Borde fyrverkerier förbjudas?
Ett festligt nöje tycker vissa medan andra mest anser att fyrverkerierna kring jul och nyår bara är en pina. Borde privatpersoner förbjudas att köpa fyrverkerier? Svara på veckans fråga och motivera ditt svar med en kommentar.


1 m/s







Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 jan 2012 09:26 Gunilla B (Ej registrerad)
Förbud gillar jag inte. Att förbjuda är detsamma som att inkompetensförklara gemene man. Att var och en inte själva kan fatta vettiga beslut utan en övergripande hand. Man får då ställa frågan, kan Södertäljes befolkning ta ansvar och fatta sina egna beslut? Har Södertäljes föräldrar makt att påverka barn och ungdom i en positiv riktning för samhället? Tack för mig.
Skrivet 9 jan 2012 10:21 Svårt? (Ej registrerad)
Tycker raketer och fyrverkerier ska saluföras dagen före nyår,då slipper man allt pangande flera veckor före storhelgerna,att det ska vara så svårt att införa?
Skrivet 9 jan 2012 10:27 Morteln (Ej registrerad)
Gunilla B (Ej registrerad) skrev:
Förbud gillar jag inte. Att förbjuda är detsamma som att inkompetensförklara gemene man. Att var och en inte själva kan fatta vettiga beslut utan en övergripande hand. Man får då ställa frågan, kan Södertäljes befolkning ta ansvar och fatta sina egna beslut? Har Södertäljes föräldrar makt att påverka barn och ungdom i en positiv riktning för samhället? Tack för mig.
Ja förbud är inte en lösning men en inskränkning av detta är på sin plats.
*Har Södertäljes föräldrar makt att påverka barn och ungdom i en positiv riktning för samhället? *
Den frågan får stå obesvarad!
Skrivet 9 jan 2012 10:51 Plugg (Ej registrerad)
Man får inte glömma aspekten att det fortfarande förekommer en massa gifter i dessa fyrverkerier. De tillverkas oftast utomlands och där skiter man i om det är gifter i. Det påverkar oss människor, djur och natur. Just på grund av detta giftet borde de förbjudas!
Skrivet 9 jan 2012 11:15 Mene Tekel (Ej registrerad)
Gunilla B (Ej registrerad) skrev:
Förbud gillar jag inte. Att förbjuda är detsamma som att inkompetensförklara gemene man. Att var och en inte själva kan fatta vettiga beslut utan en övergripande hand. Man får då ställa frågan, kan Södertäljes befolkning ta ansvar och fatta sina egna beslut? Har Södertäljes föräldrar makt att påverka barn och ungdom i en positiv riktning för samhället? Tack för mig.
Dessvärre är nog svaret på Gunillas två frågor ett rungande NEJ!
Ett totalförbud är naturligtivis inte roligt. Varför inte göra så här istället:
1. Den som vill förnöja sin omgivning med ett trevligt fyrverkeri på nyårsafton lämnar in en ansökan om detta till lämplig myndighet, med angivande av tid och plats för fyrverkeriet samt ett namn på den ansvarige för det hela. (En ansvarig som förstås också ska vara nykter vid avskjutningen...)
2. Denna ansökan ska sedan berättiga till inköp av fyrverkeripjäser, t ex hos en järnhandel, van att hantera sprängämnen. På så sätt får vi bort alla dessa totalt onödiga tillfälliga försäljningsställen som växer upp som svampar ur jorden inför storhelger.
3. Vips! Så slipper vi alla idioter som smäller smällare i tid och otid!
Skrivet 9 jan 2012 12:03 Leket Enem (Ej registrerad)
Och vilken lämplig myndighet har tid och lust att gå igenom alla 1000tals ansökningar? Försök att vara realistirisk. Mene Tekel.
Skrivet 9 jan 2012 16:17 Hasse (Ej registrerad)
Att det finns vissa grupper i detta land som verkar helt väck i skallen är inget nytt men nu får de fan ta och ge sig! Visst det händer olyckor och bränder tack vare raketerna men den som vill förbjuda de går för långt. Det räcker så bra att man förbjöd smällarna vilket var hel jävla korkat! Nu skjuter ungdomarna raketer istället för att smälla lite kinapuffar på gatan och det är ju här det stora problemet ligger.
Men som vanligt så är det de som sitter i lekstugan på Helgeandsholmen som är ansvariga och istället för att rätta till misstaget när smällarna förbjöds så vill man förbjuda raketerna också. Vore det inte bättre då att reglera fyrverkerier i stadsmiljö/tätbebyggelse istället? Var man får skjuta raketer etc. Samt att uppmärksamma folk på vilken säkerhet som skall iaktagas. Först då kan vi få säkrare fyverkerier.
Riv upp förbudet mot smällare också omgående!! Låt ungdomarna smälla några kinapuffar 3öres 1öres och slänga några häxpipor. Vad är det att gnälla om?
Skrivet 9 jan 2012 18:27 Husse (Ej registrerad)
Tycker raketerna är alldeles för billiga,1000-5000kr st är rimligt och förmodligen lugnare skjutande.
Skrivet 9 jan 2012 19:17 Terror Nej Tack! (Ej registrerad)
Förbjud allt vad smällare och raketer heter i denna stad.
För just här har man bevisat att stora delar av barn...förlåt befolkningen inte kan hantera det.
Javisst är det att omyndigförklara innevånarna.
Låt det vara fritt i andra normala kommuner.
Skrivet 9 jan 2012 20:49 ks (Ej registrerad)
Jag har en hund som är livrädd och knappt går ut när det smälls. Det vore en sak om folk skjuter fyrverkerier enbart på nyårsafton men som det är nu så smälls det i flera veckor... Kanske skulle Södertälje kommun skjuta fyrverkerier vid maren och för övrigt ha förbud mot både försäljning och att skjuta fyrverkerier.
Falkenberg hade en bra fyrverkeri policy. Polis tillstånd för att få skjuta fyrverkerier o tillståndet kostar 700 kr, inte ens kommunen skjuter. Nåt att fundera över Södertälje kommun!?
Skrivet 10 jan 2012 00:30 Mene Tekel (Ej registrerad)
Leket Enem (Ej registrerad) skrev:
Och vilken lämplig myndighet har tid och lust att gå igenom alla 1000tals ansökningar? Försök att vara realistirisk. Mene Tekel.
Min tanke är inte alls orealistisk. Om endast myndiga och ostraffade personer kan få fyrverkeritillstånd, plus att det kan vara förkmippat med en tillståndsavgift (har man råd med hundratals kronor på fyrverkerier, så klarar man en avgift också), så torde nog antalet sökande bli ganska så litet. Och alltså kraftigt minska okynnessmällandet, till förmån för ett fåtal rejäla och fina fyrverkerier på platser som stör så lite som möjligt. Helt enkelt en win-win-situation!
Skrivet 10 jan 2012 07:56 pang (Ej registrerad)
Fyrverkerier är trevligt men inte "kriget" vi har i våra bostadsområden! fortfarande i natt (10/1) vid två tiden vaknade jag av en bomb. Det är tröttsamt och inte ett dugg festligt med smällare under övrig tid än nyår. Stora fester kan väll hållas utanför tättbebyggt område! Jag vill inte höra mer smällare, nu vill jag ha vanlig vardag, jobba dagtid och spara pengar till nästa nyår:-) God fortsättning
Skrivet 10 jan 2012 23:20 Dalkullan
pang (Ej registrerad) skrev:
Fyrverkerier är trevligt men inte "kriget" vi har i våra bostadsområden! fortfarande i natt (10/1) vid två tiden vaknade jag av en bomb. Det är tröttsamt och inte ett dugg festligt med smällare under övrig tid än nyår. Stora fester kan väll hållas utanför tättbebyggt område! Jag vill inte höra mer smällare, nu vill jag ha vanlig vardag, jobba dagtid och spara pengar till nästa nyår:-) God fortsättning
Javisst är det trevligt att se VACKRA FYRVERKERIER på nyårsnatten, men
dom smäller väl inte så högt - det är bara en kraftig puff....eller?
MEN SMÄLLARNA före och efter nyår DOM kan vi vara utan! Eller hur?!
Och smällare mellan 00.00 - 01.00 om nätterna, på Mårten Bullers väg/ Genetafältet, får man ju sömnen rubbad av, vi som ska upp och jobba!
Nej tacka vet jag dessa LYKTOR som segla' upp på himlen tyst och fint...
Skrivet 11 jan 2012 06:19 Älskar alla djur! (Ej registrerad)
Inte behöver nyårsraketer förbjudas men bäst vore det för miljöns skull. Men för övrigt håller jag med om synen på fyrverkeri med litet förtydligande. Ansökan kan göras hos berörd myndighet i så god tid att antalet sökande har ingen betydelse. Samt att tillståndet kräver en avgift för motsvarande renhållning och anvisad plats för avfyring En viss affär tar hem dessa projektiler enligt antal och modell. Dessa hämtas ut mot uppvisande av beviljat tillstånd och legitimation tidigast den 31 på morgonen. Är säker på att skjutandet i bostadsområden mot hus, människor och djur tar slut. Avfyras raketer efter nyår kan myndigheten kräva att tillverkaren gör ett spårningsbevis på raketerna som avfyraren är ansvarig för att returnera till affären. Annars inget fler tillsiånd. Tänk vad alla djur i skogarna får illa av dessa raketer samt våra ägna husdjur och människor.
Skrivet 11 jan 2012 10:55 G S (Ej registrerad)
Hasse (Ej registrerad) skrev:
Att det finns vissa grupper i detta land som verkar helt väck i skallen är inget nytt men nu får de fan ta och ge sig! Visst det händer olyckor och bränder tack vare raketerna men den som vill förbjuda de går för långt. Det räcker så bra att man förbjöd smällarna vilket var hel jävla korkat! Nu skjuter ungdomarna raketer istället för att smälla lite kinapuffar på gatan och det är ju här det stora problemet ligger.
Men som vanligt så är det de som sitter i lekstugan på Helgeandsholmen som är ansvariga och istället för att rätta till misstaget när smällarna förbjöds så vill man förbjuda raketerna också. Vore det inte bättre då att reglera fyrverkerier i stadsmiljö/tätbebyggelse istället? Var man får skjuta raketer etc. Samt att uppmärksamma folk på vilken säkerhet som skall iaktagas. Först då kan vi få säkrare fyverkerier.
Riv upp förbudet mot smällare också omgående!! Låt ungdomarna smälla några kinapuffar 3öres 1öres och slänga några häxpipor. Vad är det att gnälla om?
skit bra sagt.. jag håller med! När man var liten var det där kul att få smälla lite.. numera är jag inte lika road men tycker det är lite onödigt att dra iväge en massaraketer innan det är rätt dag..
så vill jag slå för det min syster sagt som hållit på med hundar länge, är dessutom utbildad instruktör för hundkurser.. Att djur blir rädda för smällare, särkilt hundar & katter det är ägarnas eget fel för dom lär djuren att det farligt med sitt fjompande.. Då pratar jag om vanligtsmällande, inte nån idiot som drar en smällare bakom rumpan på jycken.. Då skulle jag också bli skraj om nån gjorde det på mig :( .. Om det hade varit som dom här djurrättsidioterna gapar om, då skulle vi inte kunna ha jakt hundar, polis hundar mm.. Dom klarar sånt!
Är så trött på allt korkat tjafs i den här frågan..
Skrivet 11 jan 2012 12:23 KA (Ej registrerad)
Tycker det definitvt borde förbjudas. Är farligt, varje år skadas någon (ofta ung människa), det är uppenbart att det är svårt att kontrollera - unga människor kommer åt pjäserna trots 18-års förbud, sedan smälls det veckor innan nyår och efter. Jag har även hund som blir helt hysterisk av smällarna, vilket försvårar även min vardag och är en plåga för djuret.
I Norge är det tydligen förbjudet att köpa för privatpersoner - endast större evenamng får tillstånd att köpa och smälla fyrverkerier samt kommuner/städer. Det är bra, alla får njuta av snygga fyrverkerier som smälls måttligt och av folk som kan hantera det tekniska, säkerhetsmässiga och kreativa kring det. Så borde vi också ha det, helt klart.
Skrivet 11 jan 2012 17:51 Fleksnes (Ej registrerad)
Skrivet 11 jan 2012 12:23 KA (Ej registrerad)
Norska politiker är smarta och huvudet på skaft,det kan vi inte skryta med i Sverige.
Skrivet 12 jan 2012 10:48 Suki (Ej registrerad)
Borde inte förbjudas men däremot bara säljas på självaste nyårsaftonen, därav begränsar man tillgången. Sen borde speciella platser i varje bostadsområde utses som en godkänd avfyringsplats så kanske man kan begränsa skjutandet som förekommer inne på gårdarna. Höj åldern och anställ ev. studenter som ordningvakter som kan patrullera i vissa områden mellan jul o nyår.
Skrivet 12 jan 2012 15:38 Se (Ej registrerad)
Hasse (Ej registrerad) skrev:
Att det finns vissa grupper i detta land som verkar helt väck i skallen är inget nytt men nu får de fan ta och ge sig! Visst det händer olyckor och bränder tack vare raketerna men den som vill förbjuda de går för långt. Det räcker så bra att man förbjöd smällarna vilket var hel jävla korkat! Nu skjuter ungdomarna raketer istället för att smälla lite kinapuffar på gatan och det är ju här det stora problemet ligger.
Men som vanligt så är det de som sitter i lekstugan på Helgeandsholmen som är ansvariga och istället för att rätta till misstaget när smällarna förbjöds så vill man förbjuda raketerna också. Vore det inte bättre då att reglera fyrverkerier i stadsmiljö/tätbebyggelse istället? Var man får skjuta raketer etc. Samt att uppmärksamma folk på vilken säkerhet som skall iaktagas. Först då kan vi få säkrare fyverkerier.
Riv upp förbudet mot smällare också omgående!! Låt ungdomarna smälla några kinapuffar 3öres 1öres och slänga några häxpipor. Vad är det att gnälla om?
G S (Ej registrerad) skrev:
skit bra sagt.. jag håller med! När man var liten var det där kul att få smälla lite.. numera är jag inte lika road men tycker det är lite onödigt att dra iväge en massaraketer innan det är rätt dag..
så vill jag slå för det min syster sagt som hållit på med hundar länge, är dessutom utbildad instruktör för hundkurser.. Att djur blir rädda för smällare, särkilt hundar & katter det är ägarnas eget fel för dom lär djuren att det farligt med sitt fjompande.. Då pratar jag om vanligtsmällande, inte nån idiot som drar en smällare bakom rumpan på jycken.. Då skulle jag också bli skraj om nån gjorde det på mig :( .. Om det hade varit som dom här djurrättsidioterna gapar om, då skulle vi inte kunna ha jakt hundar, polis hundar mm.. Dom klarar sånt!
Är så trött på allt korkat tjafs i den här frågan..
Din syster har fel eller så har du missförstått - inte alls alla hundar har det som krävs för att bli exempelvis polishund, de väljs ut nogrannt med höga krav på stabilt psyke etc. Min ena hund, som råkar vara av den stressiga sorten, som tyvärr många av de hundar som avlas fram kan vara, kan inte avhjälpas med träning. Den andra hunden jag har är hur lugn som helst. Det spelar ingen roll. Det har inte med endast träning att göra, även om jag håller med om att viss effekt kan uppnås via den. Men alla vi hundägare tränar inte våra hundar till att bli iskalla polishundar- det kräver en massa tid och träning och det är inte därför de flesta hundägare skaffar hund. Vi har dem som sällskap - inte för att träna dem att tåla raketer och smällare som egentligen ska smällas typ en dag om året...Det kan väl inte vara rättvist att skylla på oss? Mer rättvist då att de som gör något olagligt, farligt och skrämmande ändrar på sitt beteende, eller?
Skrivet 12 jan 2012 18:37 Bejo (Ej registrerad)
Fyrverkerier fyller inget positivs syfte. Används iofta av ansvarslösa ungdomar att skrämma sina medmänniskor med. Kräv polistillstånd för alla fyrverkerier, då begränsas användningen till större festligheter och liknande.
Skrivet 13 jan 2012 11:04 HOVSJÖBO (Ej registrerad)
Hasse (Ej registrerad) skrev:
Att det finns vissa grupper i detta land som verkar helt väck i skallen är inget nytt men nu får de fan ta och ge sig! Visst det händer olyckor och bränder tack vare raketerna men den som vill förbjuda de går för långt. Det räcker så bra att man förbjöd smällarna vilket var hel jävla korkat! Nu skjuter ungdomarna raketer istället för att smälla lite kinapuffar på gatan och det är ju här det stora problemet ligger.
Men som vanligt så är det de som sitter i lekstugan på Helgeandsholmen som är ansvariga och istället för att rätta till misstaget när smällarna förbjöds så vill man förbjuda raketerna också. Vore det inte bättre då att reglera fyrverkerier i stadsmiljö/tätbebyggelse istället? Var man får skjuta raketer etc. Samt att uppmärksamma folk på vilken säkerhet som skall iaktagas. Först då kan vi få säkrare fyverkerier.
Riv upp förbudet mot smällare också omgående!! Låt ungdomarna smälla några kinapuffar 3öres 1öres och slänga några häxpipor. Vad är det att gnälla om?
Vadå förbjudet??? Här i Hovsjö smäller både stort och smått , smatterband, puffar och häxpipor långt före och efter nyårsafton. Så ungdomar (och barn) har tillgång till det förhjudna.
Skrivet 13 jan 2012 13:22 läraren (Ej registrerad)
Jaha i Hovsjö brinner både det en och det andra....
Så länge inte papporna i dessa familjer förstår sin föräldraroll utan bara skriker när vi tillrättavisar deras söner i dessa olagliga beteende är det svårt
Skrivet 15 jan 2012 12:56 me (Ej registrerad)
Ett definitivt förbud för privatpersoner. Ska det vara något jippo så kan kommunen stå för det om inte så är fallet så är det ok. Det är aldelles för mycket missbruk med raketer o smällare där det siktas mot oskyldiga människor och djur nu, så ett stopp vore på sin plats. Beundrar kjedor som maxi som gick mot trenden och lät bli att sälja dessa produkter.I fel händer kan man ju klassa de som "VAPEN". De hämska är ju att varje år så ser man små barn i lågstadiet som håller på med raketer o smällare. Obs ingen vuxen i närheten. de tycker det är jättekul att sikta mot folk både varandra och förbipasserande. Allt förmycket skit o bränder har det fört med sig även miljöföörstöring. Då menar jag inte bara skräpet som ligger kvar på backen utan även luftföroreningen. Låt detta året bli ett lungt år.
Skrivet 15 jan 2012 17:20 abc/ pensionär (Ej registrerad)
Tyvärr, Gunilla, är det nog så illa att vi här i Söderträlje har en befolk-ning där 99,5 % kan hantera raketer. Medan 0,5 % är idioter som låter små eller stora barn avfyra raketer utan kontroll. De använder dem som vapen mot polisbilar och andra förbipasserande. Håller med Mene Tekel. Vi kan tyvärr inte släppa raketerna fria här i Södertälje. Vi har sett vad som händer varje helg i Hovsjö och andra liknande platser.
På nyårsnatten efter 12-slaget höll ett gäng på med avfyrning av raketer från trotoaren utanför Lilla Italy på Erik Dahlbergs väg. Det var inga ungdomar om man inte räknar 20 - 30 år som ungdomar. Att inte "restaurangen" gick ut och förbjöd tycker jag är konstigt. Men dom vill väl behålla sina bästa kunder. Nä, här i stan finns så mycket våld som yttrar sig i missbruk av raketer, så FÖRBJUD FÖRSÄLJNINGEN!
Ta bra betalt för festfyrverkerier. En stor raket kostar 500 kr, säg 5000 kr för tillstånd. Det har de råd med som köper 10 stora raketer.