FP: Gör Maren till kultur- och nöjesstråk
Ta bort p-platserna längs Strandgatan så kan området utvecklas till ett kulturstråk i stället!
Det tycker Folkpartiets Ninos Maraha som skrivit en motion om detta.
Relaterat
Kultur- och fritidskontoret håller med.
– Vi vill ju gärna att hela området kring Maren blir ett attraktivt område för kultur och nöje. Vi tycker fortfarande att idén om ett kulturhus på McDonaldstomten borde genomföras.
Och att göra Strandgatan till ett kulturstråk genom att ta bort p-platserna ligger i linje med detta, säger kultur- och fritidschefen Staffan Jonsson.
Många tycker att det är synd att Svanströms har så stora lokaler i området och att det vore ett lyft om det fanns restauranger eller kaféer där i stället. Kommentar?
– Absolut. Det skulle lyfta området, säger Staffan Jonsson.


3 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 feb 2012 14:40 noMaren (Ej registrerad)
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
Skrivet 24 feb 2012 15:32 Bengan (Ej registrerad)
´´Siljebrand´´ varning på hela artikeln.
Skrivet 24 feb 2012 15:48 Kjell-åke Jonsfjord (Ej registrerad)
Palett-pölitikern Ninus Maraha (FP) torde vara en av flera (FP) politiker som i avsaknaden av konkreta exempel i desperaton försöker motionera utan att ha tillgång till något tilltalande/förädlingsbart att anföra i ärendet.
Skrivet 24 feb 2012 16:23 abc (Ej registrerad)
Bra förslag!!!! En bra början var trampbåtarna - fortsätt så!
Skrivet 24 feb 2012 16:25 Calle Cobra (Ej registrerad)
"Kulturstråk" ! Ja nu är FP på gång igen när det gäller Maren. Kan ni inte engagera er i dom verkligt tunga frågorna i Södertälje? Motionera inte om en massa tjafs förrän ni lagt krafterna på dagens problem och löst dom. Men det kan ni inte.
Skrivet 24 feb 2012 16:43 Henrik (Ej registrerad)
Bra förslag
Skrivet 24 feb 2012 16:57 Magnus (Ej registrerad)
Vad är det politikerna i denna stad inte fattar?
För oss andra är det uppenbart - det är inte staden i sig det är fel på - det är snarare den stora andel ociviliserade invånare som numera populerar staden som är problemet!
Att sminka grisen har aldrig hjälpt och kommer aldrig hjälpa!
Den dag då vi slipper genomlida hot, trafikvansinne, bränder, vapen, nedskräpning, svart ekonomi, vandalisering och allmänt ohyfs kanske folk känner trygghet, trivsel och glädje att besöka staden igen - utan att grisen behöver sminkas...
Skrivet 24 feb 2012 17:00 ankan (Ej registrerad)
Hur ska kulturståket s ut och vad ska det inehålla?
Skrivet 24 feb 2012 19:06 vän av ordning (Ej registrerad)
Hej telge tokar.
Ett förlag på att få i ordning på maren området skulle kunna vara att göra enligt följande; Borja med att lägga igen området vid marenborn (vägbank) och gör om det till en bilbro.
Stäng av för vanlig trafik in emot stan endast utryckningsfordon och gång och cykeltrafik, motorcyklar.
Bygg en typ hollänsk bro vid flödet mellan kanalen och maren och bredda upp så att båttrafik kan ta sig mellan kanalen och maren obehindrat, vore ju även fint om Ejdern kunde komma in den vägen.
Det finns en hel del markyta mellan Sorbon och slussen som kunde användas till nåt bättre än idag tex fik och nån restaurang.
En telge tok´s tankar.
Skrivet 24 feb 2012 19:07 PS (Ej registrerad)
Skriv din kommentar här
Skrivet 24 feb 2012 19:51 Mikko
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
Riv hela staden och bygg en enda stor galleria
Skrivet 24 feb 2012 19:52 Mikko
ankan (Ej registrerad) skrev:
Hur ska kulturståket s ut och vad ska det inehålla?
inget svenskt för svenskar har ingen kultur allt är bara kopierat från kontinenten och usa
Skrivet 24 feb 2012 20:07 Kalle Krut
Calle Cobra (Ej registrerad) skrev:
"Kulturstråk" ! Ja nu är FP på gång igen när det gäller Maren. Kan ni inte engagera er i dom verkligt tunga frågorna i Södertälje? Motionera inte om en massa tjafs förrän ni lagt krafterna på dagens problem och löst dom. Men det kan ni inte.
Men "Calle" @; Folkpartiet HAR VÄL INGET ATT KOMMA MED I DE "tunga frågorna" - bra de håller sig utanför!
Där är vi överens!
Skrivet 24 feb 2012 20:15 Augusta Janssons barnbarn
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
Vad SNACKAR DU OM???? DU kan inte vara infödd Södertäljebo du!
Då skulle du aldrig uttala dig som du gör här, utomhusscen finns ju numera vid Wendela Hebbes hus just vid Maren, o parken runt, skulle se ut då om Maren fylldes igen, samt P-platser!
NEJ låt du bli att "fantisera" om vårt Marenonmråde!!
Så finns det faktiskt folk som INTE åker BIL, utan GÅR, cyklar eller åker kommunalt, de som har BIL kan gott parkera i P-hus där finns plats!!!
Skrivet 24 feb 2012 20:31 Sheriffen
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
DU kan inte mena vad du skriver här, om du ÄR infödd Södertäljebo?
Utomhusscen finns ju vid Maren, fin park, ja hela omgivningen, tänk då om inte Maren fanns? Igenlagd? Samt P-platser, låter inte klokt.
Åk ni och parkera era bilar i P-hus som är till för er!
LÅT BLI MARENOMRÅDET NI SOM GNÄLLER.
Skrivet 24 feb 2012 21:27 noMaren (Ej registrerad)
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
Sheriffen skrev:
DU kan inte mena vad du skriver här, om du ÄR infödd Södertäljebo?
Utomhusscen finns ju vid Maren, fin park, ja hela omgivningen, tänk då om inte Maren fanns? Igenlagd? Samt P-platser, låter inte klokt.
Åk ni och parkera era bilar i P-hus som är till för er!
LÅT BLI MARENOMRÅDET NI SOM GNÄLLER.
Nej jag är inte infödd södertäljebo jag flyttade hit för ca 10 år sedan och upplevde genast att alla södertäljebor är paniskt rädda för varje förändring. Ser man på dagens Maren-område med en icke-infödds lite friskare ögon så finns det inget egenvärde att bevara detta sump-område. Att påstå att det finns en utescen vid Hebbe-villan är näst intill patetiskt. Hade aldrig hör talas om damen innan jag flyttade till Tälje.
Inse att Södertäljes centrum är på väg att dö - och det är inte bevara-allt lösningar som skall rädda centrum. Något måste göras om centrum skall fortsätta att leva.
Eva LKs bilfientliga styre är på väg att tvinga alla att åka till södra Stockholm. Att parkera i skumma oövervakade P-hus är som att ta en lott - vinner man står bilen kvar orörd av stadens kriminella gäng.
Skrivet 24 feb 2012 21:34 zappa (Ej registrerad)
Maren verkar vara Folkpartiets enda politiska fråga i Södertälje.
Hur mycket har alla meningslösa Marenutredningar kostat skattebetalarna ? Låt det vara som det är och lägg pengarna på något viktigare.
Skrivet 24 feb 2012 22:38 niqab (Ej registrerad)
södertälje bor verkar inte vara kända för konstruktivt tänkande med tanke på alla kommentarer.
Istället för att komma på idéer och diskutera något positivt så klänger man på personliga attacker på folkpartisten och på dennes parti.
Om ni är sådana ljushuvuden själva, ställ upp i nästa val och se hur mycket av era motioner går igenom och undrar vad ni kan åstadkomma med...inte undra på att s-tälje är huvudstaden av white-trash, utslagna alkoholister och sociallfall.
Skrivet 24 feb 2012 22:53 Sheriffen
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
Sheriffen skrev:
DU kan inte mena vad du skriver här, om du ÄR infödd Södertäljebo?
Utomhusscen finns ju vid Maren, fin park, ja hela omgivningen, tänk då om inte Maren fanns? Igenlagd? Samt P-platser, låter inte klokt.
Åk ni och parkera era bilar i P-hus som är till för er!
LÅT BLI MARENOMRÅDET NI SOM GNÄLLER.
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Nej jag är inte infödd södertäljebo jag flyttade hit för ca 10 år sedan och upplevde genast att alla södertäljebor är paniskt rädda för varje förändring. Ser man på dagens Maren-område med en icke-infödds lite friskare ögon så finns det inget egenvärde att bevara detta sump-område. Att påstå att det finns en utescen vid Hebbe-villan är näst intill patetiskt. Hade aldrig hör talas om damen innan jag flyttade till Tälje.
Inse att Södertäljes centrum är på väg att dö - och det är inte bevara-allt lösningar som skall rädda centrum. Något måste göras om centrum skall fortsätta att leva.
Eva LKs bilfientliga styre är på väg att tvinga alla att åka till södra Stockholm. Att parkera i skumma oövervakade P-hus är som att ta en lott - vinner man står bilen kvar orörd av stadens kriminella gäng.
Det hörs att du bara bott här i 10 år, och vi är INTE rädda för förändringar i sta'n - för hela Södertälje ÄR EN ENDA STOR "FÖRÄNDRING" ska du veta,
för som DET REVS i centrum på 60-talet och framåt är staden sig HELT OLIK,
Och varför ska ALLT hända runt Maren?
Jaså du visste ej att Wendela Hebbe var den första kvinnliga journalisten i Sverige? - Dåligt...Bodde i villan vid Snäckviken Storgatan längst ut där
Astra övertagit all mark...Var ihop med Lars Johan Hierta Aftonbladets
grundare!
Skrivet 25 feb 2012 01:43 shohej (Ej registrerad)
Södertälje Centrum håller på att dö tack vare våra trångsynta politiker som bor utanför södertälje, konstigt att ingen reagerar på detta.
Skrivet 25 feb 2012 02:57 Nattvandraren (Ej registrerad)
VAD ska Svanströms flytta då? Dom har väl ett seriöst 1:a handskontrakt.
Vem skulle betala ev. flytten och var skulle dom flytta?
Riv McDonalds huset och bygg om detta område.
Skrivet 25 feb 2012 03:18 Erik Lönroth Piratpartiet. (Ej registrerad)
Om det inte vore så att hela området som avses ligger i konstant skugga skulle förslaget vara något att ha. Men tänk efter lite nu...
Kultur och nöje vill ha sol. Inte frysa i skuggan.
I övrigt så är det ju en trevlig tanke att satsa på kultur även om FP vill skriva på ACTA och därmed ha ihjäl hela nätet och nätkulturen.
Skrivet 25 feb 2012 09:15 Georg (Ej registrerad)
bravo ninos det är bra att någon gör något kreativt för stan.
Skrivet 25 feb 2012 10:08 tarzan2 (Ej registrerad)
Gör en fin småbåtshamn det skulle bli ett lyft för den tråkiga stadskärnan.
Framför allt skönt att få bort den "tillfälliga" pontonbron. Tag lärdom av vattennära städer i vår omgivning.
Skrivet 25 feb 2012 12:20 Trivsel (Ej registrerad)
Tydligen många som inte "mår så bra" här av kommentarerna att döma. Stackare - så bittra och förb.. på varje litet förslag till trivsel i vår stad! Alla politiker kan inte hålla på och tjafsa om samma sak, dvs invandring,kriminalitet, bränder etc. Några måste väl kunna föreslå något positivt också!!?
Skrivet 25 feb 2012 15:39 sorensq (Ej registrerad)
Se till att Maren blir turistvänlig genom att muddra upp och anlägg gästhamn så våra gäster får tillgång till shopping, restauranger, hårklippning, bunkring i allmänhet innan de fortsätter ut på sjön. se till att det finns torghandel på Marenplan. Det finns ju redan gott om dessa möjligheter redan i dag. Se till att turisterna som kommer med båt har ett avspärrat område för sina båter, gärna bredvid trampbåtarna så att samma personal kan se till att de får ha sina båtar i fred.
Skrivet 25 feb 2012 16:02 Gästhamnen finns redan (Ej registrerad)
noMaren (Ej registrerad) skrev:
Fyll igen hela inre Maren (Skräp och gyttjepöl - helt utan förskönande värde) Använd hälften till markparkering så att inte handeln i centrum dör sotdöden - folk vill inte ta risken att parkera i dyra och skumma P-hus). Den andra halvan kan bli grönområde med lite aktiviter av olika slag t ex en utomhusscen.
Satsa också på att få lite liv längs den levande kanalen.
Jag håller med dig 100%
Flickskola Backen är lagom att fylla det "krishörna", sen göra parkering hela område ca 3000 P-ficka..o sen dom "smarta politiker" behövs inte bråka att vad det blir på maren!! Fast det finns redan "för mycket" parkering i centrum,,men kanske det kommer mera turister sen, är allafal nån plats att parkera bilen sen!!
Skrivet 25 feb 2012 20:20 VSV (Ej registrerad)
Mitt stöd till vägbanken istället för Marenbro Man kunde montera ett par turbiner under som kunde ge ström till att lysa upp strandpromenaden . Plus - öppna blindtarmen och låt båtarna komma in för proviantering och/eller krogbesök ..
Skrivet 26 feb 2012 22:29 Herr Jansson (Ej registrerad)
Horstråk? Som förr i tiden!
Skrivet 26 feb 2012 23:10 Stefan (Ej registrerad)
Bra jobbat FP och Ninos Maraha, jag hoppas innerligt att färgen på denna stad skiftas, inte bara beträffande infrastruktur utan politiken inkluderat.
Ett modernt kulturhus i stil med stadshuset (mindre skala) vore inte fel, i detta hus skall stadens konstnärer, poeter, teatermänniskor, musiker, krönikörer med flera (unga som äldre, amatörer som proffs) samlas.
Sedan är jag för att en liten del av maren kan få täppas igen, det finns inget vackert med vattnet närmast Mc huset.
flera våningar och utsikt bort mot de röda bropelarna vore grymt
Skrivet 27 feb 2012 12:01 noMaren (Ej registrerad)
Stefan (Ej registrerad) skrev:
Bra jobbat FP och Ninos Maraha, jag hoppas innerligt att färgen på denna stad skiftas, inte bara beträffande infrastruktur utan politiken inkluderat.
Ett modernt kulturhus i stil med stadshuset (mindre skala) vore inte fel, i detta hus skall stadens konstnärer, poeter, teatermänniskor, musiker, krönikörer med flera (unga som äldre, amatörer som proffs) samlas.
Sedan är jag för att en liten del av maren kan få täppas igen, det finns inget vackert med vattnet närmast Mc huset.
flera våningar och utsikt bort mot de röda bropelarna vore grymt
Har verkligen Södertälje råd med ett skrytbygge till förutom stadshuset. Man måste faktiskt prioritera det nödvändiga före det roliga. Upprustning av skolar, dagis/fritis och äldreboenden måste prioriteras för ett pampigt kulturhus. Luna finns ju redan - utnyttja det fullt ut.
Skrivet 28 feb 2012 23:40 Jockey (Ej registrerad)
Det saknas en moské (med tillhörande minaret och utropare) i staden. Jag tycker att vi visar lite välvilja och placerar en ståtlig sådan på Marenplan. Jag är också fullt övertygad om att jag har alla stadens assyrier/syrianer med mig i denna fråga så vad väntar vi på?