SÄLJES: Jättestor heliumballong
Det kan vara slutfluget för Tom Tits heliumballong. Tom Titschefen ska nu undersöka om den går att sälja.
Relaterat
– Ballongen har varit en dålig affär för Tom Tit. Den har inte gett ett så stort värde för verksamheten som vi hade hoppats och svåra väderförhållanden har gjort att den inte kunnat vara uppe i luften så mycket som vi önskat, säger styrelseordföranden för Tom Tit, Peter Karlberg (S).
Ballongen köptes begagnad och det har varit svårt att få tag i reservdelar vilket lett till långa uppehåll i verksamheten, enligt Karlberg.
När den lyfte på sensommaren 2010 var det det första lyftet på två år.
Därför har politikerna i styrelsen gett vd Björn Edlund uppdrag att undersöka möjligheten att sälja ballongen.
– Men kan vi inte få den såld till det pris vi vill ha säljer vi inte. Då måste vi försöka hitta på vägar att få ännu fler passagerare. Kanske ha den på en annan plats, till exempel Maren. Och då gärna i samarbete med någon annan intressent, säger Björn Edlund.
Han sticker inte under stol med att han gillar ballongen och gärna skulle ha den kvar.
– Men den kräver mycket personal och vi måste naturligtvis väga attraktionen mot kostnaden. Så jag ska nu börja undersöka hur möjligheterna för försäljning ser ut. Det finns ju inte massor av intressenter för köp av heliumballonger, säger Björn Edlund.


3 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 feb 2012 07:49 Tummen (Ej registrerad)
Så konstigt är det väl ändå inte att det inte är populärt? Först ska man betala 195kr per person i inträde och därefter kostade ballongen en förmögenhet per gång att åka.
Skulle säkert ge mer intäkter med ett lägre pris. Fler åkande ger ändå en större summa pengar än få resor till tokpriser.
Skrivet 20 feb 2012 09:09 Nattvandraren (Ej registrerad)
TomTit har ju bara öppet dagtid då allt folk jobbar, samt skolklasserna som kommer tycker det är svin-dyrt att åka upp i den..
Även om man vill äta där MÅSTE man betala 195:- i entre.
HELT sjukt drivet av kommun.
En fråga nu. Ingår reklamen på ballongen OM man köper den??
Med telje på den är den inte mycket värd då.....
Skrivet 20 feb 2012 09:34 Ags (Ej registrerad)
Håller helt med!
Skrivet 20 feb 2012 10:00 Det hade vi ingen aaaning om! (Ej registrerad)
Dåligt väder. Svårt att hitta reservdelar. Personalkrävande.
En normalt funtad organisation hade räknat ut detta INNAN man köpte ballongen och med de förutsättningarna hade ett köp aldrig genomförts.
Skrivet 20 feb 2012 10:54 Mia (Ej registrerad)
Nattvandraren (Ej registrerad) skrev:
TomTit har ju bara öppet dagtid då allt folk jobbar, samt skolklasserna som kommer tycker det är svin-dyrt att åka upp i den..
Även om man vill äta där MÅSTE man betala 195:- i entre.
HELT sjukt drivet av kommun.
En fråga nu. Ingår reklamen på ballongen OM man köper den??
Med telje på den är den inte mycket värd då.....
Hej, en rättelse bara. Du behöver inte betala entré om du bara vill äta på restaurangen. Och jag kan verkligen rekommendera den lunchrestaurangen, supergott!
Skrivet 20 feb 2012 12:02 Kjell-Åke Jonsfjord (Ej registrerad)
Den berörda ballongen är en av den tidigare vd:n Klas Fresk:s "kreativa" experiment. En kostnad på över en miljon som belastar Södertäljes skattebetalare. Det torde vara hög tid att ifrågasätta denna vällovliga men förlustbringande verksamhet.
Skrivet 20 feb 2012 12:30 "Freskt" vågat... (Ej registrerad)
..och långt ifrån hälften vunnet.
Säg, är det inte fantastiskt hur mycket rubbade och dyra beslut som tagits i den här stan de senaste 15-20 åren?
Inte så konstigt att det knappt går att hitta en (normal) ung människa som går i gymnasiet, som ens överväger att jobba eller bo här när dom gått klart sin utbildning.
Tack alla ni idioter i maktställning som så noggrant har sabbat allt bra i den här stan. Tack så j*vla mycket!
Skrivet 20 feb 2012 12:45 Ingela (Ej registrerad)
För ett antal år sedan publicerade LT en artikel vari jag ansåg att om man bara ville åka upp i ballongen skulle man inte behöva betala fullt inträde. Dåvarande personalen lovade att det skulle bli så. Men därefter blev ballongen kvar på marken ....
Skrivet 20 feb 2012 15:16 Gunilla B (Ej registrerad)
Herregud vad dumt. Först köpte man in en svindyr ballonghistoria. Sedan fick man inte upp den. Flera år gick och kommungubbarna och Tom Tit fick inte upp ballongen i luften. (Hur svårt ska det vara? Hade Klas Fresk hoppat upp i korgen??). På stan gick "snacket" -den är inte säker!
Och när man äntligen fick den i luften och brukat den en säsong, vad händer då? Jo, man överväger att sälja den??? Korkat! Tack för mig.
Skrivet 20 feb 2012 15:31 Filibert Humla (Ej registrerad)
Det är inte klokt så mycket energi i form av artiklar och kommentarer denna ballong slukat under senaste åren. Om man kunde använda den energin till objektet så skulle den lyfta direkt. Och (ursäkta svordomen) vem f-n vill köpa en gammal heliumballong som inte funkar? Kanske kan man bygga om den till restaurang nere vid Maren....
Skrivet 20 feb 2012 16:29 jakthund (Ej registrerad)
Det kanske är styrelseordföranden för Tom Tit, Peter Karlberg
man ska göra sig av med istället för ballongen.
Jag ser att man tydligen får betala hutlösa 195kr för att kliva in där och sedan förmodligen ett nytt ockerpris om man vill upp i ballongen.
Där har vi väl svaret på varför inte ballongen går ihop.
Skrivet 20 feb 2012 17:56 ---> Filibert Humla (Ej registrerad)
Är det bättre att bara vara tyst, menar du?
Problemet ÄR just det. Folk orkar inte ens prata om all skit som pågår här:
"Men GUUUD vad ni gnäller, vi har ju ett rikt kultur och idrotts-liv åsså har vi ju torekällberget, sydpoolen och en rolig stadsfestival. Utan öl och vin."
En kriminell skitstad är vad det blivit och vi flyttar så fort vi hittat ett vettigt byte. Tyvärr är det lättare sagt än gjort för det finns ingen som vill flytta hit längre!
Skrivet 20 feb 2012 18:16 Företagare i södertälje (Ej registrerad)
På ballongen står det Telge Experiment, dom skyltar t.o.m om det.
Ett experiment att "blåsa" massa skattepengar som kunnat gått till Barn/Älderomsorgen. Bara en kommun klarar etta, skulle den varit på gröna lund skulle det varit en "kassako" för dom fö där är det öppet iaf då folk är ledig.
Bjuder er 5.000 med reklamen kvar samt 500.000 utan reklam..
Skrivet 20 feb 2012 18:24 jakthund (Ej registrerad)
Det kanske är styrelseordföranden för Tom Tit, Peter Karlberg
man ska göra sig av med istället för ballongen.
Jag ser att man tydligen får betala hutlösa 195kr för att kliva in där och sedan förmodligen ett nytt ockerpris om man vill upp i ballongen.
Där har vi väl svaret på varför inte ballongen går ihop.
Skrivet 20 feb 2012 18:44 Roffe (Ej registrerad)
Låt polisen ta över driften av ballongen så behöver dom inte ha miljöförstörande helikoptrar cirkulerande över staden.
Skrivet 20 feb 2012 20:56 Tokigt (Ej registrerad)
En ballongansvarig i en heliumballong insåg efter ett tag att han flugit vilse. Han drog ned på heliumet och sjönk till lagom höjd för att fråga en kvinna som promenerade på marken:
- Ursäkta mig, kan du hjälpa mig. Jag ska träffa en kompis om en timme och ha ett viktigt ballongmöte, men jag vet inte riktigt var jag är någonstans.
Kvinnan svarade:
- Du är i en helium ballong som svävar cirka 10 meter ovanför marken. Du befinner dig mellan 57:e och 58:e breddgraden på 18 graders longitud, ropade kvinnan.
- Du är skattebetalare va?, skrek ballongfararen tillbaka.
- Javisst, hur kunde du veta det?, svarade kvinnan.
Skrivet 20 feb 2012 20:58 Tokigt (Ej registrerad)
- Enkelt. Allt det du sade till mig är tekniskt korrekt, men jag vet inte vad jag ska göra med informationen. Faktum är att jag fortfarande inte vet var jag är och du har egentligen inte varit till mycket hjälp, sade den ansvarige ballongmannen.
Kvinnan svarade:
- Du måste vara ansvarig för den där ballongen, eller?
- Korrekt, men hur vet du det?, svarade den ansvarige.
- Inte svårt, svarade skattebetalaren. Du vet inte var du är, eller vart du ska. Du har stigit till den position där du är tack vare stora mängder helium. Du gav ett löfte som du inte har en aning om hur du ska infria, och du väntar dig att folk under dig ska lösa dina problem, sade skattebetalaren.
För säkerhets skull lade hon till:
- Faktum är att du är i exakt samma position som innan vi träffades. Men på något sätt har det blivit skattebetalarnas fel , tillade hon lakoniskt.
Skrivet 20 feb 2012 23:14 Fd. Företagare i Södertälje (Ej registrerad)
---> Filibert Humla (Ej registrerad) skrev:
Är det bättre att bara vara tyst, menar du?
Problemet ÄR just det. Folk orkar inte ens prata om all skit som pågår här:
"Men GUUUD vad ni gnäller, vi har ju ett rikt kultur och idrotts-liv åsså har vi ju torekällberget, sydpoolen och en rolig stadsfestival. Utan öl och vin."
En kriminell skitstad är vad det blivit och vi flyttar så fort vi hittat ett vettigt byte. Tyvärr är det lättare sagt än gjort för det finns ingen som vill flytta hit längre!
Håller med dig till 100% i din kommentar.
Ingen vill flytta till Södertälje, jag vet för jag har en 2:a i centrum jag inte lyckats sålt eller hyra ut trots låg hyra, Stått tom nu 7 månader.
Skrivet 21 feb 2012 05:10 Gammal fd Södertäljebo (Ej registrerad)
Ska det enda upplyftande i Södertälje säljas? Ballongen var väl det sista som höll stan ovanför lågvattenmärket. Kanske inte förresten - det var längesedan Södertälje sjönk ner i avgrunden. Ballongen var väl bara ett lamt försök att göra ett lyft som misslyckades.
Skrivet 21 feb 2012 11:46 Snö (Ej registrerad)
Fråga Nobina om de vill köpa den. De skulle kunna ha den och flyga upp Södertäljes bussar upp för backarna när det är snö... I den här stan går de ju på va skit som helst.
Skrivet 21 feb 2012 14:07 Kjell-Åke Jonsfjord (Ej registrerad)
"Kreatören" till ballongexperimentet dn tidigare vd:n Klas fresk fick strax därefter sluta med en välfylltd - kostsam - fallskärm som än i dag inte tagit mark/landat.