men den är inte alarmerande?
Hur många ggr till måste det hände för att bli det då undrar man?
Skrivet 11 feb 2012 01:04 Jonathan (Ej registrerad)
Haha alltså vad är det med er kommentatorer här inne egentligen? Ni klagar ju på exakt allt som händer. Är friditsgården öppen så daltas det med ungdomar för dom ska minsann inte ha några förmåner och när den stängs pga hot så sitter ni hemma och tycker inte att hoten är tillräckligt allvarliga (utan att ens veta vad det är som har hänt).
Min fråga är vem som har gjort er till experter över hur exakt allt i Södertäje fungerar? Varför kan ni inte bara läsa artikeln och inse att de som jobbar där troligtvis vet ganska mycker er än ni och om de väljer att stänga så gör de antagligen det av en anledning? Vad är det som är så svårt? Varför skulle det vara att "dalta"?
Finns så mycket pajaser som skriver här så snart kommer man inte ens orka gå in och läsa mer för man blir ju deprimerad av allt skit som skrivs. Det är alltid lätt att vara expert bakom skärmen.
Skrivet 11 feb 2012 07:16 skönt (Ej registrerad)
Den sjunkande staden,,,Nu finns inte Astra och Scania längre,då är staden längst nere på botten
Skrivet 11 feb 2012 07:18 bengt (Ej registrerad)
Varför inte skicka "arbetsmiljöskälen" på någon form av uppfostringsanstallt. Samtidigt så skall man sätta press på föräldrarna genom uteblivna bidrag under rådande förhållanden.
Skrivet 11 feb 2012 07:56 tarzan2 (Ej registrerad)
Kalla dit föräldrarna och informera hur deras skyddslingar uppför sig. Det är väl dags att påminna om föräldraransvar om det kan förhindra att kriminaliteten utveckas. Håll stängt det finns ingen anledning att ta skit.
Skrivet 11 feb 2012 08:05 Jo (Ej registrerad)
ja ungdomarna idag vill inte ha ungdomsgår Dom vill bara vara ute o förstöra
Nä sätt dit alla som gör jävelskap så dom riktiga skötsamma ungdomarna har någonstans att vara
Skrivet 11 feb 2012 08:48 Mustafa (Ej registrerad)
Vad hände med uttrycket : "Ge oss en fritidsgård!!" ?
Skrivet 11 feb 2012 11:15 Fd Fornhöjdare (Ej registrerad)
Tråkigt att läsa sådant om sin gamla fritidsgård :( När jag växe upp var det ganska lugnt iallafall. Visst fanns det småbus, men ändå en gemenskap. Fredagsdisco och lunchsdisco det var grejer det!
Hoppas det öppnar igen så ungdomarna har någonstans att ta vägen! Tyvärr drabbar det alla och mer skadegörelse på andra ställen då ungdomarna inte har någonstans att ta vägen!
Skrivet 11 feb 2012 11:57 Roger (Ej registrerad)
Så ni ni tror att det blir bättre av att stänga gården. Det blir ju bara värre då när ungdomarna inte har någonstans att gå. på fritidsgården har ni ju koll på dom i alla fall. Det är ju ni själva som som e så fega och kan inte ta en konflikt. Byt jobb för f-n.
Skrivet 11 feb 2012 12:52 ronnatjej (Ej registrerad)
varför var inga av era reportrar på Rösberga fritidsgård och såg vad bra vi ungdomar i Ronna/Lina kan vara också, varför kommer ni bara för att skriva dumma grejer?
I går hade vi alla hjärtansdag fest och det var ca 200 pers där och inget dumt hände, vi hade hur kul som helst!
Bästa fritidsgården med de bästa ledarna och bästa ungdomarna!!!!
Skrivet 11 feb 2012 13:15 Robert Karlsson (Ej registrerad)
ronnatjej (Ej registrerad) skrev:
varför var inga av era reportrar på Rösberga fritidsgård och såg vad bra vi ungdomar i Ronna/Lina kan vara också, varför kommer ni bara för att skriva dumma grejer?
I går hade vi alla hjärtansdag fest och det var ca 200 pers där och inget dumt hände, vi hade hur kul som helst!
Bästa fritidsgården med de bästa ledarna och bästa ungdomarna!!!!
Jag håller med dig det rapporteras alldeles för lite om positiva saker. Kul att höra att ni hade en rolig och trevlig fest!
Skrivet 11 feb 2012 13:19 Peter Carlsson (Ej registrerad)
ronnatjej (Ej registrerad) skrev:
varför var inga av era reportrar på Rösberga fritidsgård och såg vad bra vi ungdomar i Ronna/Lina kan vara också, varför kommer ni bara för att skriva dumma grejer?
I går hade vi alla hjärtansdag fest och det var ca 200 pers där och inget dumt hände, vi hade hur kul som helst!
Bästa fritidsgården med de bästa ledarna och bästa ungdomarna!!!!
Nu blir jag glad =)
Skrivet 11 feb 2012 14:13 Make my day (Ej registrerad)
Kan någon tala om för mig vilken grupp som skall integreras?
Skrivet 11 feb 2012 14:23 Thomas M (Ej registrerad)
Eva (Ej registrerad) skrev:
Vad är det man tolkar som hot, och vad är det man sagt?
Annars brukar bortförklaringen
av illdåd bestå i att: vi har ju ingen lokal.
Haha, klockrent!
http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw
Skrivet 11 feb 2012 14:25 allmänheten har fått nog (Ej registrerad)
Jonathan (Ej registrerad) skrev:
Haha alltså vad är det med er kommentatorer här inne egentligen? Ni klagar ju på exakt allt som händer. Är friditsgården öppen så daltas det med ungdomar för dom ska minsann inte ha några förmåner och när den stängs pga hot så sitter ni hemma och tycker inte att hoten är tillräckligt allvarliga (utan att ens veta vad det är som har hänt).
Min fråga är vem som har gjort er till experter över hur exakt allt i Södertäje fungerar? Varför kan ni inte bara läsa artikeln och inse att de som jobbar där troligtvis vet ganska mycker er än ni och om de väljer att stänga så gör de antagligen det av en anledning? Vad är det som är så svårt? Varför skulle det vara att "dalta"?
Finns så mycket pajaser som skriver här så snart kommer man inte ens orka gå in och läsa mer för man blir ju deprimerad av allt skit som skrivs. Det är alltid lätt att vara expert bakom skärmen.
Att inläggen är negativa beror naturligtvis att vi läst om allt skit som de kriminella ungdomarna ställer till med på gårdarna tusentals gånger. Jag instämmer med de som anser att bägaren har runnit över nu. Stäng gården och sluta dalta med de kriminellt belastade. Om gården är öppen eller stängd verkar inte heller spela ngn roll. Bilar brinner ändå. Sänk straffåldern och börja använda lagen och stoppa in virrpannorna där de hör hemma.
Skrivet 11 feb 2012 14:35 Malle (Ej registrerad)
Varför vill man förstöra för sig själv? Fritidsgården e ju t för ungdomar o dom förstör...VARFÖR??? Vad e de som fattas i huve...Jag blir så less o arg när ja läser sånt här skit! Samtidigt läser man hur bra de funkar p Ronna/Lina, då blir ja glad o varm av glädje!!!! LT skriv om nåt glädjande o nåt som funkar nån gång!!! Så att hoppet hålls levande! Hoppet om S-tälje....
Skrivet 11 feb 2012 17:29 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Det är bara att konstatera, Södertälje är en förstörd stad. Det bor är alldeles för många ociviliserade människor, som inte vet hur man beter i ett samhälle. Kan man inte sköta sig, skall man absolut inte ha några förmåner. Var finns föräldrarna till dessa gangsterungar. För att få respekt skall man har gjort sig förtjänt av det.
Skrivet 11 feb 2012 20:35 Joggi (Ej registrerad)
Undrar varifrån dessa kommer och varför behöver de integreras??
Skrivet 11 feb 2012 21:43 Ananymous (Ej registrerad)
Roger (Ej registrerad) skrev:
Så ni ni tror att det blir bättre av att stänga gården. Det blir ju bara värre då när ungdomarna inte har någonstans att gå. på fritidsgården har ni ju koll på dom i alla fall. Det är ju ni själva som som e så fega och kan inte ta en konflikt. Byt jobb för f-n.
du e king, bästa kommentaren, personalen är där bara för pengar dom e fega dom bryr sig inte om ungdomarna.
Skrivet 12 feb 2012 00:13 Ronnatjej (Ej registrerad)
Karin (Ej registrerad) skrev:
Någon borde ju snacka med personalen på Ronna fritidsgård, de hade väl liknande problem för ett par år sedan.
Personalen där är kunnig och har en kanon relation till ungdomarna och de boende. Ser en massa ungdomar i gröna jackor som brukar dela ut reklam och diverse parkarbeten när vädret tillåter.
Så vitt jag vet så blomstrar den gården nu och det har väl aldrig varit så lungt i Ronna som på senare tid?
Hur har de gjort för att vända den negativa trenden?
Någon borde ju ta reda på detta och skicka ett par råd till fornhöjden.
Jag håller me Karin. De kan väl kolla hur de på rösberga e. de behöver fler bra fritidsledare som e som Ibbe. Finns det bra fritidsledare som e bra så ser ju ungdomarna upp till de.
Skrivet 12 feb 2012 03:27 Hatey (Ej registrerad)
Tydligen är det som vanligt för lite fritidsgårdar, det verkar som man måste ha en tre-fyra stycken som kan rotera när nån/några är sönderslagna och personalen hotade. Luktar som strukturell rasism om du frågar mig...
Eshan Noorozi sa ju i SVT Debatt bara för några dar sen att ungdomar idag behöver mycker mer stimulans än för bara 15-20 år sen, varför inte försöka få Disney att etablera nästa Euro-Disney i Södertälje? Bara det är fixat så är jag säker på att betygen i Södertäljes skolor åter skjuter i höjden från dess katastrofala nivåer och att segregationen bryts!
Under tiden kan ju all Södertäljebor njuta av mångkulturen. Utan den hade vi faktiskt inte haft pizza eller kebab! Fast kebab hade väl dom flesta även innan dom flyttade in om man ser på befolkningsstatistiken...
Skrivet 12 feb 2012 03:54 Johnny (Ej registrerad)
Det är otroligt vad mycket kriminalitet det är som händer i Sverige idag. Var enda lokaltidning jag läser så är det alltid ett antal brott som har skett.
Det mångkulturella samhället har nu utvecklats till det mångkriminella samhället och nu måste svenska folket arbeta tills de blir 75 år gamla för att betala kalaset, trots världen högsta skatteförtryck.
Politikerna har blåst oss på vår pension.
Skrivet 12 feb 2012 09:06 Olle (Ej registrerad)
Även om Astra och Scania försvinner så har ju Södertälje den så lönsamma mångkulturen att luta sig mot.
Skrivet 12 feb 2012 09:07 realist (Ej registrerad)
Mångkultur... Game Over
Signatur "ronnatjej" kul att ni hade det roligt. Förr i tiden var det dock normalt att man alltid gick ut och hade kul på lokal, utvecklingen är tragisk.
Hewan Temesghen du borde bli sparkad, vad är det du säger i artikeln?! helt verklighetsfrånvänd tror du på det du själv säger
Skrivet 12 feb 2012 09:18 Realisten (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
"- Jag hoppas att det kan komma något gott ur det hela. Att Fornhöjdens unga söker sig till andra gårdar, att det blir ett sätt att skapa integration där man vågar sig utanför sin egen stadsdel, säger hon"
Påminner en hel del om kvarteret Sveved i Malmö där slöddret tagit över samhällsfunktionerna. Även Malmö är en socialistisk katastrof. Hur många tokdårar hänger kavar vid detta 2014?
Så är väl hela södertäljes situatation, stäng södertälje så att invånarna måste skapa integration med övriga städer i sverige så att inte bråken i södertälje fortsätter. Södertäljenätverket är långt ifrån spräckt.
Skrivet 12 feb 2012 09:21 Stefan (Ej registrerad)
ronnatjej (Ej registrerad) skrev:
varför var inga av era reportrar på Rösberga fritidsgård och såg vad bra vi ungdomar i Ronna/Lina kan vara också, varför kommer ni bara för att skriva dumma grejer?
I går hade vi alla hjärtansdag fest och det var ca 200 pers där och inget dumt hände, vi hade hur kul som helst!
Bästa fritidsgården med de bästa ledarna och bästa ungdomarna!!!!
Jag tycker också att det här var jättekul att höra och du gjorde mig glad med ditt inlägg :)
Det är kul att läsa när ungdomar har roligt de förtjänar ni!
Skrivet 12 feb 2012 09:33 kkjljhj (Ej registrerad)
http://www.youtube.com/watch?v=f0y3_CCpXxo&feature=player_embedded
Skrivet 12 feb 2012 09:45 R Ericsson (Ej registrerad)
Om man jämför Lidingö och Södertälje
Lidingö aldrig styrt av såssar = som Sörgården ett paradis
Södertälje alltid styrt av såssepampar = en mångkulturell gangsterstad
Skrivet 12 feb 2012 13:09 Elsa (Ej registrerad)
Tycker att läsarna av kommentarerna här ska notera att det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna använder en sådan här händelse för sina egna politiska syften. De överdriver och vill uppmuntra till främlingsfientlighet.
Skrivet 12 feb 2012 13:43 bengt (Ej registrerad)
Nu är det väl knappast "det högerextremistiska" partiet Sverigedemokraterna som raserar Sveriges städer. Snarare så är det vänsterextremisternas skyddslingar, ivrigt påhejade av etablissemanget.
Skrivet 12 feb 2012 15:08 Ronna4ever (Ej registrerad)
Tycker att det är jätte bra att ni nämner våran gård Rösberga som en bra exempel och visst våra ledare kan säkert hjälpa till. MEN ni får inte ta våra ledare ifrån oss nu när vi äntligen har vuxna som man kan lita på och som lyssnar på oss unga!!!!
Ibbe, Alex, Natalie, Rofe & Nabil: NI ÄR DE BÄSTA FRITIDSLEDARNA SOM FINNS!!!!!!
Skrivet 12 feb 2012 16:06 agt (Ej registrerad)
Och det enda man begär är att man uppför sig.
Skrivet 12 feb 2012 16:28 Karin (Ej registrerad)
Elsa (Ej registrerad) skrev:
Tycker att läsarna av kommentarerna här ska notera att det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna använder en sådan här händelse för sina egna politiska syften. De överdriver och vill uppmuntra till främlingsfientlighet.
Instämmer vad du säger "Elsa". Man kan notera att en del av kommentarerna här egentligen inte direkt berör själva händelsen utan förstorar upp det för att kasta skit på Södertälje som stad. Ett ofta återkommande skitord om staden är Slöddertälje. Motivet är, från det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna, att sprida oro och rädsla hos invånarna för främlingar och invandrare. Notera t.ex vad sign. "bengt" här flera gånger per dag vräker ut sig om Södertälje som stad. Det är inga vackra ord precis. Men så är han ju också en representant från det högerextremistiska partiet. Partiet har ett principprogram som kan jämföras med de nynazistiska strömningar som finns i vissa länder i Europa idag. Det är ett ofta använt knep från sådana personer och partier att sprida främlingsfientliga budskap för att tillgodose egna politiska syften.
Skrivet 12 feb 2012 20:38 tala är silver tiga är guld (Ej registrerad)
Elsa (Ej registrerad) skrev:
Tycker att läsarna av kommentarerna här ska notera att det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna använder en sådan här händelse för sina egna politiska syften. De överdriver och vill uppmuntra till främlingsfientlighet.
Karin (Ej registrerad) skrev:
Instämmer vad du säger "Elsa". Man kan notera att en del av kommentarerna här egentligen inte direkt berör själva händelsen utan förstorar upp det för att kasta skit på Södertälje som stad. Ett ofta återkommande skitord om staden är Slöddertälje. Motivet är, från det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna, att sprida oro och rädsla hos invånarna för främlingar och invandrare. Notera t.ex vad sign. "bengt" här flera gånger per dag vräker ut sig om Södertälje som stad. Det är inga vackra ord precis. Men så är han ju också en representant från det högerextremistiska partiet. Partiet har ett principprogram som kan jämföras med de nynazistiska strömningar som finns i vissa länder i Europa idag. Det är ett ofta använt knep från sådana personer och partier att sprida främlingsfientliga budskap för att tillgodose egna politiska syften.
PÅ vilket sätt är SD högerextremt och främlingsfientligt? Kan ni förklara? Är sd fientligt inställda till alla de inte känner? Nazister, nu får ni väl ändå ge er Karin-Elsa! Ange ngt som sd gjort som skulle kunna betraktas som nazistiskt.
Skrivet 13 feb 2012 07:52 tarzan2 (Ej registrerad)
Roger (Ej registrerad) skrev:
Så ni ni tror att det blir bättre av att stänga gården. Det blir ju bara värre då när ungdomarna inte har någonstans att gå. på fritidsgården har ni ju koll på dom i alla fall. Det är ju ni själva som som e så fega och kan inte ta en konflikt. Byt jobb för f-n.
Kräv att föräldrarna skall vara närvarande så de lär känna sina barn.
Inga kommer in utan att minst en förälder med sig
Skrivet 13 feb 2012 08:06 Eva (Ej registrerad)
Elsa (Ej registrerad) skrev:
Tycker att läsarna av kommentarerna här ska notera att det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna använder en sådan här händelse för sina egna politiska syften. De överdriver och vill uppmuntra till främlingsfientlighet.
Karin (Ej registrerad) skrev:
Instämmer vad du säger "Elsa". Man kan notera att en del av kommentarerna här egentligen inte direkt berör själva händelsen utan förstorar upp det för att kasta skit på Södertälje som stad. Ett ofta återkommande skitord om staden är Slöddertälje. Motivet är, från det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna, att sprida oro och rädsla hos invånarna för främlingar och invandrare. Notera t.ex vad sign. "bengt" här flera gånger per dag vräker ut sig om Södertälje som stad. Det är inga vackra ord precis. Men så är han ju också en representant från det högerextremistiska partiet. Partiet har ett principprogram som kan jämföras med de nynazistiska strömningar som finns i vissa länder i Europa idag. Det är ett ofta använt knep från sådana personer och partier att sprida främlingsfientliga budskap för att tillgodose egna politiska syften.
Och så var det åter igen dags för.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
Skrivet 13 feb 2012 09:30 adam (Ej registrerad)
Till signaturerna Eva och Karin vill jag bara påpeka att socialdemokraterna i Danmark har en betydligt striktare invandrings- och asylpolitik än SD. Även norska Arbeiderpartiet han minskat invandringen rejält för att rädda välfärden.
(Liksom naturligtvis en rad regeringspartier ute i Europa. Partido Popular i Spanien, de konservativa i Storbritannien etc...)
Varför kallas inte dessa partier för högerextremister? Varför är det högerextremism att vilja minska massinvandringen i Sverige, när invandringen minskas i SAMTLIGA länder ute i Europa? Förklara gärna, för jag fattar inte.
Skrivet 13 feb 2012 12:01 Eva (Ej registrerad)
Till Adam!
Jag hoppas att du menar Elsa och Karin.
Jag håller med dig.
Till Elsa och Karin skickade jag en länk som rör deras "argumenation"
Skrivet 13 feb 2012 14:39 bengt (Ej registrerad)
Damerna Elsa och Karin är djupt okunniga om Sverigedemokraterna, dess medlemmar och politik. Den politik de kallar för extremistisk är samma politik som tillämpas i våra nordiska grannländer. SD är det enda partiet i Sveriges Riksdag som tar parti för Israel. Av SD:s 20 riksdagsledamöter har fyra judiska anor, dvs en femtedel, det partiet kallar djup okunniga för nazistiskt.