Ekonomisk kris i Balrog På väg mot ett underskott på 300 000 kronor
Relaterat
På ett möte nyligen och brevledes har elitspelarna i Balrogs herrlag och damlag fått kännedom om klubbens svåra ekonomiska situation. Under nuvarande verksamhetsår, som sträcker sig från 1 maj 2008 till 30 april 2009, är Balrog så här långt på väg mot ett underskott jämfört med budget på ungefär 300 000 kronor.
- Vi visste att ekonomin var dålig, men inte att den var så här dålig. Det känns ändå bra att klubben är öppen och informerar om detta. Att de inte lovar en massa saker som de sedan inte kan hålla, säger Södertäljetjejen Johanna Dahlin, en av damlagets bästa poängplockare i vinter.
De elitspelare i Balrog som erhåller ekonomisk ersättning har ännu inte fått sina decemberlöner. Johanna Dahlin tycker dock att de planerade besparingarna på matchresorna känns allra tristast. Balrog kommer så långt det är möjligt att åka buss till bortamatcherna på matchdagen och komma tillbaka samma kväll/natt. Dessutom kommer antalet spelare som följer med att begränsas.
- Ingen spelar innebandy för pengarnas skull. Men att åka härifrån klockan fyra på morgonen, vilket det kan bli, är inte optimalt. Inte heller det faktum att vi inte åker med fullt manskap. Självklart är det tråkigt att en elitklubb inte kan erbjuda bättre förutsättningar, säger Dahlin.
Balrog Bokyrka/Södertälje IK bildades våren 2006 sedan anrika Balrog IK och Södertälje IBK gick samman. Innan dess hade Balrog IK haft flera år i början på 2000-talet med minusresultat.
- Som värst var det balanserade underskottet 864 000 och detta var 2004. Sedan gjorde föreningen plusresultat under några år för att 2007/08 göra en liten förlust. Just nu ser det ännu värre ut, och det vill vi vara öppna med. Vi ska göra vårt yttersta för att kunna redovisa ett nollresultat i vår, säger Balrogs nya ordförande Bengt Söderström.
Söderström tillsattes vid ett extrainsatt årsmöte i december med huvuduppgift att styra ekonomin på rätt kurs. Och han vill inte ge skulden på sina föregångare i styrelsen.
- Ingen har fattat något beslut med ont uppsåt. Men det är viktigt att ha kontroll på utgifterna och det har vi skaffat oss nu. Vi måste bromsa och gasa samtidigt. Vi jobbar stenhårt med att forma nya samarbetsavtal och även att locka mer publik till våra matcher.
Svårt med sponsorer i dessa tider?
- Självklart är det så. Vi inriktar oss främst på att samarbeta med mindre företag.
När kan ni betala ut decemberlöner?
- Vi kommer att göra detta under denna månad, säger Bengt Söderström.


1 m/s











Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 jan 2009 09:57 Bobjern Bäckling (Ej registrerad)
Men allvarligt - har man verkligen lön för att hålla på med innebandy? En "sport" som ju är en fritidsgårdslek och förvisso bra motionsform, men inte värd att tas på allvar som en riktig idrott. Det är väl ändå bara i Sverige och Finland som den tas på allvar? När man leker VM så är det dessa länder plus lite utfyllnad, främst från Östeuropa.
Svar:
snacka inte skit innebandy e störe en va du tror
Skrivet 13 jan 2009 15:56 Balrog fan! (Ej registrerad)
Det låter som om du "Bobjern Bäckling" lever kvar på 90-talet. Sporten har redan sen dess, varit en av de sporten som ökat mest.i antalet utövare. Sen att man inte kan jämföra innebandy med andra stora sporter förstår väl, vilken idiot som helst?
Men att det går åt helvete för Balrog, rent ekonomiskt är jag inte ett dugg förvånad över. Det är inte många bollar hemma där hos visa i föreningen och då pratar vi "högt" uppsata. Det roliga/tragiska i det hela är att föreningen alltid har lovat spelare saker, gällande övergångar och andra saker som dam-lagets spelare själv säger!
Jag skulle säga att sporten har vuxit fram för fort, vilket har inneburit, mer publik och fler sponsorer mm. Och då fungerar det inte att ha en styrlese som suttit och varit med från början, som egentligen inte vet så mycket, men brinner för föreningen, då blir det så här i slutändan. Det är alldeles för många personer som har huvudansvar i klubbar som helt enkelt är alldeles för okompetenta.
Skrivet 13 jan 2009 17:23 Niclas (Ej registrerad)
Är det så konstigt om man får betalt för bla. förlorad arbetsinkomst? Att det är en fritidsgårdslek eller att man "leker" innebandy vet jag inte var du får ifrån.Vet du hur mycket ett innebandylag tränar? Eller hur mycket tid ledare och spelare lägger ner för denna"lek". Innebandyn är en ung idrott , men defenitivt ingen lekstuga.
Skrivet 13 jan 2009 23:00 pi (Ej registrerad)
Mitt under brinnande VM-slutspel får innebandyn ett besked att jubla över. Internationella olympiska kommittén, IOK, har erkänt sporten.
- Helt fantastiskt. Samtidigt är det inte så oväntat med tanke på hur sporten växer, säger TV4:s innebandyexpert Micael Fasth, till Nyhetskanalen.se.
Svar:
Jaja, men betänk då att på listan över IOK-erkända sporter, som uttryckt intresse för att bli OS-sport, finns många idrotter som är mer eller mindre långt ifrån OS-arenorna. På listan finns bland annat livräddning, korfball, schack och bridge. Och med där finns ju också t ex konstsim och parsimhopp. Varför inte då också ta med frisbee eller bolla gris? Till 2012 vill visst poker vara med. Sport?? Jag håller med den som ovan skrev att man "inte kan jämföra innebandy med andra stora sporter förstår väl, vilken idiot som helst"... Innebandy - dock alldeles utmärkt som oprentiös motionsform - är och förblir en parodi på riktig sport!
Skrivet 14 jan 2009 14:33 Innebandyfans (Ej registrerad)
Varför skulle inte innebandy vara en riktig sport? Tror du Bobjern att du skulle klara av att gå ut på en innenbandyplan och spela en elitseriematch. Du jämför den med frisbee och bolla gris, jag jämför den med ishockey, en mycket tuff sport där spelaren får ta emot mycket stryk och det krävs stor teknik och skicklighet utav spelarna.Det är en stor sport som växer mer och mer. Det är en av dom roligaste sporter att titta på och jämförbart med en ishockeymatch. Så spännande!!
Skrivet 14 jan 2009 14:39 Alltid ett Rockets fan (Ej registrerad)
Bobjern Bäckling verkar missa innebandyns utveckling. En sorglig liten stackare.
Underskottet, ja de e ju väntat. Varför skulle dessa 2 föreningar slås ihop. Derbylagen skulle fått förbli derbylag. Södertälje nämns ju inte ens i Balrogs sammanhang längre...
Näpp tacka vet jag Rockets de va tider det..
Skrivet 14 jan 2009 17:08 biggan böckling (Ej registrerad)
Ja, publiktillströmingen i botkyrkahallen är inte något att yvas över. Det är fler i Wasahallen när Telge spelar div 1. Det kan möjligen bero på att 1. de som bor i husen runt om hallen är ointresserad av innebandy som sådan, 2. hallen ligger illa till om man inte har bil och det är ett par mils resa förån södertälje för att komma dit. 3. laget i princip inte får publicitet varken i Lt eller i annan press, om det inte gäller tråkigheter förståss. Telges div 1 matcher slås upp många gånger större än Balrogs elitseriematcher. 4. Balrog har mao ingen hemmaarena med en hemmapublik. Som det nu är så är det nog endast sörjande som beser matcherna. Det är faktiskt synd för det presteras mycket bättre innebandy i den hallen än i Wasahallen, det är ju dessutom den närmaste arenan där man kan se samtliga elitserielag spela här i Stockholms län.
Skrivet 14 jan 2009 17:13 Rockets (Ej registrerad)
Rockets det var riktiga tider de, måste hålla med dig ovan! Det var riktig klubbkänsla.
Skrivet 15 jan 2009 09:58 Bobjern Bäckling (Ej registrerad)
Den kulan visste var den tog! Det är alltid roligt att reta de som tar fjollsporten innebandy på allvar. Någon skrev om "innebandyns utveckling". Vilken utveckling? Det är Sverige och Finland i VM, samt ett antal blåbär som brukar få stryk med 10-20 mål.
Om en spelare som Henke kan gå in och spela en elitmatch, så kan inte "eliten" vara så värst mycket elit. Eller fick han en plats på någon annan spelares bekostnad, p g av sitt namn? Vem vet!
Men jämför inte innebandy med riktiga idrotter som ishockey och fotboll! Det är en trist plastsport, där det mest gäller att sätta ut arschlet och fippla. Det döda plastmaterialet gör att alla möjligheter till spelfinesser saknas. Jag har försökt titta på "sporten", men det är definitivt ingen njutning. Då är det roligare att titta på när färg torkar...
"Sorglig liten stackare"? Jag är inte så liten, och har lirat både ishockey, bandy (riktig!) och fotboll. Innebandy ÄR spelet för de som inte platsade i, eller orkade med, riktig lagidrott!
Skrivet 15 jan 2009 14:34 Christian
Herr Böckling, du är gammal va?
Innebandyn har utvecklats en hel del sedan du höll på med någon slags idrott på någon slags nivå.
Skrivet 15 jan 2009 23:09 Niclas (Ej registrerad)
Riktig bandy är ju oxå en stor sport? Sverige och Ryssland. Visst ryssarna är ju några miljoner fler än finnarna.Tror även att en sådan där orange boll man har i (riktig) bandy innehåller plast. Så då är ju det oxå en plastsport.Det döda plastmaterialet gör att alla möjligheter till spelfinesser saknas. Jag har försökt titta på "sporten", men vart är bollen. Ishockey där har vi en manlig idrott, där får man åka på målvakten med benet. Det är tufft jämfört med att sätta ut arschlet. Men idrotten över alla idrotter är ju fotbollen. Är det någon som kan tala om för mig vart dom köper sitt vatten ifrån, när dom har blivit stämplad av en motståndaress dobbar (undrar om inte dom är gjorda av plast) så kommer lagets läkare och vad gör han? Jo han tar fram en flaska med vatten och sprutar på det skadade stället och vips så kan spelaren både resa sig upp och även spela vidare. Helt otroligt att inga andra idrotter har hittat tillverkaren av det vattnet.
Svar:
Vattnet kommer troligen från Lourdes... kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lourdes ;-) En boll för riktig bandy innehåller främst kork till skillnad mot innebandybollens tomrum... Korkad eller helt tom, det är frågan... ;-) Dobbar till fotbollsskor är oftast tillverkade av aluminium eller gummi. Så det är inte så bra att bara "undra" och "tro" - det bättre att veta! Men en sak har du helt rätt i: "idrotten över alla idrotter är ju fotbollen"!
Skrivet 16 jan 2009 21:49 Niclas (Ej registrerad)
Dobbar till fotbollsskor är oftast tillverkade av aluminium eller gummi. Om du ska planka allt ifrån wikipedia så är det väl bra att du tar med hela texten. (http://en.wikipedia.org/wiki/Football_boot) a screw stud is recommended for more grip; these may be metal, rubber or plastic.
Om vi ska fortsätta på wikipedia och studera bandybollen:(http://sv.wikipedia.org/wiki/Bandyboll) De olika stegen i tillverkingen av en gameldags bandyboll. Längst till höger en modern bandyboll i plast. Nu vet jag ju inte när du speladade bandy men...det var nog inte igår. Nejdu Bobjern ta med dig några kompisar och åk och kolla på Täby eller Aik eller varför inte balrog när dom spelar. Du kommer att upptäcka att innebandy inte är det minsta "fjoligt" det går snabbt det är fysiskt och väldigt underhållande. Jag hade samma åsikt om innebandyn som du innan jag såg några riktiga matcher ,nu är jag nästan beroende av att få se det på helgerna.
Skrivet 10 feb 2009 15:27 balrog (Ej registrerad)
sluta snacka skit innebandyn bara växer och växer......